Szenior a volánnál – Hány éves korunkig vezethetünk?

A gyorsan öregedő Japánban az idős sofőröket évek óta arra biztatják, hogy adják le a jogosítványukat, néhány éve például az egyik étteremlánc cserébe tizenöt százalékos kedvezményt ajánlott fel nekik a tésztaételekre. Nálunk még nincs hasonló kezdeményezés, ezért a sofőrök önismeretén, az egészségügyi vizsgálatokon és a családon múlik, hogy tényleg csak az vezessen, aki még alkalmas rá.

„Persze hogy jól vezetek. Ostoba­ kérdés” ‒ vágta rá Joe Newman, amikor egy 2020-as interjúban a vezetési képességeit firtatták. A floridai férfi akkor már betöltötte a százhetedik évét, gyérülő, ősz haját pedig egy tűzpiros kabrió volánjánál fújta a szél. A kisfilmben kiemelték, hogy Newman maga tankolja a kocsit, ellenőrzi az olajszintet, az útjelző tábláknak extra figyelmet szentel, és sosem felejt el indexelni. A felvételen párja, a százéves Anita az anyósülésen napszemüvegben ült, és arról beszélt, hogy általában csukott szemmel utazik. „Mindkettőnknek jobb, ha alszik, miközben vezetek” ‒ fűzte hozzá a férfi. A jogosítványát az interjú előtt hosszabbították meg 2022-ig. Bár Joe Newman azóta elhunyt, a világ nem maradt százéves sofőr nélkül: egy olasz asszony, Candida Uderzo például éppen annyi volt, amikor tavaly, a látásvizsgálata után megújította a vezetői engedélyét.

A sofőrök zömét viszont az időskor alkalmatlanná teszi a vezetésre, és bizony arra is számtalan példát láthatunk, hogy olyan idős ember okoz közlekedési balesetet, akinek ‒ engedély ide vagy oda ‒ valójában nem lett volna szabad volánhoz ülnie. Néhány éve például egy kilencvenéves férfi elaludt a kormánynál, és álló buszba ütközött Soroksáron. Utána a busz utasaitól kérdezte, mi történt, mert nem emlékezett semmire. Októberben egy hetvenhárom éves sofőr Paks felé menet áttért a szembejövő sávba, majd az útpadkán keresztül az árokba hajtott, végül egy villanyoszlop állította meg. Nyáron pedig egy hetvenegy éves férfi úgy okozott balesetet, hogy a gázpedált járóbottal támasztotta ki, mert lábbal már nem tudta volna nyomni.

Kilenc másodperc reflektorfény

„A szenior sofőrök a legóvatosabb vezetők közé tartoznak: használják a biztonsági övet, nem vezetnek ittasan, betartják a sebességkorlátozásokat. Ugyanakkor az övék a legsérülékenyebb korosztály is, mert ahogy öregszünk, testünk változásai kihatnak vezetési képességeinkre is” – figyelmeztet az Amerikai Automobil-szövetség. Gyakori például, hogy az ízületek merevebbé válnak, az izmok pedig elgyengülnek, ami megnehezíti, hogy a sofőr hátraforduljon, gyorsan elránthassa a kormányt, vagy akár időben, biztonságosan fékezhessen. A látászavar szintén komoly kockázatot jelent, márpedig az öregedéssel gyakran fellépő zöld hályog vagy szürke hályog könnyen kikezdi a látást. Egy, az idősek biztonságos vezetését támogató, segítő szervezet munkatársa szerint ha a sötét úton egy tizennyolc éves fiatal szemébe világítanak fényszóróval, a látása két másodperc alatt visszarendeződik, míg egy nyolcvanéves sofőrt a reflektor akár kilenc másodpercig is elvakíthat. A halláskárosodás megnehezíti a dudák, szirénák, vagy akár a kocsi zörejeinek észlelését. A kor előrehaladtával a reakcióidő amúgy­ is lassul, de a gyógyszerek tovább tompíthatják az éberséget és a reflexeket. Az idegrendszer megbetegedései a végtagok irányíthatatlanságától kezdve memória­zavarokon át a rossz döntésekig számtalan nehézséget okozhatnak.

Az Amerikai Automobil-szövetség összegyűjtötte azokat a technológiai újításokat is, amelyek segítik az idősek biztonságos közlekedését. Ilyen például az éberségfigyelő vagy a sávtartó asszisztens, és már egyre több az olyan autó, amely ha akadályt észlel, automatikusan lefékez.

Sok múlik a családon

Az egyik budapesti autósiskola tapasztalt oktatója szerint az idős sofőrök legnagyobb nehézsége az, hogy lassabban és rosszabbul reagálnak a különböző forgalmi helyzetekre.

– Az utakon egyre több olyan tényezőre kell figyelni, amelyekkel korábban, húsz éve még nem kellett foglalkoznunk – magyarázza a Nők Lapjának az oktató. – Jönnek például az elektromos robogók meg az egykerekűek, szaporodnak a biciklisávok, és ahogy öregszik az ember, egyre nehezebben észleli ezeket a helyzeteket reálisan, és olyankor bizony a szerencse dönt.

Látott olyan baleseteket is, amelyeket mások okoztak azért, mert egy idős sofőr nem tudott alkalmazkodni a forgalom ritmusához. Ilyen például, ha valaki feltartja a többieket, azok pedig elkezdik jobbról előzni. Ideális esetben egy tapasztalt, bölcs sofőr elfogadja, hogy már nem lát jól, megkoptak a reflexei, és magától, még időben lemond a vezetésről. De ezzel a megbízható önismerettel nem mindenki rendelkezik, ezért az oktató szerint sok múlik a családon is.

‒ Figyeljük idős szüleinket, hozzátartozóinkat, hogyan alakul a vezetési stílusuk, és ha többször fordul elő, hogy túl közel mennek valamihez, lassan reagálnak, vagy hogy át akarnak hajtani a piroson, azonnal figyelmeztessük őket ‒ tanácsolja az oktató.

Türelem és sebességbecslés

A jogosítvány meghosszabbításához – ha az egészségi állapotunkkal nem történik semmi rendkívüli – ötvenéves kor alatt tízévente, ötven és hatvan év között ötévente, hatvan és hetven év között háromévente, hetven év felett kétévente szükséges az orvosi vizsgálat.

– Az idős gépjárművezetők kérdése nem egyszerű. Hazánkban még nincs kialakult gyakorlat arra vonatkozóan, hogy milyen teszteket, felméréseket kellene elvégezni velük. A háziorvos, esetleg a szakorvos dönti el, hogy az adott személy alkalmas-e még a vezetésre – mondja dr. Henézi Diána Sarolta, a Széchenyi István Egyetem Közlekedési Tanszékének adjunktusa. – Egyáltalán ki számít idősnek? Lehet, hogy valaki nyolcvanévesen jóval egészségesebb, mint egy ötvenéves, akinek esetleg több betegsége van. A fizikai és a funkcionális képességek mindenkinél más ütemben romlanak.

A szakember szerint azt is figyelembe kell venni, hogy ha valakitől elvesszük a vezetés lehetőségét, akkor az önállóságtól fosztjuk meg. Ha nincs mellette támogató család, ismerősi kör, ez bizonyos esetekben olyan, mintha elzárnánk a külvilágtól.

– Ahhoz, hogy az idősek által okozott balesetek számát visszaszoríthassuk, érdemes lenne a háziorvosnál olyan teszteket és felméréseket végezni, amelyek a lassuló reakcióidőt, reakcióbiztonságot számszerűsítik, és fontos lenne a sebességbecslési teszt is. És akkor megállapíthatnánk olyan határértéket, amely felett már nem lehetne meghosszabbítani a jogosítványt – mutat rá dr. Henézi Diána Sarolta. – De addig is a közlekedésben a legfontosabb a türelem és az egymásra való odafigyelés, amivel sok konfliktus megelőzhetővé válna.

Kiemelt kép: 123RF