A mai gyerekek már fogyasztónak születtek, igen korán kapcsolatba kerülnek a pénzköltéssel. A szülőkön is áll, hogy szemük fénye önálló keresőként majd az impulzusvásárlók vagy a tudatos fogyasztók sorait gyarapítja-e. Hogyan segíthetjük a pénzügyi tudatosság megszerzését? Szabó Judit Nikoletta írása.
A zsebpénz olyan fix összeg, amelyre a gyermek rendszeresen, feltétel nélkül számíthat, és maga dönthet arról, hogy mire költi (vagy nem költi) el. Nem kell hozzá jól viselkednie, jó jegyeket szereznie vagy lenyírnia a füvet, egyszerűen csak jár. A vagyonkáját természetesen más forrásból is tudja növelni: az általános és középiskolások pénztárcáját az ajándékba adott pénz, a költőpénz-megtakarítás és a valamilyen munkáért járó díjazás duzzasztja. Felmérések szerint a 8 és 14 éves korosztály tagjai átlagosan havi 4000 Ft vagyonnal gazdálkodhatnak. Ahogy nő a gyerek, új és új pénzügyi leckéket sajátíthat el.
Felkészülés: malacpersely és kasszás játék.
A pénz mint fizetőeszköz absztrakt fogalmával már az ovisok is megismerkednek, amikor „boltosat” játszanak: a játékpénz mellett (helyett) babbal, kaviccsal, színes papírral is tudnak „fizetni” a gazdag fantáziájú kicsik. Az első malacpersely mérföldkő jelentőségű, izgalmas figyelni, hogyan telik meg érmékkel, így a pénz fizikai valóságát is megtapasztalják.