A Whole Foods Market multinacionális szupermarketlánc minden évben megpróbálja előrevetíteni a következő év ételtrendjeit, a várható tendenciák feltérképezésére pedig már külön trendtanácsot is felállított. A több mint ötvenfős tanács a napokban nyilvánosságra hozta, hogy 2023-ra mit jósolnak. „Trendjóslataink izgalmasan mutatják, hogy szerintünk merre tartanak a termékinnovációk és a vásárlói preferenciák a következő évben – mondta Sonya Gafsi Oblisk, a Whole Foods marketingvezetője. – Arra számítunk, hogy ezeket a trendeket az élelmiszeripar egészében, a vacsoraasztalokon, az uzsonnásdobozokban és az üzletek polcain is látni fogjuk.”
Az üzletlánc nyolcadik éves élelmiszertrend-riportja a következőket tartalmazza:
Yaupon
A yaupon egy magyalfaj, amely Észak-Amerika délkeleti részén őshonos, és sokan már az új matchateaként emlegetik, mivel magas az antioxidáns- és a koffeintartalma. Az amerikai őslakosok gyógyteát főztek belőle, az enyhén földes ízű ital pedig a Whole Foods trendelőrejelzésre szerint 2023-ban megjelenik a koktél- és tealapokon is.
A pépek új élete
Az alternatív tejek évről évre népszerűbbek, de mi a helyzet az előállításuk során keletkező melléktermékekkel? A trendriportban az áll, hogy mind több márka kísérletezik azzal, hogy ezeket a melléktermékeket újra tudja hasznosítani – például a zab-, a szója- és a mandulapépet is. Egyes cégek liszteket, sőt süteményeket készítenek belőle.
Növényi alapú tészták
A csicseriborsóból készült tésztát már a hazai élelmiszerüzletek polcain is megtalálhatjuk, és a karfiolgnocchi is egyre elterjedtebb, de 2023-ban várhatóan néhány új, növényi alapú tésztaalternatíva is megjelenik. Lehet, hogy az új kedvenc tésztaételünk alapja spárgatök vagy éppen zöld banán lesz?
Datolya
Ugyan a datolya nem új alapanyag a konyhában, a gyümölcs a következő évben reneszánszát fogja élni. A trendelőrejelzés szerint édesítőszerként, pasztaként és szirupként is találkozhatunk majd vele – sőt még ketchupban is fellelhető lesz!
Jobb élet a szárnyasoknak
A Globális Állatpartnerség új kezdeményezése, a Better Chicken Project (Jobb Csirkék Projekt) azt tűzte ki célul, hogy javítsa a fogyasztásra szánt szárnyasok életminőségét. Az állatjólléti feltételek fenntartására remélhetőleg világszerte nagyobb hangsúlyt fognak fektetni.
Kelp
A tengeri moszat, amely segít megkötni a légkörben lévő szenet, egyre népszerűbb a klímatudatos fogyasztók körében. A szakértők úgy jósolják, 2023-ban tésztákban, chipsekben és halmentes „halszószokban” fogunk vele találkozni. Rengeteg nyomelemet tartalmaz, tabletta formájában is kapható.
A tudatos vásárlók ereje
A vásárlói igény változtatásra ösztönzi az élelmiszergyárakat is, és mivel a vevők mind inkább odafigyelnek arra, hogy környezetbarát termékeket tegyenek a kosarukra, a márkák és az élelmiszerüzletek is hangsúlyosabban fogják feltüntetni a termékcímkéken, hogy milyen fenntarthatósági erőfeszítéseket tesznek. A Whole Foods arra számít, hogy még több vállalat fog magasabb mércét állítani a környezettudatosság terén.
Nosztalgiát ébresztő ételek
Egy fogyasztói kutatás szerint az amerikai fogyasztók 73 százaléka szereti azokat az élelmiszereket, amelyek a múltra emlékeztetik. Gyerekkort idéző gabonapelyhek, minipizzák, csokiszeletek… Ha minden igaz, jövőre nem mondhatjuk, hogy „bezzeg a régi jó dolgokból nem maradt semmi”, ugyanis régi kedvenceink újragondolt változataival találkozhatunk majd az üzletek polcain.
Prémiumeledelek
A trendelőrejelzésben ráadásul nemcsak arról olvashatunk, hogy mi kerülhet majd 2023-ban a mi tányérunkra, hanem arról is, hogy mivel lehet tele a kis kedvencünk tálkája. Számos újféle jutalomfalat és állateledel várható a jövő évre, szélesedik a háziállatbarát csontlevesek, a kifejezetten idős kisállatoknak szánt tápok, valamint a csípő- és ízületi problémákra kifejlesztett falatkák kínálata.
Avokádóolaj
Az avokádóolaj már az idei trendek között is megtalálható volt, a trendriport szerint azonban jövőre széles körben is el fog terjedni. A repceolaj helyettesítője megtalálható lesz például snackekben, majonézekben, készételekben.
Kiemelt kép: Getty Images