„Különös érzés betiltott írónak lenni” – 125 éve született Erich Kästner

Ki volt az igazi apja: a drezdai nyerges-mester vagy a család háziorvosa? Miért vetették tűzre 1933-ban a náci Németországban az ő műveit is? Erich Kästner élete számos olyan epizódot rejt, amelyről az ifjúsági regények bestsellerszerzője kapcsán ritkán hallunk.

Kissé bonyodalmas történet ez. Időnként pokolian kell is majd figyelnetek, hogy mindent hajszálpontosan és alaposan megértsetek. Eleinte még egészen kedélyes a dolog. Bonyolulttá csak a későbbi fejezetekben válik. Bonyolulttá és meglehetősen izgalmassá.”
Ez az idézet A két Lottiból való, és akár az író életét is jellemezhetné. Erich Kästner 1899-ben született Drezdában, kisiparos családban. A hivatalos iratok szerint anyja Ida Kästner, apja Emil Kästner nyergesmester, a városi bőröndgyár alkalmazottja volt. Ám a valóság ennél cifrább: a kisfiú apja valójában a család háziorvosa, egy bizonyos Zimmermann doktor lehetett.
A szülők házasságának ez a lappangó vagy nyílt titok nem tehetett jót, ahogy Ida folyamatos elégedetlensége sem. Az anya jobb életre vágyott, pezsgő intellektuális közegre, több pénzre, és mindent megtett azért, hogy a fiának ez elérhető közelségbe kerüljön. Magántanárokat fogadott, könyveket vásárolt Erich számára, és még egy zongorát is szerzett, hogy a fia polgári oktatásban részesüljön. Erich tizenhárom évesen felvételt nyert a tanárképző szemináriumba, amelyben azonban – túlzott szigorúsága miatt – hamar csalódott.­ ­Tizennyolc évesen a tanulmányai megszakadtak, az ekkor érkező behívója szerint az első világháborúban harcoló német császári sereg tartott rá igényt. A frontra ugyan nem került ki, de a kegyetlen kiképzés egy életre pacifistává tette, és maradandó szívbetegséget okozott neki.

Kellett a hírnév

A háború után a lipcsei egyetemen tanult germanisztikát, történelmet és színháztudományt, de az egyetemes filozófiatörténet, különösen Lessing munkássága is érdekelte. Ekkor talált rá az újságírói pályára, amely a megélhetéshez szükséges bevételhez és némi ismertséghez segítette. Huszonévesen már szerkesztőként dolgozott, több lapban publikálta verseit, politikai paródiáit, de színi- és képzőművészeti kritikákat, útleírásokat is írt. Mire megszerezte a bölcsészdiplomát, Lipcse kulturális köreinek meghatározó figurái keresték a társaságát, és egész jó fizetést kapott. Ő azonban tudta, hogy még ennél is többre képes, ahogy az őt folyamatosan ambicionáló édesanyjának meg is írta: legkésőbb negyvenéves korára híres akart lenni.

Támogatottból tiltott

Jóval korábban, harmincévesen, Berlinben jött el a nagy lehetőség számára. Közérthető írásai, humoros-ironikus megjegyzései, klasszikus műveltsége okán egy gyerekkönyvkiadó tulajdonosnője fantáziát látott benne, és felkérte, írjon egy ifjúsági regényt. Kästner meglepődött, de vállalta a megbízást. 1928-ban jelent meg az Emil és a detektívek, amely óriási sikert aratott: egy év alatt csaknem tizenötezer példány fogyott el belőle, és mintegy hatvan nyelvre fordították le, több ízben meg is filmesítették.
Az 1930-as években ugyan Kästner pályája szárnyalt – ekkor született a Május 35., A repülő osztály, a Három ember a hóban, Az eltűnt miniatűr (ezt Rejtő Jenő fordította magyarra!) –, a világ viszont egyre mélyebbre került. Az író első felnőtteknek szóló könyve, a Fabian,­ egy moralista regénye 1931-ben jelent meg. Ebben tabuk nélkül beszélt a bűnös város, Berlin erőszakkal és szexualitással teli hétköznapjairól, a gazdasági válságról, a munkanélküliségről, a fasizálódó Németországról. Bár a kiadója csak a kézirat tompított változatát jelentette meg, az is kiverte a biztosítékot a náci hatalomnál (magyarul tavaly jött ki először a mű ősváltozata, Ebek harmincadja címmel). Ugyan a Fabian bestseller lett, ezt a művét is elégették 1933-ban, amikor hatalmas tömeg előtt húsz-huszonötezer könyvet vetettek tűzre olyan szerzőktől, mint Brecht, Hemingway, Heine vagy Remarque. Kästner személyesen nézte végig „a német szellemet mérgezőnek” minősített könyvek elégetését. Bár felismerték a tömegben, nem esett bántódása. A következő tizenkét évben csak akkor látta a műveit nyomtatásban, ha ritkán külföldön járt. „Különös érzés betiltott írónak lenni, aki nem látja többé a könyveit a polcokon és a könyvesboltok kirakatában. A hazája egyik városában sem. Még a szülővárosában sem. Még karácsonykor sem, amikor németek sietnek a behavazott utcákon, hogy beszerezzék a karácsonyi ajándékokat” – emlékezett vissza Kästner, akit a szülei iránt érzett aggodalom miatt ez sem vett rá arra, hogy elhagyja az országot.

Az SS listáján

Tiltólistás íróként a háború alatt újra a túlélésért küzdött. Miután a Gestapo többször bevitte, kihallgatta, néhány hétig Svájcban húzta meg magát. Újságíróként állást nem kapott, hiszen a pártlapokon kívül valamennyi sajtóorgánumot betiltották. Gyerekkönyveken dolgozott a fióknak, külföldre publikált, színházi munkákat vállalt, és álnéven forgatókönyveket is írhatott. Ő volt az ötletadója és forgatókönyvírója­ ­a ­Münchhausen című filmnek, amely a kor legmodernebb szín- és hangtechnikájával készült, hihetetlen trükkökkel, kosztümökkel. A háború utolsó hónapjaiban az SS terrorakcióinak tervezése közben az ő neve is felkerült egy feketelistára, azonban egy jó barátja hamis papírokkal egy tiroli faluba menekítette.
A háború után Münchenbe költözött. Bántotta az emigrációban élő Thomas Mann vélekedése, aki szerint „ha nem hagytad el Németországot, bűnrészes vagy”. Kästner úgy vélte, ő is a háború áldozata, akinek kerékbe törték a karrierjét, és éheznie, menekülnie kellett a hazájában. Az 1946-os nürnbergi perről ő maga is tudósított, ahogy több száz újságíró, köztük az irodalom olyan jelentős alakjai, mint Hemingway vagy Steinbeck.

A béke örökre elveszett

Ahogy az élet visszatért a normális kerékvágásba, Kästner újra írt, filmezett, felolvasóestekre járt, lapot indított. 1949-ben, abban az évben, amikor október 7-én bejelentették a Német Demokratikus Köztársaság megalapítását, jött ki a már említett klasszikus regénye, A két Lotti. Rangos irodalmi díjakkal tüntették ki, a nyugatnémet PEN-klub elnökének választották.
Anyja mellett két meghatározó nő volt az életében. Az egyik Luise­lotte Enderle, az UFA német filmgyár dramaturgja, akivel 1935-től haláláig élt, illetve Friedl Siebert, aki 1949-től az író titkos szerelme lett, tőle született Kästner egyetlen gyermeke, Thomas.
Élete végén sem lelt nyugalmat: aggódott Németország kettéosztottsága, a hidegháború miatt. Az alkoholba és a dohányzásba menekült, 1974-ben derült ki, hogy nyelőcsőrákban szenved, a kezelést viszont visszautasította. Néhány hónap múlva, hetvenöt évesen halt meg, de a műveit ma is, gyerekek és felnőttek egyaránt forgatják. Hogy emlékezzenek arra, amit A repülő osztály előszavában írt: „…szívből kérlek benneteket: sohase felejtsétek el a gyermekkorotokat! Megígéritek?­ Becsületszóra?”

Tudta-e…?

…hogy az Emil és a detektívekből az a Billy Wilder írta az első forgatókönyvet, akinek később olyan hollywoodi kasszasikerek fűződtek a nevéhez, mint a Van, aki forrón szereti?
…hogy A repülő osztály 1954-es filmváltozatában maga az író is szerepelt, és önmagát alakította?
…hogy A két Lottiból készült 1950-es filmnek Kästner a narrátora? Rendezője, Josef von Báky (azaz Báky József) mellett magának a regénynek is van hazai vonatkozása: a gyerekek vezetékneve, a Palffy magyar nemesi név.

Fotó: Getty Images, glix

Galéria | 3 kép