Tizenhat évvel ezelőtt debütált a mozikban a Mamma Mia! című musical, amely – noha filmként rengeteg negatív kritika érte – varázslatos szereplőgárdájával meghódította a világot. Eleinte sokan nem értették, hogy Meryl Streep, Pierce Brosnan, Colin Firth, Stellan Skarsgård, Julie Walters és Christine Baranski hogyan adhatták a nevüket egy ilyen habkönnyű limonádéhoz. Merthogy valójában az, giccses romkom, tele olyan technikai és írói malőrrel, amelyek miatt könnyen lehetett bírálni.
Ráadásul a filmet láthatóan maguk a színészek sem vették túlzottan komolyan, ennek ellenére igazi, szívmelengető klasszikussá vált. És egymilliárd dollárt érő franchise-zá (az első rész hatszáz-, a második négyszázmillió dollár bevételt hozott a mozikasszáknál), amely már a kezdeti sikerek idején is magában hordozta a folytatás lehetőségét.
Miért imádjuk ennyire?
Dióhéjban arról szól, hogy egy idilli görög szigeten él a szabadszellemű Donna (Meryl Streep), aki egy kis szállodát vezet, és akinek lánya, Sophie (Amanda Seyfried) házasodni készül. A lány a fejébe veszi, hogy szeretné, ha apja vezetné oltárhoz.
Igen ám, de az apa személye ismeretlen számára, sőt, mint kiderül, maga Donna sem tudja, ki az, ugyanis három lehetséges jelölt is van. Itt kezdődnek a kalandok, a három férfi és a násznép a szigetre érkezik, hogy könnyek, nevetés, rengeteg ABBA-dal és szikrázó napsütés közepette kibogozzák a családi szálakat.
A végeredmény pedig olyan vígjáték, amely minden kis bénasága és negatívuma ellenére igazi boldogságbomba. A kritikák közül több is kiemelte, hogy miközben nézi az ember, szinte utálja, vagyis tudja, hogy utálnia kellene, de egyszer csak történik valami, és a legszőrösebb szívű bíráló is elkezdi élvezni. De hát nem véletlenül tartoznak az ABBA-slágerek a show-biznisz legszerethetőbb dalai, a film színészei pedig a legkedveltebb figurái közé.
Az sem volt elhanyagolható a siker és a szerethetőség szempontjából, hogy a Mamma mia! az élén járt annak a trendnek (mára szerencsére már trendről beszélhetünk), ami idősebb nőket helyez a történetek középpontjába.
Oly sok éven át sulykolta belénk Hollywood, hogy a nő csak akkor jó, ha fiatal, hogy ideje volt már egy olyan alkotásnak, amely az idősebb nőket ünnepli.
A Mamma Mia! tele van igazi, hús-vér női karakterrel, akik pont olyanok, mint mi magunk vagy a körülöttünk élők: bátrak, pimaszok, függetlenek, nem nyomják el a szexualitásukat, nem nyomorítják meg magukat tabukkal, és tele vannak élettel. Nem a férfi főszereplőkre várnak, hogy megmentsék őket – magukat és egymást mentik meg az önzetlen, igaz női barátság erejével.
Életigenlő film a javából, ami megmutatja, hogy bármely életben lehet bolondosnak és boldognak lenni,
nem kellenek hozzá dollármilliók, és nem kell feltétlenül a hagyományos családmodell szerint élni. És ahogy Meryl Streep énekli a Dancing Queent, abból mindenki számára világos lesz, hogy egy hatvanas, hetvenes, akárhányas nő is lehet tánckirálynő, mert ez nem csak a fiatalok kiváltsága.
Aztán jött a második rész
A recept tehát bevált, a folytatás is várható volt. Azonban tíz évet kellett várni rá, hiszen a Mamma Mia! Sose hagyjuk abba csak 2018 nyarára készült el. Ebből a filmből kiderült, hogy Meryl Streep karaktere meghalt. Ez indítja el a történetet, amelyben lánya azon dolgozik, hogy újra megnyissa a Villa Donna hotelt, hogy ezzel is tisztelegjen édesanyja emléke előtt.
Ahogy zajlanak az események, egyre többet tud meg anyja életéről – mi pedig egy új idősíkba, a múltba kerülünk, amikor is látjuk a fiatal Donnát, ahogyan megismerkedik Sophie lehetséges apajelöltjeivel. A második részben Streep már nem sokat szerepelt, egy jelenet erejéig láthattuk csak. Ellenben megjelent másik két nagyágyú: Cher, aki Donna anyját alakította a visszaemlékezésekben, és Andy Garcia, akinek karaktere (valószínűleg) Donna apja.
Donna halálával azonban a film szinte el is lehetetlenítette a címében ígért vállalást (sose hagyjuk abba), hiszen Meryl Streepnek komoly szerepe volt abban, hogy a produkció sikeres lett. Vagy ha el nem is lehetetlenítette, azt mindenképpen megnehezítette, hogy a karaktere visszatérjen. Ahogy az a sikerfilmeknél lenni szokott (emlékezzünk csak Bobby Ewing esetére a Dallasból!), a közvélemény fel is zúdult emiatt rendesen.
A producer, Judy Craymer őszintén mesélt róla egy interjúban, hogy rengeteg gyűlölködő üzenetet kapott, amiért „megölték” Meryl karakterét. Ő azonban elmondta, hogy ez nem rajta múlt, valójában a színésznő húzódozott a dologtól, mondván, nem szokott folytatásokat vállalni.
Jön a következő rész? – Amit eddig tudunk
Azonban úgy tűnik, Streep azóta ráeszmélt, hogy manapság egy film második vagy harmadik része már nem azt jelenti, mint régen (amikor a folytatások rendszerint a kasszasikerek gyengébb, B kategóriás verziói voltak). Ugyanis ő maga nyilatkozta tavaly ősszel a következőt: „Mondtam Judynak, hogy ha kitalálja, hogyan hozhatja vissza Donnát, én benne vagyok. Lehetne úgy, mint az egyik szappanoperában történt, hogy Donna visszatér, és kiderül, hogy valójában az ikertestvére halt meg.”
A film sztárjai közül nem az Oscar-díjas színésznő az egyetlen, aki szívesen belebújna a régi szerepbe: Amanda Seyfried, Colin Firth, Pierce Brosnan, Dominic Cooper és Stellan Skarsgård mind azt nyilatkozták, hogy igent mondanak, amint elég jó forgatókönyv születik. Utólag visszagondolva, ők ekkor már tudhatták, vagy legalábbis sejthették, hogy ez a jó forgatókönyv úton van, ugyanis azóta egyre több jel utal arra, hogy biztosnak tűnik a folytatás.
Judy Craymer már 2020-ban pedzegette a nyilvánosság előtt egy harmadik rész lehetőségét: azt mondta, eredetileg trilógia volt a fejében, amikor a musicalt filmvászonra adaptálták.
2023 májusában a producer már azt nyilatkozta, hogy a harmadik Mamma Mia! „a kezdeti stádiumban van”, de még semmi sem „hivatalos”. Ezek után Meryl Streep idén májusban árulta el szintén egy interjúban, hogy találkozni fog Judy Craymerrel az esetleges visszatérés kapcsán, néhány hete pedig a Tanyát alakító Christine Baranski a The Hollywood Reporternek fedte fel, hogy tárgyalt Londonban a producerrel, aki a harmadik rész előkészítésén dolgozik.
Sőt, Craymer állítólag fel is vezette Baranskinak, nagyjából hogyan fog kinézni a cselekmény. A színésznő többet természetesen nem mondhatott, de ezzel gyakorlatilag elismerte, hogy a gépezet újra beindult. Lapzártánkkor hivatalosan még mindig nem erősítették meg, hogy valóban elkezdődtek volna a munkálatok, de hogy mindez csak idő kérdése, az szinte biztos.
Filmvásznon az első
A Mamma Mia! nem jöhetett volna létre Judy Craymer nélkül. Az angol színházi producer 1983-ban találkozott Björn Ulvaeus és Benny Andersson dalszerzőkkel először, és a The Winner Takes It All című dal volt az, ami miatt eszébe jutott, hogy az ABBA számaiból össze lehetne rakni egy musicalt. Az együttes két egykori tagja akkoriban még nem lelkesedett az ötletért, noha nem is vetették el.
Már 1997-et írtunk, amikor Craymer felkérte Catherine Johnsont, hogy írjon forgatókönyvet egy ABBA-dalokkal operáló musicalhez. Ez lett a Mamma Mia! című előadás, amelyet Phyllida Lloyd rendezett (az első filmet is ő dirigálta), és amelynek kidolgozásában végül Ulvaeus és Andersson a kezdetektől fogva részt vett.
Miben láthattuk mostanában a film sztárjait?
Hollywood legnagyobb nevei bolondoztak a produkcióban, ám szerencsére azóta sem kellett mellőznünk őket.
Meryl Streepet aligha kell bárkinek is bemutatni. A Mamma Mia! filmek óta játszott már sorozatban Nicole Kidman (Hatalmas kis hazugságok), illetve Steve Martin és Martin Short oldalán (Gyilkos a házban), szatirikus sci-fiben (Ne nézz fel!), de szerepet vállalt az Extrapolációk című miniszériában is, amely a klímaváltozás veszélyeire hívja fel a figyelmet. Illetve ne feledjük, hogy a Kisasszonyok című klasszikus 2019-es verziójában is láthattuk March néni szerepében.
Amanda Seyfriedet egy ideje elkerülik a fontosabb filmek. Főként drámákban (Egy falatnyi levegő, A kibukott című sorozat) és horrorokban (I Don’t Understand You, magyarul: nem értelek téged, Kísértő múlt) tűnik fel. Egy újabb Mamma Mia! biztos, hogy hatalmasat lendítene karrierjén.
Pierce Brosnan, vagyis az egykori 007-es sem igazán játszott maradandó alkotásban az elmúlt években. Láthattuk az Eurovíziós Dalfesztivál: A Fire Saga története című vígjátékban, a Hamupipőke élő szereplős filmváltozatában ő volt a király, A sellő és a Napkirályban pedig szintén koronát húzott, ő formálta meg XIV. Lajost. Legtöbbször azzal kerül a pletykalapokba, hogy harminc év elteltével is szerelmes feleségébe, Keelybe.
Sokunk kedvenc svéd színésze, Stellan Skarsgård viszont azóta is mesterien egyensúlyoz a hollywoodi mainstream és az európai művészfilmek között. Szerepelt a Remény című 2019-es svéd drámában és egyéb európai alkotásokban, de közben a legnagyobb kasszasikerekben is része volt. Például a Csillagok háborúja világában játszódó sorozatban, az Andorban is feltűnt, a Csernobilban ő volt Borisz Scserbina, illetve a Dűne-filmek Harkonnen bárója.
Colin Firtht Jane Austen regénye, a Büszkeség és balítélet tévés feldolgozásában szerette meg a világ: a sorozatban ő alakította Mr. Darcyt. Az iránta való rajongást csak fokozta, hogy néhány évvel később Mark Darcyként Bridget Jones szupernormális kedvese volt, karrierje pedig azóta is szárnyal. A Mamma Mia! óta szerepelt háborús filmben, az 1917-ben; Frances Hodgson Burnett örök kedvenc ifjúsági könyve, A titkos kert új feldolgozásában; és egy romantikus drámában,
a Szupernóvában pedig milliókat ríkatott meg Stanley Tucci oldalán.
De műfaji kalandozása itt nem ért véget, az igaz történeten alapuló Az utolsó lépcsőfok című sorozatban Michael Petersont alakítja, akinek felesége igen gyanús körülmények között halt meg.
Christine Baranski, a nálunk főleg sorozatszerepeiről, illetve a Rossz anyák karácsonya című vígjátékból ismert színésznő sem tűnt el a magyar nézők szeme elől: a Max szériájában, Az aranykorban láthatjuk, amelyben a 19. század végi New York egyik előkelőségét alakítja.
Julie Walters mielőtt a Mamma Mia!-filmek Rosie-jának bőrébe bújt volna, a Harry Potter-sorozat Molly Weasley-jeként volt a magyar nézők számára ismert. Az angol színésznőt láthattuk Colin Firth mellett A titkos kertben, illetve 2025-ben érkezik majd a Paddington Peruban című filmje, amelyben Olivia Colman és Antonio Banderas is feltűnik majd.
Kiemelt kép: IMDB/nőklapja.hu