A tinik titkos élete – Te tudod, hogy a gyereked mit csinál a közösségi oldalakon?

A fiatalok több mint nyolcvan százaléka naponta legalább három órát tölt az online térben. Ennyi bőven elég arra, hogy gyerekeink tanulás közben is mobilozzanak, hogy karriervágyuk az influenszerkedés legyen, hogy zaklatás áldozataivá váljanak. És hogy emberi kapcsolataikat, beleértve a szüleikkel valót is, feláldozzák annak az illúziónak, amit a közösségi média kínál nekik. Nem riogatás következik, hanem a puszta tények.

A tiktokozó kamasz. Ha egy természetfilm narrációjának stílusában kellene bemutatnom, nagyjából így kezdenék neki: leggyakoribb lelőhelye a kanapé, testtartása valahol az ülés és a fekvés között definiálható, nevezhetjük fetrengésnek is. Egyáltalán nem mozog, egyetlen testrészét használja, a hüvelykujját, azzal görgeti a kijelzőt. Arcán a legritkább esetben tükröződnek érzelmek, üveges tekintettel mered a képernyőre. Környezetére nem reagál, semmilyen jelét nem mutatja, hogy nyitott lenne bármiféle interakcióra. Vajon meddig marad így? Tíz percig? Másfél óráig? Egy napig? Örökre? 

Az a baj, hogy mindez nem vicc. Ez a videómegosztó mindennél gyorsabban szippantotta be a gyerekeket és a fiatalokat, miközben a felnőttek szinte teljesen elvesztették a fonalat. Ennek pedig olyan, generációk jövőjét érintő következményei lesznek, amelyeket a jelenkor felelős felnőtteinek egyszerűen nem szabad figyelmen kívül hagyniuk. A közösségi média, azon belül is a legfeketébb lyuk, a TikTok mélyére Páli Patrícia szakpszichológus kalauzol el bennünket. 

A BeSocial online marketinggel foglalkozó cég nemrég tette közzé a Magyar tinik a neten 2023 kutatás eredményeit. A felmérésben a tizennégy és huszonöt év közötti fiatalok internetezési szokásainak eredtek nyomába, és számos tanulságos (esetenként egyenesen megdöbbentő) eredményre jutottak. Kiderült, hogy a leggyakrabban használt közösségimédia-felület a Messenger, ezt követi az Instagram, de gőz­erővel tört fel a TikTok is a harmadik helyre. 

– Néhány évvel ezelőttig az Instagram volt a fiatalok játszótere – mondja Páli Patrícia, aki maga is folyamatos szakmai jelenlétet célzott meg ezeken a felületeken. – Azonban kezd veszíteni a népszerűségéből, mert statikus volta miatt a mostani fiatalok ingerküszöbét már nem feltétlenül éri el. A TikTok ezzel szemben színes, pulzáló világot tár elénk, nagyon rövid fókuszt kíván, és úgy ingerel folyamatosan, hogy közben teljesen függővé tesz.

Szakértőnk szerint napjainkban már a nagyon kis gyerekek is meglehetősen aktívan használják az internetet és a közösségi médiát. A fejlettebb országokban az edukáció része, hogy a gyerekek tableten, laptopon elvégzendő iskolai feladatot kapnak, ezáltal korán elkezdődik saját online életük. 

– Ez a tudatos szülőkre is nagy veszélyt jelent, nem beszélve azokról a rosszabbul szabályozott családokról, amelyekben a szülők – élve a legolcsóbb és legegyszerűbb „gyerekcsősszel” – már egészen kicsi korban leteszik a gyereket a You­Tube elé. Ártatlan megoldásnak tűnik, de gyakorlatilag itt kezdődik el az, hogy a szülő elveszti az irányítást afölött, mit enged be gyereke életébe. Kényelmes világban élünk, nagyon szeretjük a készen kapott információkat, már mi, felnőttek is hozzászoktunk ehhez. Ezek a nagyon rövid, lényegre törő, könnyen befogadható és feldolgozható információk azonban a fiatalabb korosztályoknál mindent visznek, hiszen bennük már az elszántság sincs meg, hogy az információkeresésbe energiát fektessenek.

Páli Patrícia azt is hozzáteszi, hogy az Instagrammal kapcsolatban egyre hangosabb az a kritika, hogy mesterkélten tökéletes világot mutat, és emiatt el is kezdtek eltávolodni tőle az emberek. Megunták, hogy, összehasonlítva a saját életüket az ott látottakkal, egyre nyomorultabbul érezzék magukat. Ezzel szemben itt az egész tematika abból indult ki, hogy a hétköznapi ember hétköznapi életét mutassa be. 

– Ne felejtsük el, az első időkben a népszerű applikáció a táncos videókra épített. A videók otthonokban, ismerős utcákon készültek, és ezekhez a tartalmakhoz nagyon jól tudtak kapcsolódni az emberek, mert otthonos érzést keltett bennük – mondja szakértőnk, ám gyorsan hozzáteszi azt is, hogy ez az applikáció ma már messze túlmutat a táncos videókon, és nagyon naiv az a szülő, aki ezzel nincs tisztában. 

Néhány évvel ezelőtt az aktuá­lis veszélyt a számítógépes játékok jelentették, amelyek hosszabb időre beszippantották a kamaszokat. Ilyenkor a legtöbb szülőnek feltűnt, hogy órák óta nem látta a gyerekét, és különböző korlátozásokkal kisebb-nagyobb sikerrel ellenőrzése alatt tarthatta annak online tevékenységét. 

– Ez a platform azonban a néhány perces videóival úgy kúszik az ember bőre alá, hogy észre sem vesszük – folytatja szakértőnk, Páli Patrícia. – Kontrollálhatatlanná válik a szülők számára. Mivel a Facebookot, az Instagramot a szülők generációja is használja, ezeken a felületeken még megvolt a lépéselőny: a szülők mintát is adhattak, volt edukációs lehetőségük. Ebben az esetben azonban a mai átlagszülő fejében nincs benne, mi is ez valójában. A legtöbben lemaradtunk arról az evolúciós ugrásról, ahogyan a táncos videókból személyes történetet elmesélő, szemléletformáló és nem mellesleg üzleti felület lett. Az átlagszülő nem tudja, milyen tartalmakkal találkozik a gyereke, és mely területeken veszi át az irányítást a közösségi média a nevelése felett. És ez a felület – úgy tűnik – pont ezt a generációs különbséget használja ki, hogy úgy formálhassa a gyerekek és a fiatalok szemléletét, hogy ebből a szülőket teljesen kihagyja. Közben a nagy cégek is rájöttek, hogy nekik is ott a helyük a felületen, nagyon tudatosan elkezdtek jelen lenni, jelenlétükkel szemléletet formálni, és hosszú távon elkötelezett fogyasztókat nevelni.

A jövő kanapéharcosai

Szakértőnk szerint az első és legfontosabb, amit a szülő tehet, hogy megismeri azokat a platformokat, amelyeket a gyereke használ. Még akkor is, ha neki már az Instagram is sok, és azt sem tudja, hogyan kell helyesen leírni azt, hogy TikTok. 

– Én azt szoktam mondani – tanácsolja pszichológus szakértőnk –, hogy a szülő ismerje meg ezeket a felületeket, fogadja el, hogy nem tud velük versenyezni, és nyugodjon bele, hogy a közösségi média a gyerek életének a része. De közben kitartóan küzdjön azért, hogy neki is fix helye legyen benne. Alapvetően a  leválást a szülők kezdeményezik, saját kényelmük érdekében, amikor leteszik a kisgyereket a kütyü elé. A szülő felelőssége, hogy a gyerek tudatos használó legyen. Nem érezheti, hogy azért engedik a tablet elé, mert nincs erejük küzdeni vele. Ha ez megtörténik, akkor a szülő lemond a helyéről a gyerek életében, és csupán a látogató szerepe marad neki. El kell fogadni, hogy a virtuális világ része a gyerek mindennapjainak. De közben a szülő legyen az, aki bevezeti őt ebbe, azzal, hogy mintát ad, felkészíti, hogyan kellene ezeket a felületeket felelősségteljesen használni. Minél korábban kerül a gyerek kezébe a kütyü, annál kidolgozatlanabb az élete, a személyisége, és annál hamarabb veszi el tőle a közösségi média azt a lehetőséget és törekvést, hogy dolgozzon magán. Ez rendkívül kiszolgáltatott létezést eredményez. 

A közösségi media kanapéharcosokat nevel gyerekeinkből, azt sugallja, hogy „ne mozogj, ne gondolkozz, ne érezz, csak hagyd, hogy mossam az agyad, engedd, hogy birtokba vegyek mindent, ami irányít téged”. A közösségi média adta kényelmes világhoz képest a legtöbb gyerek a személye elleni támadásnak veszi, ha a szülei azt kérik tőle, mosogasson el. 

– Generációs jelenség, hogy manapság már a nyolc-kilenc évesek is elképesztő módon képviselik énhatáraikat – mondja a pszichológus. – A közösségi média világában a gyerek megtalálja a saját kis komfortzónáját, és ha a szülő ezzel bármi ellentéteset mond, az máris generációs összeütközésként csapódik le. A közösségi média azt sugallja, hogy „te vagy a világ közepe, itt minden a te kényelmedet szolgálja”, és a gyerek úgy gondolja, a szüleinek az a dolguk, hogy ezt az elgondolást valóra váltsák.

Gyermekeink intim szférája

Sajnos a közösségi média természetes velejárója, hogy a gyerekek legintimebb szférája is veszélyben van, szabad prédává válhatnak. Nem könnyíti meg a helyzetet, hogy a kamaszok amúgy­ is szeretnek titkolózni. A felmérés szerint a lányok 52 százalékának jelenleg is van titkos profilja valamelyik felületen, 20 százalékuknak pedig korábban volt már. A fiúknál ugyanez az arány 38, illetve 16 százalék. A kutatásban részt vevő, 14 (!) és 25 év közötti fiatalok 62 százalékától már kértek erotikus fotót cseten, 61 százalékuk pedig már kapott ilyet. A megkérdezettek 54 százaléka érezte már úgy, hogy zaklatják, és 91 százalék kapott már üzenetet ismeretlentől. Mindez olyan veszélyt jelent, amely ellen az egyetlen hatásos fegyver a bizalmon alapuló szülő-gyerek kapcsolat lehet. Létfontosságú dolgozni rajta, még ha nehezebb is, mint valaha. 

Újgenerációs bátorságpróbák

A gyerekek és fiatalok mindig is szerették próbára tenni saját magukat és egymást, hogy vajon ki a legbátrabb. Régen ez még megállt ott, hogy biztosítótűt szúrtunk át az ujjhegyünkön, vagy Mentos cukorkát tettünk a kólába, és vártuk, hogy robbanjon. „Serdülőkorban minden érdekes, ami kicsit is veszélyes vagy kockázatos” – mondja dr. Pamela Rutledge médiapszichológus a foxneews.com internetes híroldalon. Erre építenek a videómegosztón terjedő kihívások is, amelyek tragikus módon folyamatosan gyer­mek­életeket követelnek. 

A fulladásos „játékok” nem az új találmányok közé tartoznak, az elmúlt másfél évtizedben is több tucat gyerek fulladt meg a világban ezek miatt. Ám a platform hatványozta az esetek számát, mert világméretűvé és egy gombnyomással elérhetővé tette a kihívást, amelynek az a lényege, hogy addig kell visszatartani a levegőt, amíg az illető el nem ájul. 

A Dragon’s breath, azaz a sárkány lehelete kihívás arra buzdítja a gyerekeket, hogy folyékony nitrogénnel bevont cukrot egyenek, és közben élvezzék, hogy füst jön az orrukból és a szájukból. Indonéziában figyelmeztetést adtak ki a trend ellen, miután több mint húsz gyerek került kórházba égési sérülésekkel, gyomorproblémákkal és ételmérgezéssel. 

És ez csak pár példa volt. Dr. Rutledge azt mondja, „ezek a kihívások a fiatalok merészségét teszik próbára. Ez pedig azt a veleszületett igényüket kelti életre, hogy dicsőségeik révén szeretnének beilleszkedni. Hogy megmutassák, van vér a pucájukban.” 

A TikTok biztonsági okokból idén márciusban napi egy órára limitálta az applikáció használatát a tizennyolc év alattiak körében, de lássuk be, ez még látszatintézkedésnek is kevés. „Ezek a korlátozások olyanok, mintha labdákat akarnánk a víz alatt tartani – mondja dr. Rutledge. – Le lehet tiltani az egyik platformot, de rögtön felugrik helyette egy másik.”

Mi leszel, ha nagy leszel? Influenszer!

Az említett kutatásban részt vevő fiatalok több mint egyharmada legalább harminc influenszert követ a különböző közösségimédia-felületeken. Ezek legnagyobb része kizárólag ezeknek a felületeknek köszönheti ismertségét, tehát nem rendelkezik az offline világban is érvényes különleges képességgel. 

A fiatalok körében az a karrierlehetőség, hogy influenszer legyen belőlük, teljesen valós életpályamodell. Már csak azért is, mert napjainkban egy fiatal TikTok-influenszer jobban keres, mint a hatalmas gigavállalatok vezérigazgatói, mondja szakértőnk.

(Fotó: Stocksy)