Elképesztő erotikus kisugárzása mellett jó színésznő és tudatos karrierépítő is az a fiatal lány, akit az Eufóriában és A Fehér Lótuszban láthattunk feltűnni, ma pedig már főszerepeket bíznak rá. Producerként magának teremt filmes lehetőségeket, és a teste elfogadásában erőt talál. Nála van a kontroll.

Kisebb tévés szerepek után (pél­dául A szolgálólány meséjében és az Éles tárgyakban) Sweeney a rendkívül megosztó Eufória című sorozattal vált ismertté, amely amerikai középiskolások szexszel, drogfüggőséggel és erőszakkal teli életét mutatja be. A rajongók imádják az HBO-széria őszinteségét, nyersességét és izgalmas képi világát, a konzervatívabb nézőket viszont kiakasztotta a sok meztelenség és a fiatalok önpusztításának ábrázolása. Az HBO történetének negyedik legnézettebb sorozatában ­Swee­ney­ az egyik főszereplőt, Cassie-t alakítja, akit bizonytalansága és apakomplexusa a fiúk karjaiba hajt, meglehetősen aktív szexuális életet él, és a képernyőn gyakran szerepel hiányos öltözetben. Bár Emmy-díjra is jelölték az alakításáért, mégis a meztelenkedés ténye az, ami meghatározta, és a mai napig kíséri a Sweeney körüli narratívát, így a 2025-ben harmadik évadával folytatódó sorozat bizonyos szempontból egyszerre áldás és átok a színésznő számára.

A komolyabb kritikai elismerést A Fehér Lótusz című minisorozat hozta meg Sweeney-nek: a szarkasztikus tinédzser megformálá­sáért bezsebelt egy újabb Emmy-­jelölést, és a tévé után megnyílt előtte az út a mozi világába is. A valós eseményeket feldolgozó ­Reality egy FBI-nyomozás történetét mutatja be, az Imádlak utálni egy klasszikus romantikus komédia, a Madame Web a Marvel-univerzumban játszódó póklányos-szuperhősös akciómozi, a Szeplőtlen pedig egy horror, amelyben Sweeney­ egy apácát alakít. Ezek a filmek nem lettek egyértelműen sikeresek – vagy a szakma, vagy a közönség nem szerette őket eléggé. Az ígéretes tévés indulást követően tehát egyelőre döcög Sweeney­ filmes karrierje, a még mindig csak huszonhat éves színésznőt azonban nem kell félteni, elképesztően tudatosan és elszántan halad a saját maga által kijelölt úton. 

A Marilyn Monroe-effektus

Szőke haj, dús idomok, igéző tekintet. Sweeney hamar megkapta a szexszimbólum jelzőt, amihez a kinézetén kívül kétségkívül hozzájárultak az Eufória túlfűtött jelenetei is. Mindenki a testéről beszél, és ennyi sikeres alakítással a háta mögött még mindig ugyanaz a kérdés lóg a levegőben: „Na és játszani tud?” A színésznő szerint eddigi munkái önmagukért beszélnek, és akiknek ez nem elég meggyőző, azokkal nincs mit kezdeni. Sokan – még hírességek is – sajnálkozva emlegetik a közösségi médiában, amiért a teste miatt „tárgyiasítják” és „kihasználják”. Csak éppen az a kérdés, őszinte aggodalomból vagy irigységből teszik. Tavaly a The Rolling Stones­ Angry című videóklipje kapcsán hördültek fel, amelyben Sweeney egy tűzpiros kabrióban nyújtózkodik szegecses, fekete bőrszerkóban. A ruhát egyébként nem ráerőltették, hanem ő maga választotta, és kifejezetten dögösnek érezte magát benne. „Az egyik kérdés, amit gyakran megkapok, hogy feminista vagyok-e. Én a felszabadultságot a testem elfogadásában találom meg, ami szexi és erős, és nem hiszem, hogy ezzel bármi baj lenne. Benne vagyok egy Rolling Stones-videóban. Ez mennyire menő és ikonikus? Nagyon jól éreztem magam. A mozdulatok, minden, amit csináltam, spontán volt. Mégis kinek adatik meg, hogy egy kabrió tetején guruljon végig a Sunset Boulevardon, rendőri kísérettel? Ezek azok a menő dolgok a karrieremben, amelyekről fogalmam sem volt, hogy valaha majd megtehetem” – nyilatkozta a klipforgatásról. Sweeney lerázza magáról az elnyomott és kihasznált nő toposzát, ehelyett tudatosan él erotikus tőkéjével.

Nem kér elnézést

Ami a filmbeli pucérkodást illeti, nem engedi ki a kezéből a kontrollt. Amikor az Eufória forgatókönyvé­ben az szerepelt, hogy a karaktere félmeztelen az adott jelenetben, és szerinte ez nem volt indokolt, jelezte Sam Levinson rendezőnek, aki elfogadta, és átírta a részt. Sweeney­ sosem érezte úgy, hogy Levinson nyomást gyakorolt volna rá a sikamlós jelenetekkel kapcsolatban, ha valamit nem akart megcsinálni, a rendező ráhagyta. A meztelenséget firtató kérdésekre elmondta, hogy alapvetően nincs problémája ezekkel a jelenetekkel, és nem is fog leállni velük. Egyedül az bántja, hogy bár ő büszke az Eufóriában nyújtott munkájára, kevesen beszélnek a színészi teljesítményéről, csak azért, mert vetkőzött is. „A legnagyobb félreértés velem kapcsolatban, hogy egy buta szőke vagyok, nagy mellekkel” – fogalmazta meg.

Kamaszkorában még mellkisebbítő műtétet tervezgetett, ma már viccel üti el, hogy az emberek gátlástalanul csámcsognak a külsején: egy nemrégiben kiposztolt Instagram-fotón „Sorry for having great­ tits” (Bocsánat, hogy jó melleim vannak!) feliratú kapucnis pulcsit viselt, egy tévéműsorban pedig azzal poénkodott, hogy ha nem jönne be neki a színészkedés, a keblei mutogatásából is meg tudna élni. Stílusos pillanat volt, amikor idén az Oscar-díj-átadó utáni partin Marilyn Monroe ikonikus ruháját és hajviseletét idézte meg, mintha azt üzente volna: Nesze nektek!

Piszkos anyagiak

Sweeney állítása szerint napi tizen­nyolc órát dolgozik a hét minden napján. A forgatások mellett ugyanis producerkedik is, 2020-ban alapította tizenhárom évvel idősebb szerelmével, Jonathan Davino üzletemberrel Fifty-Fifty Films nevű cégét. Úgy érzi, nőként magának kell megteremtenie a lehetőségeket, és ha jó szerepeket akar kapni, neki kell tető alá hoznia a produkciókat. Így született meg az Imádlak utálni és a Szeplőtlen is, amelyeknek nemcsak főszereplője, hanem producere is volt. „Nagyon élvezem, hogy öltönyös férfiakkal vagyok egy szobában, és bizonyos szempontból sokkolom őket” – mondta a produceri munkáról. Az nem újdonság, hogy Hollywood olyan veteránjai, mint például Reese Witherspoon, Jennifer Aniston vagy Drew Barrymore­ saját filmes céggel rendelkeznek, Sweeney­ viszont mindössze huszonhárom éves volt, amikor ily módon bebiztosította magát. És hogy mi az oka ennek a példátlan előrelátásnak? Egyszerűen a megélhetés.

Tovább olvasnál?
Ha érdekel a cikk folytatása, fizess elő csak 500 forintért, vagy regisztrálj, és 1 héten keresztül minden előfizetői tartalmat megnézhetsz.
Próbáld ki most kedvezményesen!
Az előfizetés ára az első hónapban csak 500 Ft, ezt követően 1490 Ft havonta. Ha van már előfizetésed, lépj be .