Szeptember van, a legtöbb háztartás költségvetése nagy valószínűséggel érzi is ezt. Ilyenkor két hatás érvényesül a leginkább. Egyrészt a nyaralás komoly kiadást jelent, amelyet ideális esetben megtakarításaikból finanszíroznak a családok, de lássuk be: a helyzet sok esetben nem ideális. Másrészt itt van az iskolakezdés. Ahol iskolás gyerek van, ott bizonyára elment egy kisebb vagyon arra, hogy elkezdődhessen a tanév. A legtöbb gyerek nyáron nő egy nagyot, és szeptemberben hirtelen mindenből más méret kell neki, de ott vannak a tanszerek és felszerelések is, amelyeket kötelező beszerezni. Vagy ha a nagyobbakról beszélünk, akik más városban tanulnak tovább, mint ahol laknak, akkor akár az albérletek és a hozzájuk kapcsolódó kauciók is alaposan megterhelhetik a családok költségvetését.
Napjainkban az emberek mindennapi beszélgetéseiben kiemelt helyen szerepelnek a pénzügyek. Döbbenettel meséljük egymásnak, mennyit fizettünk az élelmiszerboltban, hüledezünk a piacon, a benzinkúton, a gyógyszertárban, és még sorolhatnám. De vajon tudunk érdemben beszélgetni a pénzügyeinkről? Ahogyan a világ változik, úgy vajon az anyagiakhoz való hozzáállásunk is? És van különbség abban, ahogyan a különböző generációk gondolkoznak a pénzről, és költik azt?
Tudatosság a káoszban
A nagymamám száz évig élt, és még a kilencvenes éveiben is minden hónapban ellenőrizte a fogyasztást és a fizetendő összeget az összes közüzemi számláján. Ha nagy ritkán eltérést talált, nem hagyta annyiban, addig intézkedett, amíg vissza nem szerzett mindent, ami jogosan az övé volt. Szakértőnk, Bódizs Kornél szerint ez a fajta tudatosság az, ami ma nagyon hiányzik az emberekből.
– A pénzügyi tudatosság valahol itt kezdődik – mondja a Magyar Követeléskezelők és Üzleti Információt Szolgáltatók Szövetségének elnöke. – Minden háztartásban, ahol számít a pénz, meg kellene tervezni a kiadásokat, és nagyon fontos a visszamérés is, amikor utólag átnézzük, mire költöttünk, és ebből mi volt indokolt. Ezzel jó képet nyerhetünk az anyagi helyzetünkről, és elkerülhetjük a hibásan megtervezett hitelfelvételeket, amelyeknek jelentős szerepük van az adósságok keletkezésében. Sokan érzelmi alapon hoznak döntést a hitelekkel kapcsolatban. A jövedelem terhére történő költekezés mindenkinek jogos igénye, a legtöbben úgy gondolkoznak, hogy amiért megdolgoztak, azt szeretnék elkölteni is, a hitel azonban nem erről szól. Jó termékek a különböző áruhitelek, személyi kölcsönök, de nagyon meg kell nézni, az ember mire költi ezeket, és hogy ezek indokolt költések-e. A legtöbb magyar háztartásnak érdemes lenne tisztába jönnie a kamatszámítással, azaz hogy mi a hitel tényleges költsége, fogja-e tudni évekig fizetni, beilleszthető-e a háztartás költségvetésébe.
Szakértőnk azt is hozzáteszi, pénzügyek tekintetében a számok nem hazudnak, jöhet bármilyen generáció. Nagyszüleink korából származó megállapítás, hogy a csőd biztos receptje, ha tudatosan többet költünk, mint amennyit keresünk. Ebben nincs változás. A fiatalabb generációk azonban folyamatos csábításnak vannak kitéve, egyik trendi irányzat jön a másik után, elég, ha csak a méregdrága edzőcipőkre vagy az okoseszközökre gondolunk. Vagy éppen egy lakás aktuálisan trendi berendezésére vagy egy menő autóra, amit lehet mutogatni a közösségi oldalakon. Rengeteg vonzó árucikk van, amelyekhez rendkívül intenzív marketingtevékenység is társul, azt üzenik a gyártók, hogy bármi a miénk lehet egy mozdulattal.
– Ingyenpénz azonban nincs – szögezi le szakértőnk. – A hitel tulajdonképpen a jövőbeni jövedelmünk elköltése. Amikor aláírunk egy hitelszerződést, azt is aláírjuk, hogy a futamidő alatt mindig lesz annyi bevételünk, hogy fogjuk tudni fizetni a törlesztőt és a kamatokat.
Visszatérve a tudatosságra, a fonalat nem csak a fiatalabbak veszthetik el könnyen a rájuk leselkedő trendi holmik és a hozzájuk kapcsolódó marketingtevékenység miatt. Rendkívüli módon felgyorsultak a dolgok, és az ember könnyen eltéved a különböző szolgáltatók, bankok, és az általuk használt sárga csekkek, e-mailen érkező számlák vagy mobilapplikációk útvesztőjében.
– A szolgáltatók és a kereskedelmi bankok között a vállalati átalakulás, jogutódlás alaposan megzavarhatja a fogyasztót – mondja Bódizs Kornél. – Sokszor az ügyfelek nem tudják, kitől jött a számla, mi ez a logó, mit és hova kell befizetni. Átláthatóbbá tehetjük azonban magunk számára ezt az egészet, ha odafigyeléssel választjuk ki a kapcsolattartás módját a szolgáltatókkal, és amit kiválasztottunk, ahhoz tartjuk magunkat, és figyelünk rá. Ha e-mail-címet adtunk meg, figyeljük a leveleinket és a levélszemét mappát is. Ha postán jön a csekk, ügyeljünk rá, hogy oda érkezzen, ahol valóban lakunk, és minden változást azonnal jelentsünk be. A kapcsolattartás esélyét meg kell adni a szolgáltatónak. Ami a generációs különbségeket illeti, mi a fizetési szokások eltéréseit érjük elsősorban tetten. Az idősebb generáció inkább a hagyományosabb fizetési módokat részesíti előnyben, a sárga csekk náluk még mindig egyeduralkodó. A fiatalabbak szívesebben intézik mindezt online. A nagyvárosi, budapesti, fiatalabb közönség egyre nyitottabb a modernebb, digitális fizetési módokra. A sárga csekk valójában drága és elavult fizetési mód. Már Magyarországon is nagyon jól működik az AFR, azaz az azonnali fizetési rendszer, és szinte minden szolgáltató rendelkezik applikációkkal. A követeléskezelők is próbálnak haladni a korral. Ahhoz, hogy mindannyian haladjunk, és tudatosan intézzük pénzügyeinket, pénzügyi ismereteinket is fejlesztenünk kell – zárja le a gondolatot szakértőnk.
Új világ, új költési szokások
Tartalékolás, spórolás, hosszú távú célok elérése – míg az idősebb generáció fiatal szemmel mindig is egyfajta túlélési technikát alkalmazott a pénzügyekben, addig az új generációk már teljesen máshogy gondolkodnak még annak ellenére is, hogy a célok nem változtak, előbb-utóbb pedig mindenki szeretne saját otthont, biztos lakhatást.
Az 1997 és 2012 között született fiatalok a becslések – az explodingtopics.com blogja – alapján 450 milliárd dolláros vásárlóerőt képviselnek világszinten, és mivel a korosztály most lép be igazán a felnőttkorba, ez a szám egyre csak nő. A Z generáció más prioritásokat tart szem előtt, mint elődjeik, és sokkal inkább él a mának, költ utazásra, ruhára és olyan termékekre, amelyek élményeket kínálnak, ezzel is erősítve a luxusérzetet.
Az okokat természetesen a közösségi média térnyerésében is lehet keresni, ahol influenszerek tucatjai utaznak heti rendszerességgel, és hordanak drága holmikat, ugyanakkor ha gazdasági szempontból vizsgáljuk meg a korosztály helyzetét, talán jobban megértjük, minek is köszönhető ez a tendencia. Azok, akik az elmúlt években kerülnek be a munkaerőpiacra, alacsony fizetésekkel és évente egyre magasabb inflációval találkoznak, mindemellett a lakhatás és az élelmiszerek ára is egyre csak növekszik.
– Az árupiacok fejlődésével a pénzpiacok is fejlődtek, így ma sokkal szélesebb a hitelpiac kínálata, mint, mondjuk, negyven évvel ezelőtt – mondja Bódizs Kornél.
– A nyolcvanas, kilencvenes években szóba sem jött az, hogy bármit is a hitelkártyánkkal fizessünk ki, ugyanis nem voltak hitelkártyák. Ma más lehetőségek vannak a fejekben, mint néhány évtizeddel ezelőtt.
A Z és az Y generáció bár a közösségi médiában sokszor feszül egymásnak (az amúgy minimális) generációs különbségek miatt, pénzköltési szokásaikban nincsenek nagy eltérések. Mivel ez a korosztály (tehát az 1980 és a 2012 között születettek) azt tapasztalja, hogy hitel vagy a megfelelő családi háttér nélkül saját lakást vagy autót venni szinte lehetetlen, hamarabb vesz fel hosszú távra kölcsönöket, nyitott az értékálló befektetési formákra, és jobban utána is jár annak, mi a számára legideálisabb konstrukció.
A félretett pénz fontossága
Kutatások szerint jelenleg a baby boomerek, tehát a hatvan év felettiek azok, akiknek a legtöbb félretett pénze van váratlan helyzetekre, a korosztály nagyjából egynegyedének nem, vagy csak minimálisan jelent problémát, ha valamilyen nagyobb értékű, váratlan kiadással kell szembenéznie.
Ezzel szemben a tizennyolc–huszonhét év közötti emberek csupán tizenöt százaléka tudja magának megengedni, hogy fizetésének egy meghatározott százalékát megtakarítási számlán kezelje, ötvenhét százaléknak pedig még csak az a háromhavi kiadást fedező félretett pénze sincsen meg, amelyet minden pénzügyi szakértő ajánl esetleges vészhelyzet esetén (a Bank of America adatai alapján). A már említett általános költségek mellett a Z generáció sokkal szívesebben vállal pluszmunkákat akár túlóra formájában, sokan pedig a végzettségüktől teljesen független pénzszerzési lehetőségeket választanak, és mennek el részmunkaidőben poharat szedni, ételfutárkodni vagy például gyerekvigyázás helyett macskaszittelni.
Pénzügyi szakértőnk szerint tartozhatunk bármelyik generációhoz, mindenképp fontos, hogy képezzünk tartalékot olyan esetekre, amelyekre nem készültünk. Vannak kiszámíthatatlan élethelyzetek, amelyek váratlanul jönnek, például betegségek, munkanélküliség. Felhívja a figyelmet arra is, hogy nagyon jó biztosítások vannak, amelyeket pont ezekre a helyzetekre találtak ki, a tartalékon túl érdemes ilyennel is rendelkezni. És végül azt is elmondja, hogy ha már megvan a baj, tudatos gondolkodással megtervezhető a kilábalás. Ha több adósságunk is van, érdemes csoportosítani, melyik a legrosszabb ránk nézve, melyiktől kellene először megszabadulni, melyiknek a legmagasabb a kamatozása. Ilyen helyzetekre megoldás lehet egy adósságrendező hitel is.