Megváltásra vágyóknak és az élet nagy kérdéseire választ keresőknek, kíváncsiaknak, de akár a csupán szórakozni vágyóknak – mindenkinek kínálnak tartalmat a különböző, hittel foglalkozó közösségi oldalak. Apácák, imámok és buddhista szerzetesek tucatjai döntöttek úgy az elmúlt pár évben, hogy vallásukat, istenük szeretetét, a hitet, az elfogadást a közösségi oldalakon hozzák közelebb az emberekhez hétköznapi, szórakoztató formában. Ki ne lenne legalább egy-két poszt erejéig kíváncsi például arra, hogyan kertészkednek az apácák Hollandiában, vagy milyen sportcipőt hord egy szerzetes az USA-ban?
Apácalocsolás
A bevállalósabbak videókat is megosztanak, és mivel nagy valószínűség szerint többségükben az adott vallási szervezet által engedélyezett formában működhetnek ezek az oldalak, gyakran nem csupán egyvalakiről, hanem egy egész közösség mindennapjairól szólnak.
Az említett holland apácák például rövid idő alatt 260 ezer követőt szereztek maguknak a Tiktokon közösségimédia-menedzserük, Hannah nővér áldásos tevékenységének köszönhetően. Öt apáca mindennapjait mutatták be kifejezetten előremutató formában. Felvonultatták kutyáikat, macskáikat, beszéltek szőrtelenítésről, akár unalmasnak is nevezhető ruházkodásukról – minden napszakban, minden helyzetben ugyanaz a szett – vicces divatvideó formájában. Az apácák vezetője is benne volt a mókában, például egy videó kedvéért orvul lelocsolta a többi zárdalakót a nyári kertészkedések közepette…
Talán túlságosan is megelőzték a trendeket, mert a követők száma még mindig ugyanannyi, de már nem lehet megnézni a videókat az apácák Vogelenzang falubeli mindennapjairól, csak néhány megosztást, illetve „közös” klipeket más tiktokkerekkel. Mert a TikTok népe imádta a jelenséget, főként, hogy az utcán általában nem szólítunk meg egy apácát mindenféle triviális kérdéssel, de itt lehetett kérdezni is…
Hannah nővér (@carmeldcj) ugyanis eltökélte, hogy mindenki számára körzérthetővé teszi, hogyan működik a katolikus egyház a 21. században. Így a Facebookon és az Instagramon folyamatosan jelen van az oldaluk, de lényegesen visszafogottabb tartalommal.
A nővér annak idején teljesen a hatása alá került annak, hogy az influenszerek hogyan közvetítik üzeneteiket a nyilvánosság felé, és ő pontosan ugyanezt akarta – ezáltal közelebb hozva a vallást a széles tömegekhez. Hannah ihletődött a Tiktok-trendekből, majd apácásította őket. A követők pedig el voltak bűvölve, hogy egy apáca nemcsak imádkozni, hanem nevetni is tud. Megtudhattuk például azt is, hogy nem nagyon sminkelnek, viszont van okostelefonjuk. A pápát pedig jó fejnek gondolják. Csoda, ha a hatásukra megnő az apácának jelentkezők száma?
Amire még mindig lehet klikkelni a Tiktokon, az a webshopjuk: nos, ne gondoljunk apácás kártyanaptárra, főként rózsafüzért árusítanak. Ha pedig valaki (nem kevesen) azzal keresi meg őket, hogy imádkozzanak beteg szerettükért, biztosan számíthatnak rájuk.