Nemrég egy, a közösségi médiában terjedő humoros kép miatt – a vicces grafikán az állt, hogy Dolly Parton egyazon napon írta az I Will Always Love You és a Jolene slágereket, ezzel szemben mások két héten át készülnek arra, hogy kiporszívózzanak –, felröppent egy régi, kevésbé ismert zenei anekdota. A történet szerint a country nagyasszonyának szíve összetört, amikor a Több mint testőr világhírű betétdalát visszautasította az az énekeslegenda, akinek a slágert Parton eredetileg írta, sőt, a szerencsétlenül alakult incidens miatt állítólag még az éjszakát is átsírta.
Ma már persze el sem tudnánk képzelni, hogy ne Whitney Houston hangján halljuk a fejünkben az ismert taktusokat, de a legtöbben ugyanígy viszonyulunk az itt felsorolt híres slágerekhez is. Egy-egy művész emlékezetes előadásával ugyanis azt az érzést kelti bennünk, mintha a szóban forgó dalt rajta kívül senki más nem rögzíthette volna, pedig az alábbi hét példa bizonyítja, a végeredmény egészen máshogy is alakulhatott volna azzal előadóval, akinek a számot eredetileg szánták.
Britney Spears – Baby One More Time
Az életrajzával rekordokat döntő Britney Spears – kinek traumafeltáró könyvét egyébként mi is elolvastuk – ma lehet, hogy csak rajongóként tombolna egykori debütáló slágerére, a …Baby One More Time ugyanis valójában a ’90-es évek ikonikus lányegyüttesének, a TLC-nek íródott. Utóbbi azonban nem értett egyet a dal refrénjének üzenetével, ami a The X Factor műsorból ismert Simon Cowellt sokkal kevésbé érdekelte – még egy Mercedes autót is felajánlott a számért az azt jegyző Max Martinnak, de ekkorra a slágert Britney-nek ígérték, a többi pedig, mint azt már tudjuk, történelem.
Rihanna – This Is What You Came For
Taylor Swift zömében a volt szerelmeiről íródott daloknak köszönheti, hogy most a csúcson van, de volt olyan alkalom, amikor megesett a szíve aktuális választottján, és kölcsönadta írói tehetségét egy zeneszöveg erejéig. Calvin Harris a szakítás után nem verte nagy dobra, hogy a dallamot is egykori barátnője segítségével komponálta – énekesnek mindössze két héttel a megjelenés előtt kérte fel Rihannát korábbi szerelme helyett – főleg, hogy egy interjúban kijelentette, nem kívánnak együttműködni Swifttel dalszerzés tekintetében. Pedig most akár ez a szám is a The Eras Tour egyik látványos eleme lehetne…
Meghan Trainor – All About That Bass
Mennyivel máshogy hangzana ez a kifejezetten rádiós sláger Beyonce vagy Adele előadásában, pedig ha az említett dívák lecsaptak volna Meghan Trainor dalszövegére, ma biztosan drámai balladaként csengene a fülünkben. A mára világhírű énekesnő karrierje kezdetén azzal kereste kenyerét, hogy más művészeknek árulta szerzeményeit, így például az All About That Bass is elsőként egy sztároknak címzett körlevélben landolt. A lehetőségre azonban nem csapott le senki, így Meghan Trainor úgy döntött, maga veszi fel a számot, ami még abban az évben Grammy-díj jelölést hozott számára az év dala és az év albuma kategóriákban.
Whitney Houston – I Will Always Love You
És akkor el is érkeztünk ahhoz a pillanathoz, amikor lerántjuk a leplet Dolly Parton dalháborújáról, melyet Elvis Presley menedzserével, Tom Parker ezredessel vívott az I Will Always Love You című sláger kapcsán. A dal – születése után nem sokkal – a rock’n’roll királyának repertoárját bővítette volna 1973-ban, ám Tom Parker igényt tartott a jogdíjak felére és követelésében visszautasított minden más kompromisszumot. „Hallani akartam, ahogy Elvis énekli, és ez összetörte a szívemet, egész éjjel sírtam. De a szerzői jogokat a zsebemben kellett tartanom” – nyilatkozta később Dolly Parton, aki egyébként utólag már egyáltalán nem bánja, hogy a dolgok más irányt vettek, hiszen Whitney Houston előadásában szerelmes balladája zenetörténeti jelentőségű szerzeménnyé vált.
Jennifer Lopez – Let’s Get Loud
Az örök fiatalság titkát birtokló JLo 2020-ban felrobbantotta vele a Super Bowl félidei showjának színpadát, a Let’s Get Loud eredetileg mégsem az ő neve alatt futott volna. Gloria Estefan, a latin zene koronázatlan királynője saját magának írta a vérpezsdítő slágert, de mivel úgy érezte, túlságosan hasonlít korábbi munkáira, végül Jennifer Lopeznek ajánlotta abban a reményben, hogy ő majd új hangzást ad neki saját stílusával. A Let’s Get Loud azóta is az énekes-színésznő egyik legismertebb dala, mely On the 6 című debütálóalbumát rögtön feltette a Grammy-jelöltek listájára.
Beyoncé – Halo
Alig akad olyan esküvő, ahol ne csendülne fel Beyonce szívhez szóló balladája, melyet egyébként az X Factor-győztes Leona Lewis előadásában is szívesen meghallgattunk volna. A szerzeményt a One Republic együttes énekese, Ryan Tedder írta kifejezetten Lewis számára, aki azonban menedzsere szerint túl elfoglalt volt akkoriban egy új dal felvételéhez. Beyonce kapott az alkalmon és kisajátította magának a dalt, melynek köszönhetően számtalan zenei díjat tudhat magáénak, nem beszélve a jelenleg 1,4 milliárdnál járó Youtube-hallgatottságról.
Aerosmith – I Don’t Wanna Miss A Thing
Celine Diont a legtöbben az epikus szerzeményekkel azonosítjuk – elég ha olyan nagy ívű slágereire gondolunk, mint a My Heart Will Go On vagy az All by Myself –, így nem is tűnik olyan meglepőnek, hogy az Armageddon film ikonikus betétdalát is eredetileg az ő gondjaira bízták volna. Az Aerosmith slágerét író Dianne Warren ugyanis a kanadai énekesnőt képzelte szerzeménye mögé, az I Don’t Wanna Miss A Thing mégis az amerikai hard rock együttes előadásában vált ismertté, miután Celine visszautasította a felkérést többek között a Pearl Harborból ismert There You’ll Be dallal egyetemben.
És azt gondoltad volna, hogy Harry Styles legnagyobb nyári slágeréhez az irodalom adta az inspirációt? Ebben a cikkben olyan dalokat gyűjtöttünk össze, melyek születését könyvek inspirálták.
Kiemelt kép: Phil DentRedferns/Kevin Mazur WireImage/James Devaney WireImage/Getty Images