Tudunk-e egyedül lenni és miért kéne tudnunk? A Nők Lapja 2020/43. számának Lélek rovata.

Amióta a pszichológia az érdeklődés középpontjába került, és szórakozásképp olvasunk a témában könyveket, magazinokat, a tudományág szakkifejezései beszivárogtak a hétköznapi beszélgetésekbe. A karanténhelyzettel számos lelki kérdés került előtérbe, ezek közé tartozik az autonómiára és az egyedüllétre való képesség. Jó tudni, hogy a kettő nem ugyanaz.

A gyerekekben viszonylag korán jelentkezik a kompetencia igénye, hamar eljön az „én csinálom, egyedül akarom” korszak. De vajon mit szól ehhez a szülő?
– Különbség lehet abban, hogy a szülők miképp viszonyulnak a kicsi önállósodási törekvéseihez, ahogy elkezdi a saját határait kijelölni – mondja Lengyel Valéria pszichológus. – Az egyik végpont az a hozzáállás, hogy a szülő ezt hagyja, ráhangolódik a gyerekére, és képes egyfajta biztonságos keretet adni, amiben a gyermek fel tudja fedezni a világot, és így rengeteg saját élményre és tapasztalatra tesz szert. Ez vezet oda, hogy kialakul a kompetenciaérzése, hogy ő sok mindenben jó, számos dologra képes, és ez válik az önbizalma alapjává. A másik végpont az a magatartás, amikor a szülő folyamatos kontroll alatt tartja a csemetéjét, meggátolja az önállóságát azzal, hogy mindenbe beleszól, megoldja helyette a feladatokat, vagy éppen leszólja a próbálkozásait. Ez a gyerek úgy érzi, kevés, semmit nem tud egyedül megcsinálni, és azt gondolja, szüksége van egy másik ember jelenlétére a saját biztonságélményéhez.

Tovább olvasnál?
Ha érdekel a cikk folytatása, fizess elő csak 500 forintért, vagy regisztrálj, és 1 héten keresztül minden előfizetői tartalmat megnézhetsz.
Ízelítő a cikk tartalmából
Belső- és külső kontrollos egyén - mi a különbség köztük?
Hogyan fejleszthetjük magunkat?
Miért fontos az egyedüllétre való képesség?
Próbáld ki most kedvezményesen!
Az előfizetés ára az első hónapban csak 500 Ft, ezt követően 1490 Ft havonta. Ha van már előfizetésed, lépj be .