Amikor étteremben eszünk, több szempontból is csalódást okozhat, ha a rendelt fogás nem felel meg az elvárásainknak. Azonban sokan haboznak, amikor arról van szó, hogy visszaküldjék-e az eléjük szervírozott ételt a konyhára.
Ha fontolóra vesszük ezt az opciót, érdemes néhány dolgot figyelembe venni, hogy a reakciónk ne váltson ellenérzetet az étterem személyzetében, és a baki ellenére teljessé válhasson a kulináris élményünk.
Legyen indokod, és ne hezitálj!
Mielőtt még jelzel a pincérnek, fontos átgondolnod a döntésed okát, hiszen ha van egy nyomós indokod, nem fog semmilyen kellemetlenséget okozni, ha szólsz róla. A legelfogadhatóbb esetek a visszaküldésre az étel minőségévél vagy elkészítésével kapcsolatosak, például valami nyers vagy túlfőtt. De a diétás korlátozások betartásával kapcsolatos problémákkal is megértő a személyzet.
Az időzítés kulcsfontosságú, hogy megfelelő pillanatban oszd meg a pincérrel az étellel kapcsolatos aggályaid. Ha egész étkezés közben csak vársz a tökéletes pillanatra, az gátolhatja a személyzet problémamegoldó képességét. Amint rájössz, hogy valami nincs rendben, udvariasan említsd meg a pincérnek.
Figyelj a kommunikációra!
Amikor tájékoztatod a pincért az elégedetlenségedről, próbálj diplomatikus lenni. Kerüld a vádaskodást és a minősítést, helyette higgadtan fejezd ki az aggodalmaid az étellel kapcsolatban. Légy összeszedett, és használj konkrét, építő jellegű nyelvezetet a problémád megfogalmazásánál.
A probléma részletes ismertetése segíthet a konyhának hatékonyan orvosolni a helyzetet. Legyen szó akár a hőmérsékletről, ízesítésről vagy egy adott összetevőről, a konkrét megfogalmazás biztosítja, hogy következő ételben megtaláld az elvárásaid.
Ne zárkózz el a megoldásoktól, és őrizd meg a nyugalmad!
Adj lehetőséget az étteremnek a helyzet javítására. A személyzet kínálhatja ugyan azt az ételt újból elkészítve, vagy mást is javasolhat az étlapról, de kérésre a kedved szerint módosíthatják is a meglévő rendelést. Az ilyen megoldásokra nyitottnak kell lenni, hiszen ez zökkenőmentesebbé teheti a problémamegoldást, így segíthet visszahozni a vacsora élvezetét is.
Kulcsfontosságú, hogy az egész folyamat alatt higgadt tudj maradni. Hidd el, hogy még a legjobb konyhákon is előfordulhatnak hibák, és a személyzet számára sokkal kellemetlenebb a szituáció, mint neked. Az udvarias és tisztelettudó magatartás arra is sarkallja a dolgozókat, hogy minél gyorsabban és profibban kerüljön eléd a megfelelő étel.
Tartsd tiszteletben a személyzetet!
Mint ahogyan a pincérek, úgy a szakácsok is emberek, így természetes, hogy hibázhatnak. A személyzettel történő tiszteletteljes bánásmód alapvető elvárás, még akkor is, ha nem sikerült megfelelően a rendelésed első alkalommal. Ismerd el az erőfeszítéseiket, amit a helyzet megmentéséért tesznek, és értékeld a megelégedettséged biztosításáért való elkötelezettségüket.
Ha a probléma kielégítően megoldódik, fontold meg az alapján kiszámolni a borravaló összegét, ami a teljes szolgáltatásra vonatkozik, és ne csak az első hibát vedd figyelembe. Nem csupán udvarias, de figyelemre méltó gesztusnak is fogják tőled tekinteni, ha a baki ellenére is hajlandó vagy jattot adni. (Szervízdíj és borravaló kérdésében ebben a korábbi cikkünkben próbáltunk meg kiigazodni.)
Azt tudtad, hogy van 9 dolog, amit ki nem állhatnak a vendéglátósok?
Kiemelt kép: Unsplash