Feneket Brazíliából; cicit bárhonnan, csak olcsó legyen – ez lehetne a szlogenjük azoknak, akik nem a hagyományos pancsolós vakációt választják, hanem a vágyott szépészeti beavatkozást végeztetik el külföldi nyaralásuk alatt. A klinikák kellemes pihenést ígérnek, és azt, hogy karcsúbban, egyenes orral vagy nagyobb mellel tér haza a turista. Kellemeset a hasznossal?

A TikTokon futottam bele egy rendkívül népszerű videóba, amely öt nő várva várt közös nyaralásának azon perceit­ foglalja össze, amikor elindultak, és amikor megérkeztek. Testvérek, unokatestvérek, nagynénik lelkesen mutatják az „arab orrukat” a kamerának, és húzzák a bőröndjeiket a reptérre induló taxi felé. Tíz nap múlva még lelkesebben érkeznek haza Törökországból, az sem zavarja őket, hogy a törődött arcukat kék-zöld foltok tarkítják, és az orrukat masszív kötés fedi – mert az végre egyenes. Azt hittem, ez a tizenhat másodperc egy kivételes, furcsa vakáció krónikája, de kiderült, hogy az elmúlt években divat lett külföldön plasztikáztatni, és sokan tényleg barátnőkkel, családtagokkal együtt fizetnek be csoportos ráncfelvarrásra, botoxkezelésre, szemhéjplasztikára. A marketingkampányok és a szponzorált influenszerek azt sugallják, hogy amit látunk, valóban nyaralás extrákkal, de a szakértők szerint ez egyszerre erős túlzás és veszélyes megtévesztés. 

KINEK HIGGYÜNK? 

A plasztikai turizmus nemcsak a szépészeti beavatkozásra vágyó érintettek, de a pszichológusok és szocio­lógusok érdeklődését is felkeltette. Miért száll valaki repülőre, amikor a legtöbb országban ezek a műtétek ugyanúgy elérhetők? A válasz egyszerű: azért, mert külföldön olcsóbbak. Ha utánaolvasunk a jelenségnek, alapvetően két narratívával találkozunk. Az egyik csoport szerint ez nagyszerű lehetőség, hogy jó áron szépséget és magabiztosságot vásároljunk magunknak, és közben üdüljünk is; a másik csoport szerint ostoba, egészségre ártalmas, önsorsrontó vállalkozás. A bulvároldalakon temérdek elrontott műtétről, kórházban szerzett fertőzésről, elhúzódó komplikációról lehet olvasni. Amerikai és brit plasztikai sebészek előszeretettel nyilatkoznak arról, milyen sokan folyamodnak hozzájuk, hogy a külföldön tönkretett orrot, mellet, hasat korrekciós műtéttel helyrehozzák, és az eredmény ennyi szabás-varrás után soha nem lesz már az igazi, mindent összevetve pedig sokkal többe kerül. Ne felejtsük el azonban, hogy ezeket a megszólalókat alapvetően az önös érdek hajtja, fontos nekik, hogy mindenki a saját országában végeztesse el a műtéteket, hiszen ebből élnek. Ám az életük minden pillanatát kiárusító influenszerek, mint például a valóságshow-hős Silva nővérek az Instagramon színesre festik a dolgot, luxuskörülményekről, kedves, idegen nyelven jól beszélő nővérekről, tökéletes műtétekről posztolnak, ami mögött nyilván gyümölcsöző együttműködés áll. 

FORDULJON A SZAKÉRTŐHÖZ!

A Leedsi Egyetem kutatói is igyekeztek utánajárni annak, mi mozgatja a plasztikai turizmust. A vá­­laszadók 98 százaléka úgy nyilatkozott, hogy a nehézségek és kellemetlenségek ellenére újra elvégeztetnék az adott országban a beavatkozást. Ez az elégedettség és a szájról szájra terjedő történetek gerjesztik a turizmus új ágazatát, de hogyan döntenek az érdeklődők az úti célról?

Tovább olvasnál?
Ha érdekel a cikk folytatása, fizess elő csak 500 forintért, vagy regisztrálj, és 1 héten keresztül minden előfizetői tartalmat megnézhetsz.
Próbáld ki most kedvezményesen!
Az előfizetés ára az első hónapban csak 500 Ft, ezt követően 1490 Ft havonta. Ha van már előfizetésed, lépj be .