Megszületik Barbie
Barbie megálmodója, Ruth Handler és férje bútorgyártásban utaztak, a nagy ötlet pedig lányuk, Barbara papír öltöztetőbabáit figyelve pattant ki Ruth fejéből. Az ötvenes években bútorügyileg is a műanyag számított modernnek: az alapanyag és a technika, illetve a lányuktól kölcsönzött név is adott volt tehát. Ahhoz, hogy a szerepjáték és a plasztik végül a maihoz hasonló formában találkozzon, egy német gyűjtők által kedvelt frivol kis baba, bizonyos Bild Lilli példája adta meg a végső lökést. Az őt utánzó, felnőtt külsejű, de három–tizenkét éves kislányoknak szóló Barbie babából az első évben háromszázötvenezer példány kelt el.
Bármi lehet belőled
A baba kacér pillantású ruhamodellként kezdte az életét, ám karrierje során rengeteg különböző karaktert jelenített meg, kislányok millióinak nyújtva példát arra, hogy azok lehetnek, akik csak akarnak. Volt titkárnő, államelnök, nyomozó, gyorséttermi eladó, rapper, paleontológus, orvos, ügyvéd… Sőt már négy évvel a holdraszállás előtt kipróbálhatta magát űrhajósként is. A legnépszerűbb mégsem ez a széria, hanem az 1992-es Totally Hair Barbie kollekció volt: a földig érő hajú babából tízmilliónál is több kelt el.
Olyan leszek, mint te vagy!
A Barbie-t gyártó Mattel volt az első cég, amely reklámspotokat vásárolt a gyerekeknek szóló amerikai tévéműsor, a The Mickey Mouse Club idejére, közvetlenül a kicsiket célozva meg. A reklámokban a babát a legkülönfélébb karakterekké öltöztették, miközben a narrátor Barbie ruháinak és kiegészítőinek kidolgozottságát dicsérte, és a kipróbálásra váró szerepek sokféleségéről beszélt. Itt debütált az a reklámszlogen (Olyan leszek, mint te vagy!), amit a hazai folklór később a rá rímelő „kicsi és műanyag” sorral egészített ki, évtizedekkel megelőzve a Barbie-film most magasztalt öniróniáját.
Mindenkinek van egy tévedése
Azért nem vált minden arannyá a gyártó kezében sem. A babát sok támadás is érte, amiért a lányok többsége számára elérhetetlen testalkatot népszerűsít, és igen rossz visszhangot keltettek az olyan verziók, melyekhez diétás füzetkét (Ne egyél! utasítással) vagy ötven kilóra (száztíz fontra) fixált mérleget adtak. Nem aratott osztatlan sikert az Oreo névre keresztelt színes bőrű Barbie sem, csakúgy mint az a hangot is adó széria, melynek tinibabáiba a gyártók a „Mehetünk vásárolni?” vagy „A matek nehéz!” mondatokat programozták.
Barbie, te drága
Egy Barbie nem olcsó mulatság, a családon belül egyik generációról a másikra szálló gyűjtemények eszmei értéke is óriási. A legtöbbet viszont 2010-ben fizették Barbie-ért: egy egyedi készítésű figura 302 500 dollárért kelt el a Christie’s aukciósház árverésén. A luxusbaba gyémánt nyakéket viselt, ruháját pedig egy világhírű ékszerész tervezte. Barbie-t ma is tömegek szeretik öltöztetni, itthon is százak varrnak rá szabott hacukát, története során pedig több ismert tervezőt ihletett meg Oscar de la Rentától Christian Diorig.
A Barbie Pink
A Pantone színskála egy, az ipar számos területén használt rendszer, amely lehetővé teszi, hogy különféle kódok segítségével a világ bármely pontján hajszálra ugyanazt a színt keverjük ki. A Pantone minden évben megválasztja az év színét, Barbie-nak viszont hosszú ideje saját árnyalata van: a PMS 219 vagy Barbie Pink néven ismert harsány, figyelemfelkeltő, leheletnyit lilás árnyalatot a Mattel évtizedek óta használja.
Míg a szem ellát
Dollárszázmilliókat érhet a világ legnagyobb Barbie-gyűjteménye is, amely egy düsseldorfi hivatásos kollektor, Bettina Dorfman birtokában van. A jelenleg 18 500 babát számláló kollekció folyamatosan nő, tulajdonosa a Guinness-rekordok Könyvébe is bekerült, otthonából viszont lassan kiszorul, mert a babák a teljes alagsort, háza egyik szobáját, és konyhájának felét elfoglalták. Utóbbiban a nő babakórházat is üzemeltet, ahol régi babákat javít és újít fel.