Csak azt tudjuk róla, amit ő akar megmutatni – Meryl Streep 75!

A cannes-i filmfesztiválon meghatódva ünnepelte a közönség a mozicsillagot, aki minden idők legtöbbet díjazott színésznőjeként kapta meg a tiszteletbeli Arany Pálma-díjat. A háromszoros Oscar-díjas színésznő négy gyermek büszke anyukája, öt unoka lelkes nagymamája. Évtizedek óta él a reflektorfényben, mégis csak azt tudjuk róla, amit ő akar megmutatni.

Egy művész megítélését remekül mutatja, hogy milyen popkulturális utalásokat találunk vele kapcsolatban. A Modern család című sorozatban Cameron vérig sértődik, amikor a játszóházban egy anyuka azt mondja, tetszett neki a Mamma Mia!, de nem biztos benne, hogy Meryl Streep jó választás volt a főszerepre. „Meryl Streep eljátszhatná Batmant is, és jó döntés lenne. Ő maga a tökéletesség, akár Kramertől válik, akár Pradát visel, hogy a Sophie választását már ne is említsem” – jegyzi meg Cameron. Az sem véletlen, hogy a gálákon előszeretettel viccelődnek vele; „a díjkiosztó az az esemény, ahol jelölnek öt színészt, és Meryl Streep nyer”-típusú poénok mögött van egy csipetnyi irigység, de leginkább szeretettel vegyes tisztelet. 

EGY LAZA DÍVA

A 77. cannes-i filmfesztiválon életműdíjjal tüntették ki Streepet. Korábban egyetlenegyszer, 1989-ben járt a rangos filmes eseményen, akkor nyerte el a legjobb női főszereplőnek járó díjat a Sikoly a sötétben című filmmel. Most, harmincöt évvel később több mint ezer, könnyekig meghatódott ember előtt vette át a kitüntetést Juliette Binoche-tól. A kitartóan tapsoló tömeget látva kissé zavarba jött, és próbálta valahogy elviccelni a helyzetet, először úgy tett, mintha lemenekülne a színpadról, majd a taps ritmusára táncolt. Juliette Binoche maga is elérzékenyült kolléganőjét méltatva, és elmondta, hogy amikor Streepet nézi a vásznon, őt magát soha nem látja, csak az általa megformált személyt. „Megváltoztattad azt, ahogy a mozira tekintünk” – mondta a francia színésznő.
Streep a köszönőbeszédében megemlítette, hogy a karrierjét bemutató összefoglaló klip olyan volt számára, mintha egy száguldó vonat ablakából nézné, ahogy a fiatalsága elrepül a középkorúságába, pontosan oda, ahol aznap este áll a színpadon. „Amikor legutóbb Cannes-ban jártam, már háromgyermekes anya voltam, a negyven felé közelítettem, és azt hittem, vége a karrieremnek. Az, hogy itt lehetek ma este, és hogy az egész folytatódott, a nagyon tehetséges művészeknek köszönhető, akikkel együtt dolgoztam. Többek között az elnök asszonynak” – mondta, és intett Greta Gerwignek, a fesztivál zsűrielnökének, aki a 2019-es Kisasszonyok című filmben rendezte őt.

ÖNTUDATOS KAMÉLEON

Meryl Streep – Az ezerarcú színésznő című életrajzi könyvében azt mesélte, hatévesen érintette meg a színház és a színjátszás, amikor egy iskolai karácsonyi ünnepélyen Szűz Máriát alakította. Az előadást az édesapja filmre vette, és a felvételen is látszik, mennyire átszellemülten mondja a szerepét. Az öccsei, akiket korábban sem fenyegetéssel, sem kiabálással nem tudott rávenni arra, hogy hallgassanak rá, megbabonázva figyelték a nővérüket. Később a Vassar főiskola és a Yale drámaintézményeiben tanult színészetet, mégis jogi karon akarta folytatni tanulmányait, mert úgy gondolta, az ENSZ-ben hatékonyan tehetne azért, hogy az emberek megértsék egymást. Jó tanuló volt, ám a sors közbeszólt: a nagy napon nem működött az ébresztőórája, így elaludt, és lekéste a felvételit.
A szakma hamar visszajelzést adott azzal kapcsolatban, hogy valóban a színjátszás az ő útja. 1975-ben debütált a színpadon, és a következő évben Tony-díjra jelölték. 1977-ben szerepelt először játékfilmben, egy évvel később már Primetime Emmy-díjat kapott a Holokauszt című minisorozatért, és ugyanebben az évben Oscarra jelölték A szarvasvadászért. Harmincévesen meg is kapta az aranyszobrot a Kramer kontra Kramerért, majd később a Sophie választása, valamint A Vaslady című filmekért. A szakma mellett a közönség is ünnepelte, olyan, a mai napig népszerű és emlékezetes filmekben játszott, mint a Távol Afrikától, a Jól áll neki a halál, a Madison megye hídjai, Az órák vagy a Julie és Julia.
Bár színészként az a feladata, hogy a forgatókönyvírók és a rendezők vízióját valóra váltsa, nem fél attól, hogy saját meglátásaival gazdagítsa a karakterét. A Kramer kontra Kramerben sikerült meggyőznie a rendezőt, hogy a női szempontok nem érvényesülnek eléggé a filmben, ezért hagyták, hogy egy monológban a saját szavaival mondhassa el Mrs. Kramer érveit.

BÁTRAN KÍSÉRLETEZIK

A kollégái azt mondják, tiszteletre méltó alázattal dolgozik, és végtelen profizmus jellemzi. Egyedülálló az, ahogy akcentusokat, beszédstílust sajátít el, gondoljunk csak
Julia Childra (Julie és Julia) vagy Margaret Thatcherre (A Vaslady). Ha kell, egy-egy idegen nyelvet is megtanul a szerep kedvéért, a Sophie választásában például lengyelül beszélt, időnként német akcentussal. A method ­acting – amikor a színész annyira azonosul az általa játszott figurával, hogy akkor is szerepben marad, amikor nem forog a kamera – távol áll tőle, de egyszer, Az ördög Pradát visel munkálatai során kipróbálta. Kolléganői, Emily Blunt és Anne Hathaway szerint megközelíthető volt, de maradt benne távolságtartás. Streep bevallotta, hogy a szünetekben tudatosan tartotta távol magát a cseverésző, nevetgélő stábtól, és miközben egyedül üldögélt a lakókocsijában, rájött, hogy valószínűleg tényleg ennyire magányos érzés főnöknek lenni.
A filmipari trendek változásáról régóta cikkeztek, de a többség csak akkor hitte el, hogy a sorozat az új mozi, amikor Streep szerepet vállalt a Hatalmas kis hazugságok második évadában. A Mamma Mia! musicallel is sikerült meglepetést szereznie a közönségnek, akadtak, akik nehezen tudták elképzelni, amint az ünnepelt színésznő pop­slágereket énekel, de a világsiker elhallgattatta a kétkedőket. Köztudott, hogy nem vállal folytatásokat, éppen ezért furcsa, hogy a Mamma Mia! 3-ban mégis benne lenne. Tavaly ősszel úgy nyilatkozott, hogy amennyiben jó forgatókönyvvel állnak elő a készítők, ő nagyon szívesen vállalja.

A NŐ, HA NEM SZABÁLYOS

Huszonéves volt, amikor a King Kong női főszerepére alkalmatlannak találták, mondván, csúnyácska, de ez nem szegte kedvét, keresett olyanokat, akik több jóindulattal viseltetnek irányába.­ Mivel már a pályája kezdetén sem a külsejével érvényesült, később sem érezte a nyomást, hogy fiatalító vagy szépészeti beavatkozásoknak vesse alá magát, cserébe évtizedek óta ünneplik természetességét, kisugárzását.
A magánéletét kedvesen, ugyanakkor nagyon határozottan védi. Az első vőlegénye a nála tizennégy évvel idősebb John Cazale volt, akivel együtt játszottak A szarvasvadászban. Nem sokkal azután, hogy összeköltöztek, a férfit tüdőrákkal diagnosztizálták. Streep egy éven át fáradhatatlanul ápolta, és nagyon összetört, amikor Cazale alig negyvenhárom évesen meghalt. Mély gyászából egy új szerelem húzta ki. Az öccse az egyik barátját hívta, hogy segítsen Streepnek másik lakásba költözni, és ez a barát David Gummer szobrász volt, akivel még abban az évben összeházasodtak, majd négy gyerekük született. A házasságuk stabilnak tűnt, épp ezért leptek meg mindenkit, amikor tavaly ősszel bejelentették, hogy hat éve külön élnek, és bár hivatalosan elválnak, mindig is törődni fognak egymással. Azóta árgus szemmel figyelik a színésznő nyilvános szerepléseit, és aki keres, talál alapon a bulvármédia össze is boronálta Martin Shorttal, akivel együtt szerepelnek a Gyilkos a házban című sorozatban. A Golden Globe-gálán egymás mellett ültek, láthatóan jól szórakoztak, így sokan kész ténynek vették a kapcsolatukat. A színész menedzsere végül kénytelen volt nyilatkozni az ügyben, ő azt mondta, hogy Streep és Short között nincs szerelmi kapcsolat, pusztán jó barátok. A férfihez közel állók szerint Short egyébként sincs túl még a felesége halálán, aki petefészekrákban hunyt el.

A LEGFONTOSABB SZEREP

Hollywood egyik legbefolyásosabb asszonya, így felmerül a kérdés, miért nem alapított – Reese Witherspoonhoz, Nicole Kidmanhez vagy Margot Robbie-hoz hasonlóan­ – saját produkciós céget. Streepnek soha nem voltak ilyen jellegű álmai, megelégszik azzal, hogy a neki küldött forgatókönyvekből válogat. Azért sem vágyott a produceri szerepre, mert nem akarta, hogy este hét után hívogassák, szerette, hogy van ideje a családjára. A The Washington című lap megkérdezte tőle, melyik a nehezebb, az anyaság vagy a színészet, mire így felelt: „Az anyaság. Határozottan. A színészet siker, pénz, beteljesülés. Az anyaság? Még csak azt sem mondják, hogy »köszönöm«”.
Miközben nagyon büszke a négy gyerekére, szinte egyáltalán nem beszél róluk, felnőttként a saját jogukon szerepelnek a hírekben. Henry Wolfe­ ­Gummer, az egy szem fiú zenész, szerzeményeit édesanyja több filmjében is hallhattuk. Mamie Gummer a legidősebb lány, a negyvenéves színésznő először édesanyja mellett szerepelt a Féltékenység című filmben, ekkor még kisbaba volt. Mamie fiatalon modellkedett, majd a Broadwayen­ kezdett el játszani, ma már inkább mozifilmekben és sorozatokban vállal szerepet. Grace Gummer hétévesen édesanyja fiatalkori énjét alakította a Kísértetházban, és hamar követte anyukáját, illetve nővérét a pályán, számos filmben játszott, de a nézők leginkább a Mr. Robot című sorozatban alakított figurájával azonosítják. A legfiatalabb lány a középső nevét használja vezetéknévként, így Louisa­ Jacobsonként szerepel az Aranykor stáblistáján is, ő az egyik főszereplő a nagy sikerű sorozatban. A harminckét éves Louisa egy interjúban elárulta, hogy az anyukája még mindig ezer kérdést tesz fel neki, mintha gyerek volna, és nagyon odafigyel rájuk, de amennyire idegesítő ez, legalább annyira kedves dolog is tőle.

Fotó: Getty Images, profimedia.hu, Northfoto

Galéria | 6 kép