Az utóbbi időben egyre több színtéren tűnnek fel parókák, visszafogott klasszikusok és színpompás változatok vegyesen. A Szex és New York sorozat folytatásában Charlotte új barátnője, az atlétikavébén a futónők és a közösségi média egyik legnagyobb sztárja, Kylie Jenner is előszeretettel visel mű- vagy póthajat. De hogy lett a paróka menő, és milyen üzenetet közvetít viselőjéről?

Élénken emlékszem az 1988-as szöuli olimpiára – nyolcéves voltam akkor –, egészen pontosan Florence Griffith Joyner valószerűtlenül hosszú és színes körmeire. A Flo-Jo becenevű atlétanő az amerikai zászló piros-fehér-kék színeivel lakkozott az alkalomra, két körmét pedig aranyra festette – ennyi aranyérmet akart ugyanis hazavinni. ­Eltelt harmincöt év, és a tavaly nyári budapesti atlétikai világbajnokságon is kitűnt a mezőnyből egy futó, csak ő nem a körmeivel, hanem színes parókáival hívta fel magára a figyelmet.

A minden idők egyik legjobb futójának tartott, jamaicai Shelly-Ann Fraser-Pryce nemcsak elképesztő sportteljesítményével lépett Flo-Jo nyomdokaiba, hanem a versenyeken megvillantott extrém külsejével is. Az itthoni vébén láthattuk égő narancssárga, egyenes, citromsárgából pirosba hajló színátmenetes és kék, hullámos hableányhajjal is, amelyeknek külön jelentésük és szimbolikájuk van a sportoló számára. A narancssárga például a rakétát meghajtó „tűzenergiára” utal, a korábbi versenyeken viselt sárga-zöld-fekete hajpótlásában pedig a jamaicai zászló színei köszöntek vissza.­ ­A mindig vidám és mosolygós futót gyakran kérdezik a hajáról, elmondása szerint nagy világversenyekre akár tíz különböző színű szettet is bepakol, és a reggeli hangulata alapján választ közülük. Előfordult, hogy egy versenyen, a gyilkos kétszáz méteres síkfutás közben (!) kellett megigazgatnia hupikék parókáját, de nem csökkent a sebessége, és nem zavarta meg a teljesítményét az extra mozdulat. „Sportolóként az időnk óriási részét töltjük kemény edzéssel és összpontosítással, úgyhogy amikor eljön az ideje, hogy pályára lépjek, boldog szeretnék lenni. Eleven akarok lenni, jól akarom érezni magam, és meg akarom mutatni a fiatal lányoknak, hogy teljesen rendben van, ha valaki más, és egyedi a személyisége, attól ugyanúgy jól érezheti magát” – magyarázta parókaszenvedélyét a sztársportoló.

Fraser-Pryce egyik vetélytársa, az amerikai Sha’Carri Richardson sem veti meg az extravagáns ­műhajakat. Júliusban bejárta a sajtót az a videó, amelyen látható, hogy egy fontos versenyen közvetlenül a rajt előtt veszi le és dobja hátra egy látványos mozdulattal narancssárga parókáját. Ez egy szimbolikus gesztus volt a sportoló részéről, aki korábbi incidensei miatt megkapta a botrányhős jelzőt (marihuánahasználat miatt­ eltiltották az olimpiától, illetve egyszer úgy összeveszett egy légiutas-kísérővel, hogy leszállították a repülőről): „Meg akartam mutatni, hogy még mindig ugyanaz a lány vagyok, de jobb, erősebb és bölcsebb” – mondta. Az extrém parókával együtt Richardson eldobta a meggondolatlan viselkedést is, megnyerte a futamot, és ezzel a legjobb amerikai futó lett száz méteren. (Egy hónappal később pedig világbajnokságot nyert Budapesten.)

Forradalmi változások

A műhajtrend nem csak a sportolók körében hódít, az elmúlt években a nagy divatházak kifutóin is megjelent, utat tört magának a zeneiparban és Hollywoodban is. Az extremitásukról híres énekesnők, mint például Lady Gaga, Nicki Minaj és Sia nem hagyták ki a parókában rejlő lehetőségeket sem: ki ne emlékezne Sia félig fehér, félig fekete jin-jang frizurájára vagy Nicki Minaj cukorkaszínű­ műhajaira. Shay Ashual, a híres „parókamester” – aki gyakran dolgozott a Vogue divatmagazin címlapfotózásain, és nagy divatházak számára készített kampányokat – a kilencvenes években kezdett ezzel a műfajjal kísérletezni, amikor még kihívás volt leépíteni a hozzá tapadó negatív képzettársításokat. A paróka akkoriban szitokszó volt, és egyáltalán nem számított divatosnak. Mi kellett ahhoz, hogy ez megváltozzon? Nem mi, hanem ki. Beyoncé.

Queen Bey soha nem csinált titkot abból, hogy sokszor parókát visel, és ezzel azt üzeni mindenkinek, hogy ez nem egy szégyellni és rejtegetni való dolog. Olyannyira nem, hogy a Formation című dalához készült klip egyik jelenetében egy parókaszalonban látható, ­elképesztő mennyiségű babafej és műhaj társaságában. Azt nem lehet tudni, pontosan hány parókája van, de a pletykák szerint a gyűjteménye több mint egymillió dollárt ér. Beyoncé keresletet teremtett a valósághű, jó minőségű parókák iránt, amelyek korábban nagyrészt csak a film- és színháziparban voltak elérhetők. A gyártók meglátták az ebben rejlő lehetőséget, és szintet léptek: a parókapiac berobbant és milliárdos iparággá vált. Kim Kimble, Beyoncé fodrásza az egyik kulcsfigurája a változásnak. Amellett, hogy hosszú évek óta felel az énekesnő póthajaiért, tavaly összeállt a HairUWear­ nevű céggel, és piacra dobta első kollekcióját, amelyet híres sztárok hajviseletei inspiráltak. Az ő nevéhez fűződik Oprah Winfrey 2013-as ikonikus címlapfrizurája is: a talkshow-királynő egy hatalmas afroparókát visel, amely elfoglalja az oldal egyharmadát. A paróka súlya állítólag három és öt kiló közötti, tehát nagyjából olyan nehéz, mint egy kistestű kutya. Ez a húzás nemcsak a műfajnak volt jó marketing, hanem a fekete közösség számára is fontos momentumként szolgált, mivel takargatás helyett ráerősített az afrohaj jellegzetességére, büszkén hirdetve azt. Hasonlóan jelentőségteljes jelenet volt tavaly a Szex és New York folytatásában, az És egyszer csak… című sorozatban, amikor Lisa Todd Wexley, Charlotte gyönyörű és elegáns fekete barátnője a New York-i hóviharban egy dobozban szállította a parókáját egy fontos rendezvény helyszínére, és ott a mosdóban illesztette a fejére, összekacsintva egy idős fekete hölggyel, akinek minden bizonnyal még más tapasztalatai voltak arról, mennyire lehet szabadon felvállalni az eredeti hajat és a parókát. A karaktert játszó színésznő, Nicole Ari Parker egyébként a való életben is rengetegféle parókát hord, szinte nincs két fotó róla, amelyen ugyanolyan lenne a haja.

Tovább olvasnál?
Ha érdekel a cikk folytatása, fizess elő csak 500 forintért, vagy regisztrálj, és 1 héten keresztül minden előfizetői tartalmat megnézhetsz.
Próbáld ki most kedvezményesen!
Az előfizetés ára az első hónapban csak 500 Ft, ezt követően 1490 Ft havonta. Ha van már előfizetésed, lépj be .