A TikTokon futottam bele egy rendkívül népszerű videóba, amely öt nő várva várt közös nyaralásának azon perceit foglalja össze, amikor elindultak, és amikor megérkeztek. Testvérek, unokatestvérek, nagynénik lelkesen mutatják az „arab orrukat” a kamerának, és húzzák a bőröndjeiket a reptérre induló taxi felé. Tíz nap múlva még lelkesebben érkeznek haza Törökországból, az sem zavarja őket, hogy a törődött arcukat kék-zöld foltok tarkítják, és az orrukat masszív kötés fedi – mert az végre egyenes. Azt hittem, ez a tizenhat másodperc egy kivételes, furcsa vakáció krónikája, de kiderült, hogy az elmúlt években divat lett külföldön plasztikáztatni, és sokan tényleg barátnőkkel, családtagokkal együtt fizetnek be csoportos ráncfelvarrásra, botoxkezelésre, szemhéjplasztikára. A marketingkampányok és a szponzorált influenszerek azt sugallják, hogy amit látunk, valóban nyaralás extrákkal, de a szakértők szerint ez egyszerre erős túlzás és veszélyes megtévesztés.
KINEK HIGGYÜNK?
A plasztikai turizmus nemcsak a szépészeti beavatkozásra vágyó érintettek, de a pszichológusok és szociológusok érdeklődését is felkeltette. Miért száll valaki repülőre, amikor a legtöbb országban ezek a műtétek ugyanúgy elérhetők? A válasz egyszerű: azért, mert külföldön olcsóbbak. Ha utánaolvasunk a jelenségnek, alapvetően két narratívával találkozunk. Az egyik csoport szerint ez nagyszerű lehetőség, hogy jó áron szépséget és magabiztosságot vásároljunk magunknak, és közben üdüljünk is; a másik csoport szerint ostoba, egészségre ártalmas, önsorsrontó vállalkozás. A bulvároldalakon temérdek elrontott műtétről, kórházban szerzett fertőzésről, elhúzódó komplikációról lehet olvasni. Amerikai és brit plasztikai sebészek előszeretettel nyilatkoznak arról, milyen sokan folyamodnak hozzájuk, hogy a külföldön tönkretett orrot, mellet, hasat korrekciós műtéttel helyrehozzák, és az eredmény ennyi szabás-varrás után soha nem lesz már az igazi, mindent összevetve pedig sokkal többe kerül. Ne felejtsük el azonban, hogy ezeket a megszólalókat alapvetően az önös érdek hajtja, fontos nekik, hogy mindenki a saját országában végeztesse el a műtéteket, hiszen ebből élnek. Ám az életük minden pillanatát kiárusító influenszerek, mint például a valóságshow-hős Silva nővérek az Instagramon színesre festik a dolgot, luxuskörülményekről, kedves, idegen nyelven jól beszélő nővérekről, tökéletes műtétekről posztolnak, ami mögött nyilván gyümölcsöző együttműködés áll.
FORDULJON A SZAKÉRTŐHÖZ!
A Leedsi Egyetem kutatói is igyekeztek utánajárni annak, mi mozgatja a plasztikai turizmust. A válaszadók 98 százaléka úgy nyilatkozott, hogy a nehézségek és kellemetlenségek ellenére újra elvégeztetnék az adott országban a beavatkozást. Ez az elégedettség és a szájról szájra terjedő történetek gerjesztik a turizmus új ágazatát, de hogyan döntenek az érdeklődők az úti célról?