Vámos Miklós kérdése:

Kedves Edina, régi mondás szerint háborúban hallgatnak a múzsák. Ugyanakkor az is tény, hogy a háború okozta fájdalmak, veszteségek és szorongások elég sok remekmű témájává váltak, nemcsak a huszadik században, hanem minden korban. Példának talán elég az Íliász, a Háború és béke vagy a Búcsú a fegyverektől. Mi a véleményed erről? Valamint: hogyan hat a jelenlegi tevékenységeidre az, hogy lőnek egy szomszédos országban, rémítően hatékony fegyverekkel? Záró kérdés: a háborúhoz képest elenyésző a súlya, de a magyar irodalomban is harc folyik, kettészakadt a szerzők közössége. Mire és kinek jó ez, nem értem. Szerinted mit tehetnénk egy fegyverszünet, netán a békekötés érdekében?

Szvoren Edina válasza:

Igen, háborúban hallgatnak a múzsák, de egyébként az a gyanúm, hogy békében sem azok beszélnek. Az biztos, hogy semmilyen előjelű izgatottságban, semmilyen természetű fegyverropogás közepette nem tudok írni, úgy vettem észre, hogy leginkább a külvilág iránti jámbor közöny állapota kedvez az írásnak.

Ezen az izgatottságon túl, ami történetesen az ukrajnai háború első hetében lehetetlenné tette, hogy az írásra figyeljek, azt hiszem, nem hat különösebben a háború az írásra, a munkáimra. Ezeknek a tapasztalatoknak, persze ezek nem az én tapasztalataim, inkább csak a félelmeim a háborútól, szóval ezeknek a tapasztalatoknak a felezési ideje jóval hosszabb, mint hogy valahogyan megjelenhetnének az írásaimban. Épp az általad említett könyvek is minimum évtizednyi, de akár évszázadnyi távolból néznek a háborúra, és felteszem, mindenféle békebeli élményanyagra. Ami picit ellentmond annak, hogy tapasztalatom szerint a mai olvasók többsége, de a szakma, a profi olvasó is egyre inkább mintha zsurnalisztikus erényeket várna el a prózai művektől (de akár a verstől is), a jelent a távolság helyett, az etikát az esztétika helyett. A helyes és a helytelen fogalmait az ábrázolás szabadsága – a tágra nyitott szem erkölcsökön túli képességei – helyett.

Az is igaz, hogy egy háború, ha mondhatom így, épp elég muníciót szolgáltathat az írói beállítódásomhoz – és sok más író beállítódásához –, ami a világ dolgaira egyébként is a megfosztottság, az elfecsérelt idő és a hiábavalóság tapasztalatán keresztül szeretne nézni. Ennek van ugyanis dinamikája, ennek van időbeli kiterjedése, feszültsége. Ez képes élére állítani egy emberi sorsot. Szóval ebben az értelemben a háború a jobbfajta háborús prózában sem téma, hanem látásmód, egy dramaturgiailag működőképes sűrítménye Vannak és Nincsnek. A háborús prózáról nekem éppen ezért inkább Mészöly Miklós jut eszembe, nem annyira az általad említett évszázados klasszikusok. Heinrich Böll egyes írásai. Vagy legutóbb Danyi Zoltán regénye, különösen az első fele.

Tovább olvasnál?
Ha érdekel a cikk folytatása, fizess elő csak 500 forintért, vagy regisztrálj, és 1 héten keresztül minden előfizetői tartalmat megnézhetsz.
Próbáld ki most kedvezményesen!
Az előfizetés ára az első hónapban csak 500 Ft, ezt követően 1490 Ft havonta. Ha van már előfizetésed, lépj be .