Vajon jobb lett-e napjainkra a helyzet, könnyebb-e ma már nőként vezető pozícióba kerülni, sikereket elérni a szakmában, könnyebb-e összeegyeztetni a munkát a magánélettel – ezek az első, örökzöld kérdések, amik beszélgetésünk során felmerülnek. Nem véletlenül, ahogy Ránky Katalin válasza is mutatja, szerinte ugyanis egyetlen dologban történt változás, abban, hogy ma már a nagyobb cégek jobban figyelnek a munka-család egyensúlyára. Máskülönben évek, évtizedek óta ugyanazok a sarkalatos témák: hogyan válasszunk munkahelyet, hogyan kezeljük a főnökünket, hogyan egyeztessük össze a munkát a magánélettel.
Nemet mondani
Katalinnak, a L’Oréal egykori vezérigazgatójának a pályája kezdetén nem volt mentora, magát a szót sem ismerték, de voltak olyan emberek körülötte, akik inspirálták. Vegyészmérnökként dolgozott az akkori Kőbányai Gyógyszergyárban, a főnöke egy másik nő volt, akit három szóval jellemez: fantasztikus, karizmatikus és rettenetes! Hol tegezte, hol pedig magázta őt, attól függően, mennyire volt elégedett a munkájával. Nem volt könnyű vele dolgozni, mégis rengeteget tanult tőle: például, hogyan kell a főnököt kezelni, vagy hogy soha nem csak a problémát kell a vezető elé tárni, hanem mindig különféle megoldási javaslatokat is érdemes tenni.
Amit viszont most Katalin szeretne átadni az utána jövő női generációknak, az a nemet mondás képessége. Többször választotta ezt az utat élete különféle fordulópontjain, és ezek a nemek azt jelezték, bizonyos utcákba nem hajlandó besétálni. Nagyon izgalmas tapasztalata, hogy ezek a nemek mindig előre vitték. Talán azért, mert volt elég önbizalma ahhoz, hogy elhiggye, van annyi tudása, szakértelme, hogy fontosnak tartsák a véleményét, hogy akkor is a helyén lesz, ha egy ajánlatot nem fogad el.
– Életem egyik fordulópontja az volt még a rendszerváltás előtt, amikor a versenytársunk egy olyan kozmetikai terméket dobott a piacra, ami mellett a mi termékeinknek esélye sem volt, és engem felkértek a kozmetikai osztály vezetésére. Azt szerették volna, ha ezt a versenyhátrányt leküzdjük. De én nemet mondtam – meséli. – Elsősorban azért, mert azt láttam, nem a kozmetikai osztály működésével van a baj, hanem a teljes rendszer működésével. Úgy láttam, hogy akkor tudok versenyképes terméket piacra dobni, ha megkapom a kutatási, értékesítési, sőt a reklám területeket is, mert ezek szorosan összefüggenek. A vezetés először nemet mondott erre, leginkább a korom miatt, hiszen akkor voltam harminckét éves. Aztán egy hónap múlva átgondolták, és csodák csodájára megkaptam a teljes vertikumot. Fiatal nőként meg kellett küzdenem azzal a helyzettel, hogy a beosztottjaim a saját területükön idősebbek és tapasztaltabbak voltak. De el kellett dönteni, hogy együtt, egy irányba tudunk-e haladni vagy nem megyünk sehová. Az eredmény az lett, hogy új brandeket építettünk fel, és negyvenöt új kozmetikai terméket dobtunk piacra.