Az sem vigasztalja az embert, hogy az infláció világszintű.

Több élelmiszer és piperecikk kisebb kiszerelésben kapható a boltok polcain a zsugorinfláció miatt – erről adtak hírt február első napján a híroldalak. A dolgok néha összemennek. A múltkor például negyven fokon mostam ki a feleségem pulóverét, és nem nagyon vigasztalta, hogy innentől kezdve jó lesz az a gyerekre is. Az összemenés azonban a boltok polcain is időről időre végbemegy. Ha becézgetni akarjuk, ez a „zsugfláció”. Ilyenkor az történik, hogy a gyártó a termékből kisebbet forgalmaz, ugyanazon az áron. Vagyis tulajdonképpen árat emel – csak ez nem annyira szembetűnő. Január végére például egy népszerű táblás csokoládé veszített tíz százalékot a súlyából: száz gramm helyett már csak kilencven van a csomagolásban. Egy diszkontlánc népszerű sajtja négyszáz grammról háromszázötvenre „fogyott le”.

Egy rendelet szerint a polcokon is jelezni kell a boltokban, ha az adott termékből kevesebb van a megszokott csomagolásban – kivéve, ha további fél évig kapható a korábbi, nagyobb kiszerelés is. Bevásárlás közben én is látom ezt, de inkább csak ideges leszek tőle, hiszen újra és újra felhívja a figyelmemet az élelmiszer-inflációra. Amivel egyébként is szembesülök: év elején megint megindultak az élelmiszerárak. A kakaós csiga, a csoki, a tej, a vaj, az étolaj, a tojás – minden drágább lett, bárhol vásárolok. Ismerőseim, akik évekig gondtalanul tologatták a kosarakat, ma már alig várják a kuponokat, hogy nagyobb kiszerelésű kávét vagy bármi mást vegyenek – és velem is megosztják tapasztalataikat.

Az sem vigasztalja az embert, hogy az infláció világszintű. Okozza ezt a mindenféle baj, az aszálytól az alapanyag-drágulásokig. Most pedig majd az, hogy kitör a kereskedelmi háború, és mindenki vámot vet ki mindenkire. Ellenszert erre pedig elég nehéz találni – a bevételeink növelésén, a takarékoskodáson vagy az okosabb vásárláson (lásd: kuponvadászat) kívül. A horvátok azt találták ki, hogy tiltakozásulaz áremelések ellen, január 24-én nem vesznek semmit.
A bojkott bevált: negyvenhárom százalékkal kevesebbet vásároltak aznap, ezzel felére csökkentették a boltok bevételét, az adóhatóság és az állam pedig pánikba esett. De hosszú távon ez sem fog működni – legfeljebb a feszültséget vezeti le egy időre. 

Fotó: Getty Images