Egyre közeledik az érettségi ideje, mérlegre kerül, milyen minőségben sajátították el a tananyagot a középiskolások az utóbbi egy évben. Bár ez az időszak már főként az ismétlésé, mégis óriási kihívás számukra az online térben töltött hónapok után számot adni a tudásukról. A pedagógusok szerint a személyes jelenlét nem pótolható az oktatásban, és diákjaikban az átlagosnál is nagyobb a drukk. Vajon kiknek sikerül jól venniük az akadályokat?
– A tavaly érettségizőkhöz képest mi kiemelten nehéz helyzetben vagyunk – mondja Bellovicz Martin, a Bercsényi Miklós Szakgimnázium 12. osztályos tanulója –, mert az előző évfolyam a második félévére az „új” tananyag jelentős részét már elsajátította, így voltaképp márciustól az ismétlésé volt a főszerep. Sajnos a járványügyi helyzet miatt két hónap kivételével egy éve tanulunk digitális munkarendben, amely több szempontból sem volt zökkenőmentes. Azontúl, hogy nekünk is meg kellett szoknunk, mindez a tanároknak is különösen nagy kihívást jelentett, és a hatékonyságban jelentős különbségek mutatkoztak. Vannak olyan tanáraim, akik már-már profi szintre fejlesztették az online oktatást, míg mások a tantermi tanítást próbálják „digitalizálni”. Úgy vélem, a reál tárgyak esetében valamivel nehezebb helyzetben vagyunk, ugyanis nemcsak meg kell tanulnunk a tananyagot, hanem készségszinten alkalmaznunk is tudni kell. Egy iskolai tanórán a pedagógus ellenőrző kérdésekkel könnyen felmérheti a diákok tudásszintjét, és azonnal tud segíteni, sajnos ez ebben a helyzetben szinte lehetetlen. A közismereti tárgyak esetében rengeteg digitális segédanyagot találhatunk a neten. Aki akar, és kellő energiát belefektet, az felkészülhet. A szakképzésben tanulható szakmai tantárgyakról ez viszont már kevésbé mondható el, hiszen javarészt az órán megszerzett tudásból és jegyzetekből kell felkészülniük a diákoknak. A motivációt meglehetősen nehéz fenntartani, mivel az iskolai tevékenységünk jó részét az online feladatmegoldás teszi ki, és ebbe könnyű belefásulni a képernyő előtti monoton ücsörgés miatt. Személy szerint én a továbbtanulási szándékomból tudok erőt meríteni.
Elveszett a motiváció
Körülbelül 400 ezer középiskolás diák van ma Magyarországon, ennyi gyereket (nem számítva a családtagokat) érint az online oktatás.