A magyar tengertől a kenyai leánygimnáziumig – Pályi Zsófia fotográfus

Kollégánk és szövetségesünk. Nagy tudású, melegszívű, érzékeny és nyitott ember.

Szabadúszó fotográfus, egyszerre alkotó, feleség és anya. Pályi Zsófi képeit a Nők Lapja olvasói jól ismerik, ezért biztosan örömmel értesülnek róla, hogy Zsófi Balatonról készített sorozatával olyasmit ért el, amit rajta kívül egyetlen magyar fotós sem: vezető képriportként hét oldalon jelentek meg fotói az amerikai National Geographic magazinban. Az anyagot több mint harminc országban vették át, Kínától Szlovéniáig, Nagy-Britanniától a latin-amerikai régióig. Hazai és nemzetközi díjak, ösztöndíjak és elismerések után ezzel egy igen rangos „klub” tagja lett. A képek egy része augusztus 10-ig látható Balatonfüreden, a Villa Gyetvaiban rendezett kiállításon, de az anyag hamarosan újra nemzetközi figyelmet kap, ugyanis meghatározó szerepe lesz a Veszprém-Balaton 2023 Európa Kulturális Fővárosa arculatában.
Mi már a sorozat tervéről is értesültünk, azt is tudtuk, hogy három nyáron át készültek a képek, gyűltek a karakterek, formálódott az anyag.
– Volt bennem egy vágy, hogy egy olyan nagyszabású projekten dolgozzak, amihez szorosan kötődöm. A Balaton a gyerekkori emlékekkel, a nyaralások élményével különösen meghatározó az életemben. Nem modellekkel, hanem strandolókkal készültek a képek, a sorozat gerincét portrék adják. Azt hiszem, ilyen képeket nem tudtam volna a parton készíteni, ehhez kellett, hogy mindketten derékig a vízben legyünk, elválasztva a tömegtől, a víz biztonságában, simogató közegében. Sokan kérdezik, mennyi és milyen utómunkával értem el ezeket a különleges színeket, de az az igazság, hogy a Balaton valóban ilyen szép. A férjem, Bálint segített némi ezüstös derítéssel, ennél több rásegítés nem kellett. Filmre, analóg technikával dolgoztam, minden sorozatom, ami nem megbízásra, hanem a magam indíttatásából születik, középformátumú géppel készül. Így ezek a munkák leválnak a megbízásos feladatokról ebben az értelemben is. Egy kis bécsi fotókereskedésben vásárolt régi tüköraknás Hasselblad kamerával fényképeztem, ebbe még felülről kell belenézni. Mivel ez a különleges, nagy méretű negatív igen drága, nagyon koncentráltan kellett dolgoznom. Egy-egy emberről legfeljebb három képet készítettem. Én még filmen tanultam a fényképezést, de már digitális géppel kezdtem el dolgozni. Ez így jó, mert a sajátommá vált egyfajta koncentráltság. Ott és akkor kell mindennek összeállni, nem elég bízni a szerencsében, az utómunkában meg a sok kattintásban. Szeretem, ha van tétje a képnek.
Zsófi művészi sorozatban gondolkodott, kiállításra szánta az anyagot, melynek címe kis iróniával, és minden magyar ember számára érthető módon ez lett: Balaton, a magyar tenger. Most zarándokok és búcsújárók nyomában jár, készül az új képsorozat. A művészi és a dokumentarista szemlélet benne jól megfér, egyszerre keresi és találja a témát, kérdez és beszélget, ért és érez egyszerre. Kötődik a valósághoz, azt önti művészi formába.
Nagyon fiatal még, reméljük és kívánjuk, hogy sok hasonló sikert érjen el. Büszkék vagyunk rá, hogy együtt dolgozhatunk vele.

Galéria | 12 kép
Tovább olvasnál?
Ha érdekel a cikk folytatása, fizess elő csak 500 forintért, vagy regisztrálj, és 1 héten keresztül minden előfizetői tartalmat megnézhetsz.
Próbáld ki most kedvezményesen!
Az előfizetés ára az első hónapban csak 500 Ft, ezt követően 1490 Ft havonta. Ha van már előfizetésed, lépj be .