A múlt hétvégém úgy alakult, hogy háromszor is bandáztam; volt nálunk egy nagycsaládos ebéd, aztán egy közös vacsora a játszóteres anyukákkal, végül egy online csevegés a távol élő, régi egyetemi barátnőkkel. Bizalmas kapcsolatok ezek, bármiről őszintén lehet és szoktunk is beszélni, most azonban olyan elementáris erővel tört fel mindannyiunkból a közélet gerjesztette indulat, hogy a szokásos témák jóformán kiszorultak. Miután kiveséztük az egészen abszurd eseményeket és a fojtogató dilemmáinkat, mintegy levezetésként felmerült egy teljesen praktikus kérdéskör az egészségügy helyzetével kapcsolatban: a szabad szakrendelő-választás.
Egy új szabályozás lehetővé teszi, hogy ne csak a lakóhely szerinti, hanem az ország bármelyik szakrendelőjébe lehessen online időpontot foglalni az EgészségAblak alkalmazásban vagy az 1812-es telefonszámon. Az intézkedés alapvető célja, hogy csökkenjen a várakozási idő, ami szakterületenként nagyon változó; egy friss felmérés szerint 1,7 naptól 78 napig terjedhet. Mostantól, ha szeretnék magamnak pár hetet vagy hónapot megspórolni, cserébe hajlandó vagyok messzebb menni egy vizsgálatért, akkor megtehetem. Mert nem mindegy, hogy a bőrgyógyász, a diabetológus, a kardiológus a következő héten vagy majd csak ősszel fogad, de néha az ultrahang-vizsgálatért sincs kedve az embernek mélyen a zsebébe nyúlni, ha már becsületesen fizeti az egészségbiztosítási járulékot, ugye.
Időbe telik, mire kiderül, hogy minden korosztály hatékonyan tud-e alkalmazkodni az új rendszerhez, és hogy mit nyerünk mi ezzel az egésszel. Addig is azt tehetjük, ami az emberi faj egyik legrégebbi, leghatékonyabb és egyre inkább feledésbe merülő túlélési stratégiája: beszélünk egymással. Véleményt és tapasztalatot cserélünk, megoldásokat keresünk, aktivizáljuk magunkat, és segítünk azoknak, akik nem férnek hozzá minden szükséges információhoz.
Fotó: Getty Images