1. A félelem
1956-ban ötéves voltam, és meghatározó emlékeim kötődnek ezekhez az októberi napokhoz. Belövést kapott a házunk, emiatt egy olyan új félelmet éltem át, amit addig soha nem tapasztaltam. Aztán a szüleimmel és másokkal együtt megindultunk a Nyugat felé. Zaláig jutottunk, ahol a határőrök elől az embercsempész beterelt minket egy erdészházba. Azt mondta, ha valaki csak megpisszen, annak súlyos következményei lesznek. Arra is tisztán emlékszem, miként próbáltam még a lélegzetemet is visszatartani, nehogy börtönbe zárják a családomat. Ezek az élmények kihúzták a talajt a lábam alól. Megrepedt az a burok, az a biztonsági fal, amit addig a szüleim körém építettek. De nincs bennem hiányérzet amiatt, hogy végül itthon maradtunk.
2. A Szkéné
Már az érettségi évében a Szkénébe kerültem, amely a Budapesti Műszaki Egyetem színháza és amatőr társulata volt. Az alapítótól, Keleti István rendezőtől életre szóló útmutatást kaptam arról, mit jelent a színház. Fantasztikus emberek közé kerültem, akik mérnöknek, bölcsésznek készültek, nem színészek akartak lenni, de színházat építettek a két kezükkel, még én is segítettem a falakat festeni. Velük megtanultam, hogy lehet csapatban dolgozni, hogy kell a másikra figyelni, a fegyelmet, a játékosságot. A foglalkozások után Pista vezetésével beszélgetések zajlottak irodalomról, eszmékről, a világról. Én inkább hallgattam, pár évvel fiatalabb lehettem, mint a többiek, de rengeteget tanultam. Egyebek között igényt arra, hogy járjak utána mindennek, tanuljak, elemezzek – később mindez a szakmámhoz rendkívül fontosnak bizonyult.
3. A hang
A Színművészeti Főiskolán a Vígszínházba kerültem gyakorlatra. Várkonyi Zoltán meghallgatott, és kijelentette, hogy így nem állhatok színpadra, mert nagyon zárt, torokhangon beszélek. Ekkor Venczel Vera elvitt az énektanárnőjéhez, Ónody Kiss Mártához, akinek nagyon sokat köszönhetek. Igazi pedagógusként, hihetetlen türelemmel, kitartással, az éneken át vezetett a helyes légzés, a helyes beszédtechnika felé. Évekig jártam Mártához, aki a lelki támaszommá is vált, biztonságot adott. Nélküle nem tartanék ott, ahol tartok.
4. A vágy villamosa
Februárban mutattuk be a Budaörsi Latinovits Színházban A vágy villamosa című darabot, amelyben Blanche szerepét játszom. Valljuk be, nem az én koromban szokta a színésznőket megtalálni ez a figura, hiszen a darab szerint ő egy harmincas nő. A próbafolyamat alatt megküzdöttem a karakterrel, és magammal is. Miután Blanche visszatekint az életére, ezt nekem ugyanúgy meg kellett tennem – egyrészt szakmailag, másrészt magánéletileg. Volt egy pont, amikor azt mondtam magamban, „jaj, ne”, a következőben pedig hogy „de igen, én ezt mindenképp meg akarom csinálni”. Szenvedélyesen, aprólékosan és hosszadalmasan dolgoztam ezzel a szereppel – régen kaptam ilyen jelentős feladatot. És amikor esténként színpadra lépek, felszabadultan élem át, nem pedig eljátszom.
5. Az unoka
A fiamnak is nagyon örültem, amikor megszületett, és szerencsére igazán jó a kapcsolatunk. Aztán amikor három éve a pár napos unokámat először a kezemben foghattam, hosszan néztem, és azt éreztem, hogy a szeretet megtölti a lelkem. Csodálatos látni, ahogy nyiladozik az értelme, ahogy mondatokat fogalmaz, ahogy egyre színesebb a fantáziája. Amikor vele vagyok, belehelyezkedem az ő világába, és csak figyelem. Érzem azt is, hogy nem mindegy, mit mondok neki, mert felcsípi és viszi tovább. A barátnőimnek nehezen hittem el, de tényleg különleges érzés nagymamának lenni.
Fotó: Dömölky Dániel