Rút kiskacsából gyönyörű hattyú – Így lett ikon Sophia Loren

Makulátlan, tökéletes szépsége, női vonzereje döbbenetesen hasonlított Gina Lollobrigidáéhoz, ám különös módon semmi egyéb közös vonás nem volt bennük. Ha Lollo az istenit testesítette meg, újonnan akadt riválisa, Sophia Loren az emberit, a nőstényt, a fenevadat – minden magasztosság nélkül. 

Sophia Loren 1934-ben született Rómában, Sofia Villani Scicolone néven anyakönyvezték. Apja hamar elhagyta a családot, ők pedig anyjával nagy nyomorban éltek, ezért a könnyebb megélhetés reményében Pozzuoliba, Nápoly közelébe költöztek. Sophia gyerekként olyan sovány volt, hogy „piszkafának” csúfolták, de az évek múltával nagyon megváltozott, a rút kiskacsából gyönyörűséges hattyú vált. Anyja be is nevezte egy szépségversenyre, a tizenöt éves lány első helyezést ért el, és pénzjutalmat kapott. Anyja élt is a lehetőséggel, ismét Rómába költöztek, statisztaállást szerzett lányának iskola helyett, így Sophia naponta forgatta a sablonfilmeket, már Sofia Lazzarónak hívatta magát, amíg a sors össze nem hozta a nála több mint húsz évvel idősebb Carlo Ponti producerrel, akinek megakadt a szeme a lányon. 

A rajongó sztárcsináló

A tekintélyes szakember meglátta a dívát a lány járásában, tekintetében, tartásában, egész viselkedésében. Annyira, hogy bele is szeretett, és elhatározta, hogy sztárt farag belőle. Ponti több jelentéktelen filmbe „nyomta be”, első főszerepét az Aidában alakította, 1953-ban, míg fel nem figyelt rá a nagy rendező, Vittorio De Sica, és szerződtette a Nápoly aranyához egy pizzaárusnő szerepére. Ezután következett a Kenyér, szerelem és… című komédia, amelybe azért kerülhetett be, mert Gina Lollobrigida gázsiját nem tudták volna kifizetni, ezért végül a feltörekvő Sophiát kérték fel.

Örök vetélytársak

Míg Lollo inkább csak jelenlétével hatott elementáris erővel filmjeiben, addig Loren zseniális színésznő is volt, tökéletes hitelességű parasztasszonyt, polgárfeleséget, királynőt formált meg, frenetikus bohózatokban és lesújtó tragédiák­ban. Hihetetlen méltósággal, tartással és közben ellenállhatatlan szexuális vonzerővel. Míg vetélytársa összeroppantotta a férfiakat különlegességével – ugyan, hogy jöhetek én hozzá?! –, addig Sophia felemelte őket, hiszen annyira közvetlen volt, hogy senki nem kételkedett benne: miért is ne lehetne nekem ilyen jó nőm?! A két hölgy természetesen rivalizált, első találkozásukkor hajtépős-rugdosós verekedésre került sor. Innentől évtizedekig tartott a hidegháború a film két uralkodónője között, míg időskorukra össze nem békültek.

Előttem az élet

És folytatódott a ragyogó filmek sora. Az Egy asszony meg a lánya 1960-ban, amiért máris Oscart kapott. A hongkongi grófnőben Chaplinnel és Brandóval játszották a főszerepet, utóbbival egy csókjelenetben össze is vesztek, mert Brando szerint Sophia orra túlságosan hosszú volt hozzá… A Házasság olasz módra azért is klasszikus Loren Oscar-jelölésén kívül, mert itt is a fénykorában járó Marcello Mastroiannival játszottak együtt, és a két zseniális színész a filmtörténet legtökéletesebb párosát alkotta még több mint tíz filmben. Csodás közös munka többek között Vittorio De Sica rendezővel a Boccaccio ’70, kirándulás a musical világába Peter O’Toole-lal a La Mancha lovagja… Az utazásban Richard Burtonnel, A Cassandra-átjáróban Burt Lancasterrel, a Még zöldebb a szomszéd nője című frenetikus komédiában Jack Lemmonnal és Walter Matthauval brillírozott. Legutóbbi filmjét 2020-ban forgatta, az Előttem az életet fia, Edoardo rendezte.

Majdnem szerelem

Egyik filmjében partnere Cary Grant lett – gyermekkori bálványa. A közös munka forró szerelemmé mélyítette a kapcsolatot, és elhatározták, hogy össze is házasodnak, csakhogy ezt nem fogadta el szó nélkül Ponti. Odautazott a forgatásra, hogy horribilis pénzekkel zsarolja a szerelmeseket. Pedig a producer nős volt, és Olaszországban még tilos volt a válás. Végül Mexikóba kellett utazniuk feleségével, hogy kimondhassák a boldogító nemet. A válás után pedig összeházasodott Lorennel ugyanott, tulajdonképpen addigi jótéteményeiért cserébe, de az olasz hatóságok ezt a frigyet sem szentesítették. Így történt, hogy külön otthonban éltek, utazáskor külön lakosztályt béreltek. 

Olasz mamma

Világra szóló karrierje mellett mintaszerű, mindenre odafigyelő, gondoskodó háziasszony. Azt jósolták neki, hogy nem lehet gyereke, ám ő ebbe nem nyugodott bele. Harmadik alkalommal végigfeküdte a kilenc hónapot, és csoda történt, megszületett Carlo, majd négy év múlva Edoardo. Ismertségét okosan kihasználva adta a nevét szakácskönyvekhez, kalapokhoz, és persze szemüvegekhez, hadd érezze a többi hölgy is egy kicsit Sophia Lorennek magát. 

(Fotó: Getty Images)

 

Galéria | 4 kép