Ma is modernnek érezzük ezt az irányzatot, pedig a művészettörténészek nem is nevezik annak. Annyira sokféle, és nehezen leírható. Ami biztos, hogy az első világháború után újfajta életstílus bontakozott ki világszerte. Fejlődött a gazdaság, megindult a tömegtermelés, az alkalmazottak jobban kerestek. A szakszervezetek kivívták a fizetett szabadságot, egyre többen tudtak szórakozni, nyaralni, utazni, ráadásul repülőgéppel, autóval, hajóval minden közelebb került. Az emberek a nélkülözés után luxusra, kényelemre, csillogásra vágytak. Divatba jött a dzsessz, Joséphine Baker, az afroamerikai kultúra.
Előretörtek a nők
Az első világháborúban Németország, Franciaország és Anglia férfinépességének egyötödét elvesztette! Ennek következtében (is) e korszak a nők előretörését hozta. A nők dolgoztak, választójogot kaptak, és a korábbinál sokkal szabadabban éltek. Eldobták a fűzőt, a hajukat fiúsra vágatták, rövid ruhákat és kényelmes nadrágokat hordtak. Remekül érezték magukat az addig kizárólag férfiaknak fenntartott területeken. Bicikliztek, autót vezettek, nyilvánosan dohányoztak, és nem vártak a szexszel a házasságig. Az Amerikában flappereknek nevezett fiatal nők életstílusát sokan felháborítónak, sőt, erkölcstelennek tartották, de a szellem végleg kiszabadult a palackból.
Az 1925-ben Párizsban megrendezett arts décoratifs (díszítő művészetek) kiállításon húsz ország tizenötezer művésze, építészek, lakberendezők, iparművészek vettek részt. Hét hónap alatt tizenhatmillióan látták! A svájci-francia építész, Le Corbusier a világkiállításon azt mondta: „Lejárt a régiségek szerelmeseinek ideje, és beköszöntött a modern kor.”
Az emberek szép tárgyakkal akarták körülvenni magukat, a lakásukban is valami modernre vágytak. A magyar származású Breuer Marcell a Bauhaus-iskolában, Weimarban dolgozott, tárgyai is ezt a szemléletet tükrözik. Leghíresebb alkotásának ötletét állítólag egy kerékpár váza adta: a B4 modellt nikkelezett csővázzal és bőrszíjakkal alkotta meg. Ezt a széket még ma is gyártják. Alvar Aalto finn formatervező No. 31-es karosszéke egy darabból faragott kartámlával, lábbal és talapzattal, nyírfából készült, 1930 körül. Sokunknak ismerős lehet, mivel a népszerű svéd bútorlánc hasonló karosszékekből több milliót adott el az elmúlt ötven évben.