Van egy amerikai médiamogul, Douglas Rushkoff. Magyarul is megjelent könyvének címe: Jelensokk. Elszomorító, ám hasznos könyv. Tényanyagán túl hozzásegít ahhoz, hogy jobban értsük a fiatal gyerekek számtalan indítékát, viselkedésüket, a dolgokhoz való hozzáállásukat. Az író kiderítette, hogy az USA-ban 1963-ban emelkedett az egekig a szlogen: Ez jár neked! Nagyjából ettől kezdve a menő reklámipar nem a felnőtteket célozza meg ezzel a mondattal, hanem a gyerekeket. Ez pontosan így működik a mai napig. Tény és való, hogy a gyerekek ezerrel kapják a sugalmazást, az ötleteket, a trendeket, amit szívtájéki behatolásnak is lehetne nevezni – lefordítva: Élj a mának, a tiéd! Ahogy annak idején a hedonisták. De ők felnőttek voltak, és nem gyerekek.
Jelenet vasárnap este a villamoson. Tizenéves lány nézegeti az okostelefonját. Vele szemben anyja ül, ő is „mobilban van”. A lány felkiált, s mutatja a képernyőjét. „Nézd, anya, itt ez a kabát, most kijött a kedvenc színemben! Nézd, mennyire menő, juj!” Az anya megnézi, s azt mondja. „Figyelj, most tényleg nincs pénzem, nullán vagyunk, fogd fel! Most fizettem ki a gázt, a villanyt, meg azt a töméntelen vizet, mert ott se tudtok spórolni! Apád a gyerektartással három hónapja le van maradva – ez most nem megy. Majd holnap megbeszéljük.” Erre a kislány: „Na de anya! Már betettem a kosárba!”