A testet öltött amerikai álom – Mit tud Matthew McConaughey, amit más nem?

Élete akár egy forgatókönyv: a temperamentumos nagycsaládban cseperedő legkisebb fiú előbb a környékbeli lányokat hódította meg, majd romantikus vígjátékok főhőseként az egész világot. Később a nőfalóból hűséges férj és odaadó apa lett, a limonádé filmeket Oscar-díjas drámákra cserélte. Innen akár el is poroszkálhatna a lemenő nap fényében, de inkább emelte a tétet: ő lett Hollywood bölcse.

Zöldlámpa címmel memoárt adott ki 2020 őszén. Miután McConau­ghey okozott már néhány meglepetést, a könyv hírére azonnal beindultak a találgatások. A karanténban elcsigázott tömeg pikáns hollywoodi pletykákat akart, a rajongók precíz önéletírást, az útmutatásra szomjazók receptet egy olyan élethez, amit az amerikai álompasi él. A színész egyik elvárásnak sem felelt meg, a kötet mégis világsiker lett. A hírességek önéletrajzait ugyanaz a ciklikusság jellemzi: megjelenés előtt kiszivárog néhány érdekfeszítő spoiler, a bemutatót követően két-három hétre bekerülnek a legtöbb példányban eladott könyvek közé, minden magazin és internetes oldal szemlézi a szaftos részleteket, majd pár hét múlva el is felejtjük az egészet.
A Zöldlámpa ehhez képest negyvenhét héten át szerepelt a The New York Times bestsellerlistáján.

GALÁD CSALÁD

A kis Matthew egy texasi famíliába született harmadik fiúként. Báty­jai jóval idősebbek voltak nála, édesanyja már meddőnek hitte magát, amikor újra várandós lett. Mai szemmel döbbenetes szélsőségek jellemezték a családot. A szeretet, a ragaszkodás soha nem volt kérdés, ugyanakkor bármikor elcsattanhatott egy pofon. Amikor Matthew tízévesen tetoválást csináltatott, apja kegyetlenül elverte, majd közösen elmentek a kedvenc éttermébe megünnepelni, hogy a fiú megtanulta a leckét. A szülők kétszer váltak el és háromszor házasodtak össze, gyakran bántották a másikat, de imádták egymást. (Apja a feleségével való szeretkezés közben veszítette életét szívrohamban, amikor Matthew huszonhárom éves volt.) A fiúktól elvárták, hogy alkalmazkodjanak a felnőttek szigorú szabályaihoz, de azt is, hogy élelmesek legyenek. Sajátságos etikai kódexhez igazodtak, melynek része volt, hogy csak kemény munkával lehet megbecsülést szerezni, ugyanakkor mindig kiskapukat kerestek, hogy élhetőbbé tegyék a hétköznapokat. Matthew a hetedikes versíró pályázaton anyja biztatására a saját alkotása helyett egy verseskötetből lopott költeménnyel indult, és meg is nyerte a fődíjat. Úgy vélték, úgysem veszi észre senki a trükköt, és igazuk lett. Édesanyja kozmetikumokkal házalt, és amikor Matthew pattanásos lett, bekenték az arcbőrét az ajánlott krémmel, amitől rémesen begyulladt. Szülei a bőrgyógyász után ügyvédhez vitték, mondván, a krém okozta fizikai kínok, a rettenetes látvány elvette az önbizalmát. Két évvel később került volna sor a tárgyalásra, az addigra makulátlan külsejű fiú bizonygatta is előzetes tanúvallomásában, hogy lelkileg még nyögi a nehézségeket, és elkerülik a lányok. A kozmetikai cég ügyvédjei azonban az orra elé dugták az évkönyvet, amiben egy nagy méretű fénykép tanúskodott arról, hogy őt választották az iskola legjóképűbb fiújának. Apja hónapokig vigasztalhatatlan volt.

A FÉRFI, AKI TETSZIK NEKÜNK

A középiskola után elvégezte az austini egyetem rádió-televízió-film szakát, és bár kacérkodott a gondolattal, hogy jogi tanulmányokkal folytatja, belátta, hogy nem érdekli az ügyvédi pálya. Kisportolt teste és villogó kék szeme bejuttatta néhány reklámfilmbe és videóklipbe, majd első filmszerepében, a Tökéletlen idők című mozi fiatal tuskójaként rögtön ismert lett. Ehhez elég volt annyit mondania, hogy alright, alright, alright (rendben – a szerk).
Ezt követően már bátrabban hívták egész estés hollywoodi produkciókba, legyen az horror, mint A texasi láncfűrészes gyilkos visszatér vagy dráma, mint a Ha ölni kell, Sandra Bullock és Samuel L. Jackson oldalán. A világraszóló hírnevet – és az anyagi biztonságot – azonban a romantikus vígjátékok hozták el számára. Szeretném, ha szeretnél, Hogyan veszítsünk el egy pasit 10 nap alatt, Anyám nyakán, Bolondok aranya, Excsajok szelleme – csupa egyestés felüdülés. 

A felszínen macsó, de a szíve mélyén érző szívű főhős figurája aranykalitka volt: csillogó élet, sorban álló nők, rajongók, vaskos pénztárca – de sehol egy szakmai elismerés vagy intellektuális kihívás. McConaughey jó darabig élvezte ezt az életet, maga is úgy élt, mint az általa játszott férfiak, így a nézők és a rendezők szemé­ben is eggyé vált a laza, végtelenül magabiztos fickóval. Az ezt követő száznyolcvan fokos fordulatról sokan azt feltételezték, hogy alaposan megfontolt döntés állt mögötte, de a színész bevallása szerint természetes folyamat eredménye volt.

A RENESZÁNSZ EMBER

Egyszer csak elkezdett kihívásokat keresni a filmezés terén, olyan szerepek után kutatott, amelyektől tartott, és kockázatot jelentettek. Már nem vágyott pusztán szívdöglesztő lenni, valami olyan kellett, ami pezsgést, izgalmat hoz az életébe. Elvállalta például a Magic Mike homoszexuális klubtulajdonosának szerepét, vagy egy pszichopata bérgyilkos bőrébe bújt a Gyilkos Joe-ban. Az sem zavarta, hogy bizonyos próbálkozásai sem szakmai, sem anyagi sikert nem hoztak, élvezte, hogy kísérletezhet. És ezzel elérte, hogy több lett, mint egy jó test és egy sármos mosoly, ő lett a reneszánsz ember eszményére utalva McConaissance, aki bármit el tud játszani. (A kifejezést egyébként ő találta ki, de azt mondta, egy újságírótól hallotta. Fel is kapta a média.)

A Mielőtt meghaltam című drámában vagány, szabadszájú és szabadelvű rodeóst játszott, aki, miután AIDS-szel diagnosztizálják, rájön, ha nem segít magán, meghal. A csontsoványra fogyott, bajszos férfi csak nyomokban tartalmazza a romantikus vígjátékokból megismert McConaughey-t, de a tekintete, a szeme villanása ötvenkilósan is átütő volt, alakításáért meg is kapta a legjobb színésznek járó Oscar-díjat. A sikerszéria folytatódott a A törvény nevében tévésorozattal, amelyben régi barátjával, Woody Harrelsonnal együtt a bűn legmélyebb bugyraiba szálltak alá, és a kritikusok szerint új szintre emelték ezt a korábban lenézett műfajt.

A magánéletében is változás történt. Korábban híres barátnői voltak, köztük Ashley Judd, Sandra Bullock és Penélope Cruz. Mindegyiktől békében vált el, és bár nagy szívtipró hírében állt, soha senki nem panaszkodott rá, ő pedig úriemberhez méltón megőrizte a titkokat. Egyfajta zsigeri függetlenség jellemezte, éveken át vagy szállodában lakott, vagy a lakókocsijával járta a vidéket, nehéz volt elképzelni, hogy megállapodik. Ám 2005-ben egy bárban megismerkedett Camila Alves modellel, és vele valóra vált az álma, amire mindig vágyott; apa lett, és szerető nagycsaládban élheti az életét.  

A FILOZÓFUS

Bár leginkább a laza vagányt látjuk benne, mindig is nyitott volt a spiritualitásra, és fontosnak tartotta, hogy a közösségnek visszaadjon abból, ami neki jutott. Épp a Tökéletlen időket forgatta, amikor meghalt az édesapja, és a film egyik jelszavába kapaszkodva – „just keep livin’” (csak élj!) – sikerült a helyzettel megbirkóznia. 2008-ban létrehozott egy alapítványt, ami középiskolás gyerekeknek segít jó döntéseket hozni, egészségesnek maradni, valamint eligazodni a világban.
A Just Keep Livin Foundation logójában feltűnik édesapja alakja is.

McConaughey kamaszkora óta naplót vezet. Több füzetet teleírt, ezeket gondosan őrizgette egészen három évvel ezelőttig, amikor úgy döntött, szembe kell néznie önmagával, az álmaival és a történeteivel. Naplóit a hóna alá csapta, elvonult a sivatagba, és újraolvasta harmincöt év feljegyzéseit. Ebből született a Zöldlámpa, ami szándéka szerint szerelmeslevél az élethez. Nem hagyományos önéletrajz – ő szemléletkönyvnek hívja. Eszébe sem jut eljátszani a mindentudó gurut, egyszerűen csak a saját történeteivel kíván rávilágítani azokra a dolgokra, amelyek neki sikert és örömöt hoztak, de nem titkolja a nehézségeket és a kudarcokat sem. Úgy véli, a Zöldlámpával fordulóponthoz ért: korábban mások forgatókönyve és instrukciói alapján mások szavait mondta el, de ezúttal végre teljes mértékben saját magát adhatta.
A The New York Timesnak adott interjújában úgy fogalmazott, ő a felelősségteljes szabadságot hirdeti; szerinte igyekezhetünk jobb emberré válni, de közben nem kell aszkétává lennünk, élvezhetjük az életet.

MERRE TOVÁBB? 

Matthew McConaughey elnyerte az összes fontos díjat, kedvére válogathat a szerepek között, harmonikus családi életet él, testileg és mentálisan egyaránt jól van. Akinek minden ilyen kerek, vajon hogy őrzi meg a motivációját? Az ötvenhárom éves színészt nem kell félteni, a kérdésre valószínűleg csak kacsintana egyet, és elmagyarázná, miképp kell a hétköznapokban, az apróságokban meglelni az örömöt. Például abban, hogy amikor karantén van, többet tud együtt lenni a család, a gyerekek jobban elmélyednek a hobbijaikban. „Békeidőben” lehet utazni, családdal, kettesben vagy egyedül, idegen tájakon nem csak más kultúrákat ismerünk meg, önmagunkhoz is közelebb kerülünk. 

Másfél éve felröppent a hír, hogy indul Texas kormányzói posztjáért, és a közvélemény-kutatások szerint népszerűségben messze megelőzte a republikánus kormányzót és a demokrata aspiránst egyaránt. Tavaly ősszel azonban az Instagram-oldalán egy videóban elmondta, egyelőre nem száll be a politikába. Sokat tanult, amíg fontolgatta a kérdést, és arra jutott, még több energiát kell fektetnie társadalmilag hasznos projektekbe. Az elmúlt három évben nem szerepelt egész estés filmben, de saját YouTube-csatornája van, rövidfilmeket vállal, szívesen adja hangját animációs filmekhez, felszólal a társadalmat érintő kérdésekben, és mellette életének legfontosabb szerepét, önmagát játssza.

Galéria | 2 kép