Gyerekkorában minden ember előtt két hatalmas feladat áll, amit meg kell oldania. Az egyik az individuáció, a másik az integráció. Az előbbi azt jelenti, hogy a gyereknek ki kell alakítania a saját személyiségét, önállóvá, egyedivé kell válnia. Az utóbbi, az integráció pedig azt a folyamatot jelenti, amivel a gyerek beilleszkedik a közösségébe, a tágabb családjába, az óvodáscsoportjába, az iskolai osztályába és így tovább, végeredményben az egész társadalomba. A feladat, ami a gyerek előtt áll, tehát kettős, egyrészt meg kell tanulnia együttműködni a többiekkel, alkalmazkodni a csoporthoz, másrészt megőriznie az egyéniségét, nem szabad „birkává válva” feloldódnia a csoportban. Ha valamelyik feladatot nem, vagy rosszul sikerül megoldania, annak negatív következményei lehetnek. Ha valamelyik gyerek például nem tanul meg együttműködni, mert túl erőszakos, nem tud veszíteni, nem hagy másokat is érvényesülni, azzal egy idő után nem szívesen fognak játszani a többiek. A peremre szorul, népszerűtlen lesz, amitől rosszul érzi majd magát. A szociális izoláció – ahogy a szakemberek nevezik – az egyik legjelentősebb oka a későbbi életkorban fellépő hangulati zavaroknak, depressziónak. Azt pedig talán nem kell részletezni, hogy milyen következményekkel jár, ha valakinek nem sikerül függetlenítenie magát másoktól – például sosem képes teljesen leválni a szüleiről, örökre az anyukája „függelékeként” vagy az apukája „árnyékában” éli az életét. Az egészséges egyén a saját életét éli és a saját céljait követi, amit összhangba tud hozni a szűkebb-tágabb környezetében élők életével és céljaival.
Megbocsátó gyerekek
Szóval fantasztikusan nehéz feladatról van szó, szinte megugorhatatlanról, ha az ember saját erőből akarná ezeket megoldani. Szerencsére azonban nem kell pusztán a saját erőnkre hagyatkozni, mert a gyerekek arra vannak – nem találok rá jobb szót – programozva, hogy mind a beilleszkedést, mind az önállósodást megoldják. Ami a többségnek általában sikerülni is szokott – a szülői nevelés ellenére, ahogy ezt mondani szokták. Mert csak azóta, amióta egyáltalán létezik pedagógia és pszichológia, annyit változtak a nevelési elvek, sokszor egyik végletből esve a másikba, hogy mindnek egyszerre biztosan nem lehet(ett) igaza. Tévedtünk tehát, sokat és folyamatosan, ám hogy még ma is él ember a földön, az a bizonyíték arra, hogy milyen reziliens lelki alkattal rendelkezik minden gyerek. „A gyerekek, ha szerető és elfogadó környezet veszi őket körül, nagylelkűen megbocsátják esetleges »tévedéseinket«” – írta Vekerdy Tamás ennek a lapnak hasábjain egy olvasói levélre válaszolva.
Azonban ennek ellenére, hogy a szülő tudja, úgysem lesz soha tökéletes, nem tárhatja szét a karját, és nem mondhat le arról a kötelességéről, hogy segítse a gyerekét az előbb említett két hatalmas feladat megugrásában. Megoldani nem fogja tudni helyette, de segíteni mindenképpen tud neki. Ezt a segítséget pedig úgy hívják, hogy nevelés. De hogyan?
A harag nem büntetés
Nos, erről ma is sokan és sokféleképpen gondolkodnak, de a pszichológia mai állása szerint egy dolog biztosan elmondható, nevezetesen, hogy mennyire fontos a bensőséges, szeretetteli szülő-gyerek viszony. Kutatások tömkelege jutott ugyanarra az eredményre, hogy a meleg, gondoskodó és érzékeny szülő-gyerek kapcsolat szorosan összefügg a gyermekek egészségével, boldogságával és jellemfejlődésével. Amikor a gyerek úgy érzi, hogy szeretik, érzelmileg kötődni fog a szüleihez, ragaszkodása pedig fogékonyabbá teszi őt a szülői tekintélyre és értékekre.
– Bármilyen nevelés legszilárdabb alapja a szülő és a gyermek között a kezdetektől megszülető szeretetre és bizalomra épülő kapcsolat – mondja Arató Domonkos gyermek- és ifjúsági szakpszichológus, a ferencvárosi pedagógiai szakszolgálat vezetője. – Minden fegyelmezési formának ez adja a valódi hatékonyságát, hiszen ha a gyermek nem szeretné megőrizni a szülő bizalmát, ha nem esik neki is rosszul a szülő fájdalma, szomorúsága vagy haragja, a pusztán félelemre vagy fizikai erőre építő módszerek, büntetések hosszú távon mindenképpen, de általában már rövid távon is kudarcot vallanak. – A pszichológusi szakmán belül elég nagy az egyetértés, hogy a büntetés mint nevelési eszköz nem működik. Ha egy gyereket megbüntetnek a rossz viselkedéséért, akkor inkább önmagát fogja sajnálni, és nem azt, amit tett. Ebből pedig nem fogja tudni megtanulni, hogy mit kellene másképp csinálnia. Vekerdy Tamás a büntetés mellett a jutalmazásról is mint alkalmatlan nevelési eszközről beszél: „Jutalom, büntetés – mindig rosszul működő pótszerek. Ha valódi érzelmi, személyes kapcsolat van gyerek és szülő (…) között, akkor a szülő érzelmi reakciója (megbántódása, elszomorodása), melyet nem is kell mindig szavakban kifejeznie, erőteljesen hat a gyerekre.” Megbántódás, elszomorodás, harag – ezek olyan negatív érzelmek, amelyektől sok mai szülő tart. Egyrészt mert szégyelli magát, mert csak „rossz szülő” lehet az, aki ilyesmit érez a gyerekével kapcsolatban, másrészt fél, hogy az ő negatív érzelmei miként hatnak a gyerekére.
– Mindig vitatémaként merül fel, hogy lehet-e szeretetmegvonással nevelni – folytatja Arató Domonkos. – Én ezt úgy oldanám fel, hogy a gyermekkel való szoros szeretetkapcsolatunknak mindig megkérdőjelezhetetlennek kell maradnia, de ez nem jelenti azt, hogy nem lehetünk valamiért dühösek rá, és ne mutathatnánk meg kontrolláltan ezt a haragunkat. A jól működő szeretet- és bizalmi kapcsolatban ez egy fontos, a változás irányába ható erő, ugyanakkor persze bizonyos idő után az egymás iránti negatív érzéseknek a feloldására is mindenképpen sort kell keríteni. – Azaz lehetünk nyugodtan dühösek, csak aztán engesztelődjünk is ki.
Kiemelt kép: Getty Images