Magyarország egyik legfoglalkoztatottabb színésznője, számos művészfilm és alternatív színházi produkció készül a részvételével. Most éppen a Toxikoma című moziban láthatjuk, de a karantén alatt is megnézhettük a Békeidő című filmdrámában, online. Természetes játékstílusával egy modern színészgeneráció jeles képviselőjévé vált.
Azt mondtad a telefonban, Szegeden vagy. Min dolgozol?
Egy dinnyetermelő falu lakóinak életét dolgozzuk fel egy művészeti projekt keretében, Antje Schiffers német képzőművésszel és Erdődi Katalin kurátorral közösen. Az előadást a Goethe Intézet finanszírozza, és augusztusban, a Thealter Nemzetközi Színházi Fesztiválon lesz a bemutatója. A cél az, hogy közelebb hozzuk ezeknek az embereknek a mindennapjait, gondjait, örömeit a nagyközönséghez, és egyúttal őket magukat is egymáshoz, idénymunkásokat, termelőket és felvásárlókat. Fontosnak tartom, hogy párbeszéd alakuljon ki a különböző társadalmi rétegek között, hiszen csak akkor oldódhatnak a feszültségek és a bizonytalanságok.
Valahol azt nyilatkoztad, téged nem a karriered, hanem az életed érdekel. Kívülről nézve azonban pont az ellenkezője látszik. Az utóbbi huszonöt évben számtalan kiváló alternatív színházi produkcióban és művészfilmben vettél részt, legtöbbször főszereplőként, kezdve a Macerás ügyektől az Oscar-díjra nevezett Bibliothèque Pascalon át a Karlovy Vary-i fesztiválon díjat nyert Ernelláék Farkaséknál című moziig.
Bár kívülről úgy tetszhet, a színészi karrierem nem tudatos szakmai építkezés eredménye. Azt gondolom, az ember eljátszhat bármennyi főszerepet, de ha közben a saját életében csak statisztál, nem ér az egész semmit. Én a szakmai döntéseimet is mindig annak fényében hozom meg, hogy egy adott munka mennyire áll összhangban a személyes érdeklődésemmel és sorsommal. Az alkotás folyamata sokkal fontosabb lett számomra, mint a végtermék, legyen az film, előadás vagy bármi más.
Tehát szembemész édesanyád, Illyés Kinga örökségével, aki Erdélyben híres előadóművész volt, de anyaként, bevallásod szerint, kevéssé tudott funkcionálni?