Születése, élete és halála az emberiség talán legismertebb története. Húsvétkor is biztosan képernyőre kerül néhány róla szóló film, olyan, ami méltó az ünnephez. De készültek olyan alkotások is, amelyek nem voltak tekintettel a hívők érzékenységére. Hit, tisztelet, művészi szabadság, esztétikai minőség – Jézus története a filmvásznon.

Rendőrsorfal, bomba, fenyegetés, tiltakozás. Martin Scorsese Krisztus utolsó megkísértése című filmje hatalmas vihart kavart a nyolcvanas évek végén. Az egyik magyar kereskedelmi tévé is elállt a levetítésétől annak idején, annyian ostromolták a csatornát, hogy ezt azért mégse…! Mondható, hogy egy film művészi alkotás, az esztétikai minősége a legfontosabb, de mondható az is, hogy az ábrázolt valós személyek nem szabad prédák. Különösen akkor nem, ha az egyetemes kultúra egyik alappillérét jelképező Jézusról van szó, akit a keresztények Isten fiaként, megváltójukként tisztelnek. A művészi szabadság megengedi, hogy egy történetet új gondolattal, értelmezéssel, szemponttal gazdagítsanak az alkotók, de jogos kérés, hogy legyenek tekintettel mások érzékenységére. 

Scorsese filmjében Jézus olyannyira tele van kétellyel, hogy a kereszten már a megváltást is elengedné. Miközben halálát várja, elképzel magának egy másik, családi és testi örömben gazdag életet, és ennek képeit láthatja a néző is. Nem csoda, hogy ezek a jelenetek döbbenetet keltettek, különösen az egyház vezetőiben. A film egy másik epizódja újabb meghökkenés: az ácsként dolgozó Jézus kereszteket készít a ró­­mai­aknak, amelyekre azok az elítélteket feszítik majd fel. A Willem Dafoe által megformált Krisztus kétkedő és bizonytalan, nemigen tűnik Isten küldetéses fiának. Ha igaz, Scorsese a film elkészítése után jó darabig csak testőrrel ment nyilvános helyre, annyi fenyegetést kapott, több országban egyszerűen be is tiltották művének vetítését. 

A valaha volt legjobb

A Biblia a könyvek könyve, a történetek ősforrása, Jézus alakja és története a művészek örök ihletője. Festmények, zeneművek és irodalmi alkotások után a mozgókép is be akarta mutatni. Már a filmtörténet elején vászonra vitték életét és halálát, azóta rendezők sokasága tette le az asztalra a maga feldolgozását. 

Érdekes, hogy az örök lázadó, Pasolini nagyfilmje, a Máté evangéliuma, amely bemutatásakor nem aratott osztatlan sikert, mára elfoglalta helyét a méltónak ítélt alkotások között. Pedig akkoriban az egyház nagyon is tiltakozott ellene, igaz, ez inkább magának a rendezőnek szólhatott. Pasolinit ugyanis nem sokkal korábban felfüggesztett börtönbüntetésre ítélték az államvallás meggyalázásáért. A túró című filmjében, egy elképzelt Jézus-film forgatásán, az egyik latort alakító kiéhezett statiszta meghal a kereszten. A szerencsétlen ember annyi éhezés után túleszi magát. A hatvanas évek Olaszországában ez a történet ebben az összefüggésben főben járó bűnnek számított. Sokak szerint az őt ért vádakra válaszolt Pasolini a megrendítő filmmel, melyben Máriát az édesanyjával játszatta el. Akkor fanyalogva fogadta az egyházi vezetés, ám nemrég Ferenc pápa a valaha készített legjobb Jézus-filmnek nevezte. A Máté evangéliuma 1964-ben készült, középkori festmények képi világával, kevésbé a szóval, mint a látvány erejével.

A Jézus-filmek biztos pontja, a bármikor nyugodtan levetíthető, nem megosztó, monumentális film­eposz Zeffirelli 1977-es alkotása, A ná­záreti Jézus. Költőien szép, hosszú és részletes mestermunka, benne világsztárok sora. Laurence­ Olivier, Michael York, Anthony Quinn, Christopher Plummer és Claudia Cardinale mellett a címszerepet Robert Powell kapta. Powellt saját bevallása szerint a forgatás előtt nem érdekelte különösebben a vallás, ám Jézus szerepét hordozva egyre közelebb került a hithez, és a film készülte közben megtért. Zeffirelli Jézus egész életét feldolgozta, és hű maradt az evangéliumban írottakhoz. Nem borzolta senki kedélyét, nem akart újra- vagy felülírni semmit. Szőke, kék szemű, angyalarcú Jézusa maga a hit, a szeretet, a bölcsesség és az igazság.

Szabad viccelni?

Nem sokkal később a Monty Python is elkészítette témába vágó zseniális filmjét, a Brian életét, méghozzá egy vicces elszólás nyomán. A Gyalog galopp sikere után Eric Idle felelte a következő projektjük felől tudakozó újságíróknak, hogy az új film címe ez lesz: Jézus élete és dicsősége. Aztán ahogy ez tőlük megszokott, elkezdték komolyan venni a dolgot, és elgondolkodtak a témán. Gyorsan rájöttek, hogy Jézusnak semmilyen karikírozható tulajdonsága nincs, márpedig, ahogy a csoport legtekintélyesebb – és legviccesebb – tagja, John Cleese nem győzi hangsúlyozni, a humor lényege a kritika. Fordítottak hát a dolgon, és a vakhitről, a sztárkultuszról, a nyájszellemről meg a korlátolt lázadókról készítettek filmet. Brianről, aki a szomszéd barlangban született, szerethetően­ kedves és ügyefogyott. És akinek esze ágában sincs megváltónak lenni. Ma már milliók hálásak George­ Harrisonnak, mert az ő anyagi támogatása nélkül nem ismernénk a Júdea Népe Frontot, Fikusz Kukiszt és emlékezetes szállóigék sokaságát. A Monty Python tagjai előszeretettel idézték fel interjúkban, milyen is volt, amikor harcias egyházi személyekkel vitatkoztak tévéstúdiókban arról, sérti-e Jézust Brian története, vagy épp ellenkezőleg. 

Ha humorról van szó, a szándékon múlik a legtöbb. Ha az alkotó nem sért, nem gúnyol, nem az vezeti, hogy a hívők orra alá pörköljön, akkor lehet önfeledten nevetni egy vallással foglalkozó vicces filmen is. Az egyik leghumorosabb angol sorozat, A Dibley-i lelkész karácsonyi epizódjában éppen betlehemezésre készülnek a falu lakói. A maguk módján… Mária nem képes megtanulni kétmondatos szövegét, a pásztorok félkegyelműek, Heródes – civilben a falu hiú polgármestere – pedig nem tud megbékélni a negatív karakterrel, ezért cukorkát osztogat a gyerekeknek, akik a szívükbe zárják, és áhítattal mondják: szeretünk, Heródes. 

A passió kálváriája

Törvényszerű, hogy a popkultúra­ Jézus-filmje is elkészült a hetvenes években, ez lett a Jézus Krisztus Szupersztár. Andrew Lloyd Webber és Tim Rice rockoperáját 1971-ben színpadon mutatták be, majd két évvel később készült el a hippi színjátszók kerettörténetébe ágyazott film. Az értékelése körüli vita megint ugyanarról szólt: szabad-e Jézust izgalmas karakterként kezelni, emberi mozgatórugókat tulajdonítani neki, vagy rá más szabályok érvényesek. Eldönthetetlen kérdés, mert aki Isten fiaként tiszteli, mást gondol erről, mint aki csak a történelmi személyt látja benne. A rockoperában amúgy inkább Júdás áll a középpontban, az ő nézőpontja uralja a filmet.

A Webber zenéin alapuló mű körüli diskurzus semmi ahhoz képest, amit Mel Gibson kapott A passióért. A minden addigi képi ábrázolást felülmúló, brutális és megrázó képsorok miatt is bőségesen érte kritika a rendezőt, ám a fogadtatást alapvetően Gibson előzetesen tett antiszemita megjegyzései határozták meg. A legtöbb kritika szerint nincs antiszemita üzenete a filmnek, nem veszi el a felelősséget a rómaiaktól, ám az felróható – a túlzottan naturális ábrázoláson túl –, hogy kevéssé ismerhető meg belőle Krisztus tanítása, küldetésének lényege. A passió a történetre, azon belül is a szenvedéstörténetre szorítkozik, azt igyekszik a leghitelesebben ábrázolni. A hitelességet erősíti, hogy a szereplők arámi és latin nyelven szólaltak meg. Jézust a hívő Jim Caviezel alakította, ő a forgatás alatt több sérülést is elszenvedett. A film már bemutatása előtt támadások kereszttüzében állt, a viták a Vatikánig is eljutottak, így az akkori pápa, II. János Pál is elkérte DVD-n. A vetítés végén állítólag mindössze ennyit mondott: „Pontosan így történt”. Hivatalos állásfoglalást a katolikus egyház vezetője nem adott ki, és igaza volt. Döntse el a néző, melyik Jézusról szóló film áll hozzá a legközelebb. 

Fotó: imdb.com, Profimedia

Galéria | 5 kép