Egy kis hátizsákot vihetünk, a fedélzeti poggyászért fizetni kell. Ha a családunk mellett akarunk ülni, azért is. Ennénk-innánk valamit? Pénzért bármit. Ha viszont minden összejön, egy fapadossal is célba érhetünk.

Vagyis hát a közelébe, és már csak a külső vágányos (regio­nális) reptértől kell bejutnunk a városközpontba… Talán picit később is a tervezettnél, mivel a diszkont-légitársaságoknál sajnos gyakoribbak a késések is. De semmi gond, már két óra késés esetén jár az utasnak egy frissítő vagy étkezési utalvány, valamint két ingyenes telefonhívás, e-mail. Ha étel-ital nem is, a beépített szívritmus-szabályozó vagy a hallókészülék gond nélkül felvihető a fedélzetre… A fapadoson minden jóban részünk lehet, ha kedvünk van, koktélozhatunk, meleg levest vagy carbonara spagettit ehetünk, sörözhetünk is akár. Az árak nem olcsók, de nem is nagyon drágák, nagyjából egy bécsi kávéházéihoz hasonlók. A hagyományos légitársaságok – nagyjából – még a régi módon működnek, de már nem kényeztetnek úgy, mint régen.

Meleg étel a turistaosztályon

A mai ötvenes-hatvanasok még emlékeznek rá, hogy a repülés harminc-negyven éve kiváltságnak számított: külkereskedők, sportolók és diplomaták utaztak így rendszeresen. Akiknek csak ritkán volt erre módjuk, ünnepnek élték meg már a repülőtérre érkezést is. Az indulásig ettünk-ittunk valamit a ferihegyi büfében, nem siettünk, kinéztünk a teraszra, hogy megbámuljunk egy-egy landolást. A repülőtéri poggyászfeladásra soha nem kellett várni, a „Jó utat, Asszonyom/Uram!” udvarias kívánság után mehettünk is a dolláros boltba, ami kisebb mennyországnak számított. A gépen jól tartottak, konyakkal, sörrel, kólával kínáltak, még a turistaosztályon is meleg ételt fogyaszthattunk.

Ma már másképpen, igaz, sokkal-sokkal többen repülünk. A gondok nagy része épp ebből a tényből adódik. Hogy mennyien is? Biztosan próbálták már szeretteik útját a képernyőn követni. A különböző flightradaroldalakon parányi repülőgép jelzi az adott járatot, és a felszállástól a landolásig kísérhetjük, hogyan küzdi le a gépmadár kilométerek ezreit a szárazföld vagy épp az óceán fölött. Megdöbbentő látvány, mennyi gép halad egyszerre, egymás mellett, fölött, alatt – keresztbe és kasul az égen. 

Huszonkétezer járat 

A Flightradar24 internetes járatkövető szolgáltatás adatai szerint 2023 május végén egyetlen napon huszonkétezer követett járat volt egyszerre a levegőben, ami az addigi abszolút rekord. Összesen kétszázötvenháromezer repülést regisztrált a rendszer huszonnégy óra alatt, nem számítva a magángépeket, a mentőrepüléseket és a katonai gépeket. Valóban kész csoda, hogy szinte soha nem karamboloznak.

De vajon miért nőtt meg ennyire a repülés iránti kedv? Először is azért, mert ez az utazási forma az elmúlt tizenöt-húsz évben lényegesen olcsóbbá vált. Az ezredforduló után jelentek meg a korábban már említett diszkont-légitársaságok, amelyek az átlagosnál lényegesen olcsóbb jegyeket kínáltak, természetesen kevesebb kényelmi szolgáltatással. Ezt azonban az olcsóság miatt­ elnézzük nekik. Divattá váltak a hétvégi városlátogatások, három éjszaka Párizsban, Londonban vagy Milánóban. Az utazási irodák pedig a legnépszerűbb üdülőhelyekre értékesített útjaikhoz úgynevezett charter (bérelt) járatokat indítottak. Mivel az alacsony költségű üzemeltetést csak rövid és közép-hatótávolságú repülések esetén lehetett elérni, távolabbra, a tengerentúlra továbbra is a hagyományos társaságok indítottak gépeket. A nagy verseny miatt ezek árai is csökkentek, széles rétegek előtt váltak elérhetővé a távolabbi, korábban elképzelhetetlen szigetek, egzotikus országok. 2017-ben a légitársaságok a Föld 7,6 milliárd lakója több mint felének megfelelő számú, 4,1 milliárd utast szállítottak menetrend szerinti járatokon! 

A cipőt kérem levenni!

Az óriási növekedés közben voltak visszaesések is. A 2001. szeptem­ber 11-ei amerikai terrortámadások, amelyekben a géprablókkal együtt összesen kétezer-kilencszázkilencvenöt ember vesztette életét, szigorították a repülés biztonsági szabályait. Elrendelték, hogy a pilótafülke ajtaja betörésbiztos legyen, illetve a repülés időtartama alatt csak belülről lehessen kinyitni. Arra ekkor még senki nem gondolt, hogy egy másik katasztrófát (a Germanwings 9525-ös járata, 2015) részben ez a megerősített ajtó okoz majd. (Az egyik pilóta pszichés okok miatt az Alpokban szándékosan hegynek vezette a gépet. Hiába próbáltak kívülről bejutni, nem sikerült. Azóta mindig két pilótának kell egyszerre a fülkében tartózkodnia.)

2001. szeptember 11. óta ollókat és egyéb vágó-szúró eszközöket, valamint egy decinél több folyadékot tilos a fedélzetre vinni. A feladott és a kézipoggyászokat is átvizsgálják, robbanószer után kutatva, és ekkor vezették be, hogy a nagyobb cipőket is le kell venni az átvizsgálás során. Mivel 2009-ben egy támadó az alsónadrágjába rejtett bombát akarta felrobbantani, ezután vezették be a több tiltakozást is kiváltó testszkennereket. 

Soha nem fordult még elő korábban, hogy repülőgépek ezrei álldogáltak üresen a légikikötőkben, ahogy a 2020–21-es Covid-pandémia idején. Az utazási korlátozások miatt a turizmus ellehetetlenült, szinte teljesen leállt. 2022-ben kezdett csak magához térni, idén pedig majdnem elérte a járvány előtti, 2019-es számokat. Akik akkor nem utazhattak, most pótolják, még akkor is, ha az árak sokkal, legalább negyven százalékkal magasabbak a járvány előttieknél.

Tovább olvasnál?
Ha érdekel a cikk folytatása, fizess elő csak 500 forintért, vagy regisztrálj, és 1 héten keresztül minden előfizetői tartalmat megnézhetsz.
Próbáld ki most kedvezményesen!
Az előfizetés ára az első hónapban csak 500 Ft, ezt követően 1490 Ft havonta. Ha van már előfizetésed, lépj be .