„Az anyaság vagy a színészi hivatás a nehezebb?” – kérdezték Meryl Streepet, a háromszoros Oscar-, kilencszeres Golden-Globe-díjas színésznőt. „Az anyaság. Nem kérdés. A színészmesterség szórakozás, pénzkeresés. Az anyaság? A legeslegjobb. De lássuk be, a gyerekek sokszor annyit sem mondanak, köszönöm – felelte mosolyogva. – Ebéd után az asztaltól simán felállnak anélkül, hogy a tányérjukat betennék a mosogatógépbe.”
Meryl Streep és férje, Don Gummer szobrász nagycsaládosok. A színésznő éppen gyászolt, mikor megismerkedtek; John Cazale színész volt a párja, ám a férfi az eljegyzésük után pár hónappal rákban meghalt. Don és Meryl 1978-ban házasodtak össze, első gyerekük, Henry 1979-ben született, majd megérkezett Mamie, Grace és Louisa. Alig tudni bármit a gyerekek magánéletéről, pedig Mamie, a legidősebb lány már huszonkét hónaposan szerepelt – álnéven – édesanyja egyik filmjében, és Grace, a középső is feltűnt gyerekként A kísértetház című romantikus drámában. Mind a négyen vallják, annak ellenére, hogy a szüleik híresek, hétköznapi keretek között nőttek fel, távol Hollywoodtól, a connecticuti Salisbury városában. „Mindig hálás leszek Robert Redfordnak (a Távol Afrikától című filmben játszottak együtt – a szerk.), ő tanított meg arra, hogy a családomat a lehető legtávolabb tartsam a show-biznisztől” – mondja Meryl Streep. Valóban, úgy kell vadászni a hírmorzsákat a gyerekeiről, dacára annak, hogy négyből négyen színészek lettek.
Henry, az elsőszülött
Pontosabban hárman lettek színészek. Bár a fiuk is erre a pályára készült, kétévnyi egyetemi képzés után feladta. Rájött, hogy a zenélés, zeneszerzés jóval több örömöt ad neki, így Henry Wolfe Gummer ma már ismert zenész. Tizennégy évesen kapott egy gitárt, és rögtön bele is szeretett. „Az anyaság azért is nehéz – mesélte Meryl –, mert csupa bizonytalanság, örök a kérdés, ez most jó lesz-e a gyereknek, vagy sem. Henry fiam például, amint tudott járni, eltotyogott a zongoránkhoz, és klimpírozni kezdett. Nyolcéves korában szereztünk neki tanárt, de nem volt szerencsénk, nem kedveltette meg vele a hangszeren való gyakorlást. Kerestünk újat, ő sem vált be. A férjem közölte, hogy elég volt, ne kínozzuk a gyereket ezzel. Jó nagyot vitáztunk, de nem jött több tanár. És ma is eszembe jut, hogy ott és akkor nem kellett volna engednem a zongoraleckékből.”
Henry azonban kétgyerekes apaként, zenészként ma már elégedett, a szakmában is jegyzik. „Nem állítom, hogy nem kellett megbirkóznom azzal, hogy anyámat az egész világ ismeri, és mindenki róla akar hallani, tőlem is. De otthon mindig arra biztattak, hogy járjam a saját utamat; senki nem ígérte, hogy könnyű lesz” – nyilatkozta. „Soha nem kértem tőlük, hogy ne az én hivatásomat válasszák. Csak annyit, hogy legyen B tervük is” – mondta erre Meryl Streep.
Mamie, a vagány
A három közül a legidősebb lány, az 1983-as születésű Mary Willa, vagyis Mamie az egyetlen, aki már kicsi korától színésznek készült. Pár éve együtt szerepelt édesanyjával a Dübörög a szív című filmben, anya-lánya párost alakítottak. Meryl szerepe szerint kénytelen sikeres zenészi karrierjét felfüggeszteni, hogy lányát, akit elhagyott a férje, visszarángassa az életbe. Mamie szerepe szerint a film jelentős részében mindenkivel összevész, ordítozik és undok. „A főszereplő ajánlott a producernek – mesélte Mamie nevetve egy interjúban. – Miután elolvasta a forgatókönyvet, úgy döntött, Julie-t nekem kell megformálnom. Gyerekkoromban is én voltam a leghangosabb és a legharcosabb. Bárhová mentünk, anyát felismerték, róla pedig tudni kell, hogy ugyanolyan, mint a vásznon sok szerepében, kedves és nagylelkű. Gyakran úgy éreztem, muszáj megvédenem a tolakodó rajongóktól.” 2007-ben az Este című, Koltai Lajos által rendezett filmben édesanyja fiatalkori énjét játszotta. Saját jogon azóta már láthattuk A férjem védelmében vagy A törvény nevében című sorozatokban.
Gyerekkori barátjához ment férjhez 2011-ben, hogy aztán kisvártatva el is váljanak – az egész Streep–Gummer családról ez az egyetlen Hollywood-ízű hír. Azóta hozzáment Mehar Sethi íróhoz, fiuk 2019-ben született, édesanyja viccesen kommentálta az eseményt: „Alig várom, hogy igazi nagyi legyek: kész vagyok rá, hogy kéretlen anyai jótanácsokat adjak a lányomnak.”
Grace, a visszafogott
Az 1986-os születésű Grace nem színésznek készült, dacára annak, hogy A kísértetház című drámában Meryl gyerekkori önmagát alakítja. Olasz nyelvet és művészettörténetet hallgatott az egyetemen, aztán megadta magát a sorsnak: elvégezte a színész szakot, ráadásul ugyanott, ahol édesanyja. A világhírű svéd filmdráma, az Engedj be! (a könyv magyarul is olvasható Hívj be! címmel – a szerk.) sorozatváltozatában láthatjuk most, de a nagy sikerű Mr. Robot széria FBI-ügynöke, Dom szerepét is ő játssza. Férjével októberben jelentették be, hogy első gyermeküket várják.
Louisa, a különutas
A legfiatalabb lány (1991), Louisa Jacobson (a Gummer nevet nem használja színésznőként) sokáig ellenállt a színészet csábításának. „Mindent megtettem, hogy eltemessem a színpad iránti vágyamat. Előbb be kellett bizonyítanom a családomnak, a barátaimnak, hogy én más vagyok” – nyilatkozta. Pszichológiát és művészettörténetet tanult, pár évig reklámügynökségen dolgozott, modellkedett. Ám közben, titokban, ebédszünetekben meghallgatásokra járt. Végül feladta, és felvételizett a Yale színészmesterség szakára. „Belefáradtam abba, hogy azt hajtogassam, nem engedhetem meg magamnak, hogy én is színész legyek” – vallotta be egy interjúban. Nyáron debütált a Downtown Abbey készítőinek új sorozatában, Az aranykorban, Marian szerepében.
Ő az, aki közvetve inspirálta Merylt a Mamma Mia! Donnájának megformálására. Tízéves volt, mikor anyja elvitte a musical színpadi változatára a Broadwayre. „Annyira lelkesek lettünk a darabtól, hogy végig énekeltünk hazafelé” – mesélte Meryl. Sőt: a színésznő gratuláló levelet írt a stábnak. Mikor felmerült a megfilmesítés ötlete, megkérdezték tőle, lenne-e kedve a főszerephez. „Anya, ezt nem teheted meg velünk! Ugye nem akarsz az asztal tetején táncolni meg énekelni a te korodban?!” – tiltakoztak a lányai egy emberként. Boldogan elvállalta a szerepet. „A gardróbszobában kellett gyakorolnom az éneklést, mert állandóan kritizáltak” – mondta.
Mindenki a saját útján, de szülei nyomdokán
Milyen lehet egy olyan családban felnőni, ahol mindkét szülő híres? Don Gummer acélból, betonból készült köztéri szobrai szerte az Egyesült Államokban megtalálhatók. Meryl Streepet mindenki ismeri. Mind a négy gyereküknek meg kell küzdenie szüleik hírnevének súlyával, mind a négyen elmondták, hogy nem könnyű. És mégis: mindannyian ugyanúgy az alkotói pályát választották.
Talán senki más nem tud úgy megríkatni színészként, mint Meryl Streep – a Távol Afrikától című romantikus drámában fiatal, szerelmes nőként, vagy a Szív hídjaiban középkorú, szerelmes asszonyként. De a Mamma Mia! Donnájaként, lányát egyedül nevelő anyaként is elérte nálam, hogy ha meghallom a dalt (Slipping Through My Fingers) – amelyben arról énekel, hová lettek a végtelennek tűnő évek, amíg felnőtt nő lett a lányából –, már bőgök is. Nehéz is másként elképzelni, mint csupa érzelem, sebezhető anyaként, aki mindent megtesz a gyerekeiért. (Bár az Ördög Pradát visel vagy A Vaslady című alkotásokban nem éppen ezt a karaktert alakítja, mégis zseniális.) „Szerencsésnek tartom magam – mesélte –, mert könnyebb összeegyeztetni az anyaságot a színészmesterséggel, mint egy olyan munkával, ahova mindennap be kell járni. Én sokat tudtam együtt lenni a gyerekeimmel.”
„Büszke vagyok a lányaimra, hogy ezt a hivatást választották – mondta édesanyjuk –, de persze féltem is őket: mert ha a színész kritikát kap, az csontig hatol. Hiszen nem egy darabot, egy könyvet bírálnak, hanem magát a személyt.”
„Színészkedni, alkotni úgy lehet, hogy mélyen, már-már vallásosan hisz az ember abban, hogy van értelme a munkájának” – vallja Meryl Streep. Úgy tűnik, hitét kivétel nélkül át is adta mind a négy gyerekének.