Hagyomány és innováció, szabályok és szabadság, technikai tudás és szárnyaló tehetség. A százötvenkét éves Magyar Képzőművészeti Egyetem tantermeit, műhelyeit ritkán láthatja az, aki nem itt tanul. Az épületet némi titokzatosság övezi, kívülről azt gondolnánk, ez zárt világ. Belépve viszont egy biztonságos teret találunk, ahol a szárnyaikat próbálgató fiatalok nyitottsággal találkoznak. Ahol különböző technikákban próbálhatják ki magukat, előrukkolhatnak a legelvetemültebbnek tűnő ötleteikkel is, és biztos alapokra tehetnek szert. „A művészetet oktatni nem lehet. Azt a helyzetet kell megteremteni, amelyben a művész kiteljesedhet” – kapunk indításképp egy gondolatot, amely az itt folyó oktatást jellemzi, és amelyen elmélázhatunk, miközben bejárjuk a házat, ahol minden egyes saroknak története van.
A nagyi még nem járhatott ide
– Emlékszem, mennyire remegett a lábam, amikor felvételizni jöttem – meséli Farkas Anna, a számos díjjal kitüntetett tervezőgrafikus, egyetemi adjunktus, aki az egyik kísérőnk ma. – Kiskorom óta ide szerettem volna járni, elsőre nem, de másodjára felvettek. A nagymamám F. Györffy Anna grafikusművész volt, a Mosó Masa mosodája, a Pöttyös Panni és rengeteg diafilm illusztrációját ő készítette. Gyerekkorom óta láttam, ahogy dolgozik, és már korán elhatároztam, hogy ugyanilyen szabad és könnyed munkát szeretnék – később persze megismertem a szakma nehezebb oldalait is. A nagymamám tehetsége egyértelmű volt az egész család számára, az édesapja mégis megtiltotta, hogy ide járjon, mert a harmincas években nem tartotta egy fiatal nőnek megfelelő intézménynek. Érdekes, hogy a nagymamámnak később két fia született: az egyik, Farkas Ádám szobrászművész az egyetem rektora lett a kétezres évek elején. Öt unokája közül pedig hárman itt végeztek: az unokatestvérem, Farkas Zsófia szobrászművész, az öcsém, Farkas Ferenc grafikusművész és én – nagyon büszke volt ránk.
Farkas Anna úgy véli, ha valaki azt gondolja róla, jó grafikus lett, azt csak az intézménynek köszönheti, és élete egyik legjobb időszakának tartja az egyetemi éveket.
– Imádtam ide járni, nagyon szerettem a hangulatot, a szellemiséget, a szabadságot, a csoporttársaimat, a mestereimet. Miután lediplomáztam, szabadúszóként dolgoztam, saját grafikai stúdiót alapítottam, majd egy nagy kanyarral visszatértem tanítani, és ezt most szintúgy élvezem.
Diákként a művészeti piacon
Az egyetem 1906-ban alapított grafika tanszékének műhelyeibe kukkantunk be először. Itt a modern eszközök mellett még ma is működő, 19. századi gépek sorakoznak. Szurcsik József Munkácsy-díjas festőművész, az egyetem oktatója „a grafika szerelmeseként” mutatja be önmagát, és azzal kezdi, hogy az olyan archaikus sokszorosító technikákkal dolgozni, mint a litográfia (kőnyomtatás), a rézkarc vagy a szitanyomás, a mai fiataloknak élmény. Most is mészkő lapokat csiszolnak, mosnak néhányan a teremben, előkészítik a következő munkát. Az egyik fejhallgatós fiútól megkérdezem, mit hallgat.
– Metálzenét – érkezik kedvesen a válasz. – Ez segít, hogy az alkotáshoz szükséges flow-ba kerüljek, és kizárjam a környezetet. – Rendben, nem zavarok.
– A szitanyomás technikájával már az ókori Egyiptomban, Óceániában vagy Japánban is kísérleteztek – folytatja az oktató egy másik tanteremben. – Ennek a technikának a „tábori” körülmények között is működő, egyik egyszerű verziója a pólónyomás, amit Dicső Eszter ötödéves hallgató mutat meg nekünk. A pólónyomás egyébként a negyvenes években indult hódító útjára, és először az amerikai katonaság, majd a sport- és a reklámszakma, végül a zeneipar kapta fel. Azóta töretlen a sikere, hiszen feliratos, képekkel díszített ruhadarabok mindannyiunk szekrényében akadnak. A fehér póló bekerül a szerkezetbe, megy rá vastagon a festék, egy húzás, és máris ott a piros fotó rajta, innentől csak száradnia kell. Bartis Elemér műhelyvezető segítségével a magasabb szintű szitázás művészetébe kóstolhatunk bele, láthatjuk, hogyan alkalmazhatta annak idején például Victor Vasarely a technikát.
Szurcsik József megemlíti, hogy aki az egyetemre diákként belép, az egyszersmind a művészeti piacra is beteszi a lábát. – Az idejárók egy művészeti közegbe kerülnek, amely segítheti őket egész pályájuk során. Illetve mivel az oktatók gyakorló művészek, az egyetem pedig kiállításokat is rendez a hallgatók számára, a piac elkezd figyelni rájuk. Mostanában gyakran esik szó arról, hogy a mesterséges intelligencia elveszi majd a munkánkat, szerintem ettől nem kell félni. Amitől sokkal jobban kellene tartani, az a természetes intelligencia hiánya – teszi hozzá kifelé menet.