Vannak filmek, melyeknek a történetére talán már alig emlékszünk. De bármikor fel tudjuk idézni, mit viselt bennük a sztár. Kis feketét, vörös estélyit, tüllszoknyát vagy garbót.

Megáll a taxi hajnalban, New Yorkban, a kihalt 5. sugárúton, és kiszáll belőle egy napszemüveges fiatal nő. Szűk fekete estélyiben, nyakában látványos gyöngysorral tipeg a legendás ékszerüzlet, a Tiffany kirakatához. Könyékig érő kesztyűs kezében papírzacskó, benne kifli, kávé papírpohárban. Miközben eszeget, le nem veszi szemét a Tiffany gyémántjairól. Audrey Hepburnt lehetetlen elfelejteni az Álom luxuskivitelben című klasszikusban, amit Truman Capote kisregénye alapján forgattak. A színésznő törékeny szépségét, különleges báját varázslatosan emeli ki Hubert de Givenchy egyszerű, mégis rafinált modellje, amely később a „kis fekete ruhák” őse lett. (A filmbéli eredeti darabot őrületes összegért, 467 ezer fontért vette meg valaki Londonban).
A színésznőt barátság fűzte a francia tervezőhöz, aki több filmjében és a magánéletében is öltöztette.­ Hep­burn a Sabrinában viselt, feketével hímzett, hófehér, pánt nélküli estélyije minden nő álma lett az ötvenes években. Egyik kedvenc filmemben, a Hogyan kell egymilliót lopni? című szellemes vígjátékban (a nagyon kék szemű, jóképű Peter O’Toole-lal) is számos Given­chy­­kreációt láthatunk, élénk színű kiskosztümöket, a hatvanas évek jellegzetes, egyenes szabású ruháit, széles, fehér keretes napszemüvegeket, s persze az elmaradhatatlan, ikonikus Givenchy kalapot.

Marlene nadrág, garbópulcsi

Amióta létezik a film, a vászon divatot teremt. A tervezőknek remek alkalom, hogy népszerűsítsék új kreációi­kat, hisz nincs az a nagyszabású divatbemutató, ami felvenné a versenyt egy mozifilmmel. Érthető, hogy a legnagyobb divatházak is örömmel fogadták, ha Hollywood kereste meg őket, vegyenek részt valamelyik sztár öltöztetésében.
Az 1920-as évek eszményképe a bubifrizurás, lapos mellű, keskeny csípőjű, hosszú lábú nő volt. Ekkoriban kezdtek a nők nadrágot viselni, aminek divatját olyan sztárok népszerűsítették, mint Greta Garbo, Katharine Hepburn, Marlene Dietrich vagy Karády Katalin. A bő szárú, derekánál hajtásokkal bővülő, hajtókás nadrág a Marlene nevet kapta a divattörténetben, a magas nyakú pulóvert pedig ma mindenki garbónak nevezi (GretaGarbo után, ugyanis ő hozta divatba – a szerk.).

Az 1930-as évektől a hollywoodi hírességek trendteremtő szerepet játszottak. Gilbert Adrian, az MGM filmstúdió, Howard Greer, a Paramount, Edith Head, először szintén a Paramount, majd a Universal Studios­ jelmeztervezője olyan csillagokat öltöztettek, mint ­Bette Davis, Audrey Hepburn és Grace Kelly, a későbbi monacói hercegné. A karcsú, gyönyörű színésznő több ötvenes évekbeli filmes jelmeze is bekerült a divattörténetbe, például a Hátsó ablakban viselt bő, fehér selyemszoknya az egyszerű, kivágott fekete felsővel, vagy a Gazdagok és szerelmesek című film számos pompás öltözéke a fürdőruhától az esküvői ruháig.
A Paramount jelmeztervezőjeként Edith Head 1949 és 1973 között nyolc Oscar-díjat nyert. Szerették a sztárok, mert megbeszélte velük, mi lenne nekik a legelőnyösebb, és hallgatott a véleményükre is. Ő öltöztette például Shirley MacLaine-t, Audrey Hepburnt és Elizabeth Taylort, és a stúdió kérésre gyakran „kölcsönadta” Headet más filmgyáraknak.

Tovább olvasnál?
Ha érdekel a cikk folytatása, fizess elő csak 500 forintért, vagy regisztrálj, és 1 héten keresztül minden előfizetői tartalmat megnézhetsz.
Próbáld ki most kedvezményesen!
Az előfizetés ára az első hónapban csak 500 Ft, ezt követően 1490 Ft havonta. Ha van már előfizetésed, lépj be .