2020 márciusában átfordult az életünk, ezt minden túlzás nélkül ki lehet jelenteni. Mi, magyarok, és velünk együtt az összes többi földlakó is végigment a bizonytalanság megannyi ösvényén. Sok minden megváltozott, és vele együtt változtunk mi is, szokásaink is. Másképp utazunk, másképp vásárolunk, másképp szórakozunk. Vajon tényleg él bennünk egy kis bosszúvágy a Covid ellen, amit ezeken a területeken ki is élünk?
Az angol nyelvű sajtóban egyre gyakrabban találkozhatunk olyan kifejezésekkel, mint „revenge shopping” vagy „revenge travelling”, azaz bosszúutazás és bosszúvásárlás. Amikor idén április végén megnyithattak a budapesti vendéglátóhelyek teraszai, az első hétvégén olyan emberáradat lepte el azokat, hogy az már önmagában is bosszúnak volt nevezhető. Bár talán nem a bosszú a legszerencsésebb szó, de abban a hétvégében valóban benne volt egy afféle „csakazértis” hangulat. És ez az a hangulat, amely jelentősen megváltoztatta szokásainkat abban, hogy hogyan, hol és milyen körülmények között költjük a pénzünket.
Bosszú tűzforrón tálalva
Anna Wintourt nyilván nem kell bemutatni. Az amerikai Vogue legendás főszerkesztője fogalmazta meg egy, a Financial Timesnak adott interjújában, hogy „az emberek olyan sok ideig voltak bezárva, hogy most már költeni akarnak. És utazni… és kiöltözni.” Londonban például az újranyitott üzletházak körül az első néhány napban olyan tömegek álltak sorba, mint karácsonykor, de itthon is láttuk május elején, hogy egy bútoráruháznál már a nyitás előtt kígyózó sorok álltak. Igaz, hogy míg Londonban az exkluzív üzletekben is tumultus volt, itthon nem a dizájner boltok előtt kellett kordonok közé terelni az embereket.
A világ néhány pontján azonban valós újdonság lett a bosszúvásárlás. Maga a „revenge shopping” sem más, mint egy kínai kifejezés tükörfordítása, amelyet arra a jelenségre kezdtek el Kínában használni, miszerint a társadalom bizonyos rétegei égető szükségét érezték, hogy a bezárások miatt meghiúsult pénzköltést minél előbb és minél gyorsabban behozzák. Guangzhou városában, amelyet Európában Kanton néven is ismerünk, a Hermès üzlet egyetlen nap alatt (az újranyitás napján) 2,7 millió dolláros forgalmat produkált. Hasonló euforikus hangulat lett úrrá az Egyesült Államokban is, ez azonban természetesen a társadalom azon rétegeiben ütötte fel a fejét, amelyet anyagi szempontból nem ingatott meg jelentősen a járvány. Érdekes ezen a ponton megjegyezni, hogy egy nagyszabású amerikai felmérés szerint az Egyesült Államokban számos háztartásban megnövekedett a megtakarítások mértéke, hiszen az emberek nagy része kénytelen volt racionalizálni a költéseit, és ezek az újragondolt szokások sok esetben akkor sem vesztették érvényüket, amikor a szigorítások lazultak, és egyre növekedett az oltottak száma.