Az ötlet alapvetően remek – hogy a gyerekeket felelősségvállalásra tanítsuk, segítsünk nekik kapcsolatot kialakítani az állatokkal, és megmutassuk, mit jelent a gondoskodás. Kitűnő gyakorlat lehet a kicsik számára, hogy később felelős állattartók legyenek, de csak akkor, ha a körülmények megfelelőek, valamint az intézmény, a pedagógusok és a szülők közösen, egyetértésben vállalják az állatot.
Tájékozódni
Az Együtt a Kisállatokért Alapítvány elnöke, dr. Vakula Tímea elmondta, szinte minden harmadik óvodában és sok iskolában tartanak állatot. A leggyakoribb a rágcsáló vagy a kétéltű, de előfordulnak különlegesebbek is, mint a botsáska vagy a pók. Az afrikai óriáscsigát is jó választásnak tartja, mert hatalmasra nő és a gyerekek számára érdekes. Ezzel szemben a rágcsálók közül szinte az összes alkalmatlan osztálytermi tartásra, ugyanis nagyon stresszérzékenyek és inkább éjszaka aktívak. A tengerimalac lehet kivétel, mert az inkább nappal éber, de szintén rosszul reagál a stresszre.
– Minden probléma az információhiányból adódik, és hogy nincs kellően átgondolva a felelősségvállalás kérdése, így a nem megfelelő ketrec, táplálék vagy a kimaradt oltások nagyon hamar szenvedést okoznak az állatoknak – tájékoztat dr. Vakula Tímea. – Ha egy fűevő állatot maggal etetnek, rövid időn belül tönkretehetik a bélflóráját, a nyulak fertőző betegségben pedig néhány órán belül elpusztulhatnak, holott oltással mindez kivédhető lenne. Egyszer egy hetedikes osztály néhány tanulója keresett meg minket azzal, hogy a hörcsögükön nőtt egy púp, ami már akkora, mint az állat, és hogy mit tegyenek. Ezek az esetek nem segítenek abban, hogy a gyerekek jobb állattartók legyenek, inkább komoly traumákat okoznak. Pedig a gyerekek nagyon okosak, csak meg kell mutatni nekik, hogyan bánjanak jól az állatokkal. Ehhez viszont nem szükséges, hogy a teremben tartsák a kis kedvenceket, szuper programokat szerveznek menhelyek és egyesületek, náluk megismerkedhetnek az adott fajokkal, és tanulhatnak róluk.