Amerikában egyre kevesebb humorista vállal fellépést egyetemi campusokon, mert a fiatal közönség túlságosan érzékeny, mindent szó szerint vesz, és folyton akad egy beszólás, amin valaki megsértődhet. Az ezredforduló előtti kabarétréfákon, vígjátékokon, vicceken már csak halkan merünk nevetni, mert megtanultuk, hogy valakinek a származása például nem lehet nevetség tárgya. Kivéve, ha ő maga csinál viccet belőle.

A mennyország az, ahol a szakácsok franciák, a szeretők olaszok, a szerelők németek, a rendőrök britek, és az egész helyet svájciak irányítják. A pokol pedig az, ahol a szakácsok britek, a szeretők svájciak, a szerelők franciák, a rendőrök németek, és az egészet az olaszok irányítják. – Így lehet egy viccel öt európai nemzetet megsérteni, de ennek a prototípusnak megvannak a világ különböző pontjain született verziói, és akad, amivel egy kalap alatt a nőket is meg lehet találni. A kínaiak például így mesélik: a mennyországban az étel kínai, a nők japánok, a házak pedig amerikaiak; a pokolban a házak kínaiak, az étel japán, a nők pedig amerikaiak. Kívülállóként egész jól szórakozunk ezeken a vicceken, de a kérdés az, mit gondolnak az érintettek. 

VÉKONY JÉG

A 21. században elfogadott, hogy nem viccelődhetünk olyan tulajdonságokkal, amelyekről az ember nem tehet, így viszont komoly veszélybe került az etnikai humor egész műfaja.  

Thomas Ford, a Nyugat-Karolinai Egyetem szociál­pszichológia-professzora szerint azért rossz, ha a sztereo­típiákból poén születik, mert ez terjeszti és elősegíti a rasszizmust, hiszen számon sem lehet kérni, mert „csak vicc volt”. Ford azt mondja, ha a rasszista beállítottságúak gyakran találkoznak rasszista humorral, nagyobb valószínűséggel érzik magukat feljogosítva, hogy az etnikumra irányuló megjegyzéseket tegyenek, és ez vissza­lépést jelent az egyenlőségért küzdő kisebbségi csoportoknak. 

Roger Cohen, a The New York Times újságírója azonban úgy véli, az igazán jó humoristák fontos funkciót töltenek be a társadalomban, mert tükröt tartanak, és kényszerítenek bennünket, hogy ne fordítsuk el a fejünket akkor sem, ha kellemetlen vagy szokatlan témáról van szó. Cohen úgy látja, a különböző etnikai csoportok párhuzamos világokban élnek, és nagyon kevés köztük az érdemi kommunikáció, de a komikusok segíthetnek abban, hogy a felek túllépjenek a beidegződéseiken. Amikor bizonyos kisebbségi csoportok lealacsonyító viccek céltáblájává válnak, gyakran úgy vágnak vissza, hogy magukból csinálnak viccet, és ha képesek szélesebb közönséget megnevettetni, akkor létrejön a kapcsolat, egyfajta kulturális átjárás, ami aláássa az előítéleteket. Ezt az elméletet erősíti meg Sümeyra Güneş, a Bostoni Egyetem antropológusa, aki évek óta tanulmányozza az isztambuli stand-uposokat. A humoristák mindig tartanak attól, hogy egy-egy poént nem értékel a közönség, de Törökországban ennél sokkal nagyobb a tét, bizonyos társadalmi érzékenységet sértő viccek ugyanis akár börtönbüntetést is vonhatnak maguk után. Az antropológus azonban azt tapasztalja, hogy az előadók tökéletesen be tudják lőni azt a nagyon vékony határvonalat, ahol a poén még nem bántó, ugyanakkor elég erős ahhoz, hogy a hallgatók felkapják a fejüket. Güneş szerint az isztambuli stand-uposok pontosan tudják, hogyan lehet humorral felhívni a figyelmet a marginalizált, szinte láthatatlan közösségekre.

MERT MAGAMAT KIGÚNYOLOM, HA KELL

Ahogy egy kritikánál sem csak az számít, mint mond a másik, hanem az is, ki mondja, és főképp milyen céllal, úgy az etnikai humor megítélése is alapvetően a beszélő szándékán múlik. Az évezredek óta élő műfaj abból a természetes hajlamunkból fejlődött ki, hogy mi, emberek összehasonlítjuk és másokhoz mérjük magunkat. Nemcsak egyénként, de csoportként is versengünk, és élvezzük a lehetőséget, hogy kinevethetjük azokat, akiket tőlünk eltérőnek tartunk. Az angolok gúnyolják a franciákat, a belgák froclizzák a hollandokat, a svédek lenézik a dánokat, a kínaiak a japánokon viccelődnek, pont úgy, ahogy a demokraták becsmérlik a republikánusokat, a Real Madrid-szurkolók a Barça-drukkereket, és persze fordítva.

Amióta azonban hivatalosan üldözendő a kirekesztés és az idegeneken való csúfolódás, az etnikai humornak az a fajtája erősödött meg, amikor nem másokon, hanem magunkon, a saját nemzetiségünkön viccelődünk. A szociológusok szerint a faji humor és történetmesélés nagy része válasz a kivándorlás, valamint a nyelvi és faji szempontból való kívülállóság tapasztalatára. A legtöbb etnikai csoport olyan anekdoták és viccek kincsestárát hozta létre, amelyek a szokásaikat egyszerre nevetik ki és ünneplik. James P. Leary néprajzkutató szerint a humor és a történetmesélés lehetővé teszi az etnikai csoportok számára, hogy egyszerre őrizzék a múltat és alkalmazkodjanak a jelenhez. A humor által tudnak két kultúra részeseivé válni, az önironikus viccek a beilleszkedés eszközévé lesznek, de közben a csoportok meg tudják őrizni régi világuk erkölcseit.

MIND EGYEK VAGYUNK

A 2002-es Bazi nagy görög lagzi című romantikus vígjátékot a legjobb eredeti forgatókönyv kategóriában ­Oscar-díjra jelölték, és az ötmillió dollárból forgatott film háromszázhatvannyolcmillió dolláros bevételt hozott a készítőknek. Nia Vardalos a saját lányságát, eljegyzését, lakodalmát írta meg és játszotta el, a világ pedig imádta az őrült görögöket, nem véletlenül készült az eredetihez két folytatás is. Szintén a harmadik résznél jár a Bazi nagy francia lagzik, a Chris­tian Clavier főszereplésével készült film nemcsak a francia felső középosztály gondolkodását mutatja be rendkívül szórakoztatóan, de az országban élő külföl­diekhez kötődő sztereotípiákat is. Az elmúlt években ez a tematika – vegyes házasság, örömszülők ellentéte, hagyomány kontra beilleszkedés – megszámlálhatatlanul sok film vezérfonala lett világszerte, de a közösségi média az etnikai humorra építő tartalomgyártók szekerét is megtolta.

Tovább olvasnál?
Ha érdekel a cikk folytatása, fizess elő csak 500 forintért, vagy regisztrálj, és 1 héten keresztül minden előfizetői tartalmat megnézhetsz.
Próbáld ki most kedvezményesen!
Az előfizetés ára az első hónapban csak 500 Ft, ezt követően 1490 Ft havonta. Ha van már előfizetésed, lépj be .