A Horváth György által 1993-ban útjára indított moziünnep mindig is azt tartotta szem előtt, hogy olyan, újszerű, nagy visszhangot és kritikai elismerést bezsebelő filmeket mutasson be a világ minden pontjáról, amelyek – független mivoltuk miatt – talán sohasem kerülnének hazai forgalmazásba, hiszen rizikósnak számítanak nyereség szempontjából.
Ez volt az a fesztivál, ahol a magyar közönség először láthatta Quentin Tarantino Kutyaszorítóban című, mára klasszikussá vált filmjét, de Kevin Smith Shop Stopja (1995), Larry Clark Kölykökje (1996) és a Gummo (Tétova lelkek) című filmet is ennek keretén belül láthatták először a magyar nézők. A Titanic Filmfesztivál tehát igencsak fontos referenciapont volt a filmmániások számára, generációk ízlését alakította.
A fesztivál 26 év alatt Budapest egyik legszerethetőbb és legfontosabb kulturális programjává vált, amely minden évben bebizonyította, hogy a kortárs filmművészet igenis jóval többről szól, mint a robbantástól hangos blockbusterek. A támogatások ritkulása és a világjárvány azonban ellehetetlenítette a szervezést – a szívvel-lélekkel végzett munka már nem volt elég ahhoz, hogy a Titanic folytatódjon.
Itt a BIFF, a független filmek ünnepe
Most, 5 évvel később azonban a fesztivál szellemisége újjáéled – immáron BIFF (Budapest International Film Festival) néven.
A BIFF mögötti alapítói és szervezői csapat tagjai Horváth Kristóf fesztiváligazgató, a Sziget és a Titanic Filmfesztivál korábbi munkatársa, az Esti Kornél zenekar gitárosa, a programért Rév Dániel, a Cinema Niche, CineKorda, Celluliod Nights vetítéssorozatok egyik főszervzezője és Donáth Péter filmrendező, a Cinema Niche alapítója felel. Kreatív igazgatója Szimler Bálint, a Locarnóban három díjat nyert Fekete pont rendezője, pénzügyi és stratégiai igazgatója pedig Szalai Tamás.
Liszka Tamás, a Budapest Film vezetője így nyilatkozott a BIFF kapcsán: „Budapest nagyon megérdemli, hogy ismét legyen egy rangos játékfilmfesztiválja –
a Corvin mozit egy évszázaddal ezelőtt éppen az olyan nagyszabású események helyszínének álmodták meg,
mint a most útjára induló BIFF, melynek mostantól büszke házigazdái lehetünk.”
A BIFF is független filmfesztivál lesz, amely a szervezők önkéntes munkájának, önfeláldozásának, anyagi erőforrásainak és csupán néhány szponzornak köszönhetően jött létre.
Mennyiben lesz más a BIFF, mint a Titanic volt?
„Szeretnénk a fesztiválunkkal a 2019-ben megszűnt Titanic Filmfesztivál szellemi örökségét újszerűen, de merészen továbbvinni a filmek iránti tiszteletünkben, de az is rövid távú célunk, hogy belakjuk és egy kicsit felforgassuk Budapestet a legkülönfélébb szakmai programokkal, külsős eseményekkel és bulikkal. Még ha a hétköznapokban kevesebbszer is jut el az ember moziba, ezt a hetet tartsa fenn mindenki a filmnézésre és közös élményekre” – nyilatkozta Horváth Kristóf és Szimler Bálint még szeptemberben.
A BIFF válogatási koncepciója egyszerre fedi le neves rendezők díjnyertes új filmjeit, a legizgalmasabb friss alkotók munkáinak felfedezését, kísérleti filmeket és egy retrospektív válogatást.
„A retrospektív szekció kivételével minden BIFF-en vetített film magyarországi mozipremier is egyben, a legtöbb filmet ráadásul nálunk lehet először és utoljára látni itthon”
– mesélte a programért felelős Rév Dániel és Donáth Péter.
Újdonságok
Látható lesz – szeptemberi világpremiert követően az idei Velencei Nemzetközi Filmfesztiválon a legjobb rendezőnek járó Ezüst Oroszlánnal díjazott – The Brutalist, ami kétségkívül az idei év egyik legjobban várt alkotása. Az Adrien Brody főszereplésével készült filmjével Brady Corbet rendező az utóbbi évek egyik legambiciózusabb és legmonumentálisabb amerikai filmjét készítette el egy Egyesült Államokba emigrált fiktív magyar építészről.
Kapcsolódó: Ha szereted az ázsiai filmeket, ezeket ne hagyd ki!
A film egy lenyűgöző emberi történet, igazi filmünnep, ráadásul a hét éven át készített alkotás jó része Magyarországon forgott, vágója Jancsó Dávid, ko-producere Petrányi Viktória volt, de feltűnnek benne olyan magyar színészek is, mint Vilmányi Benett, vagy Sztarenki Dóra.
A nemzetközi versenyprogramban lesz látható a The Devil’s Bath, Ausztria hivatalos nevezése a 2025. évi Oscar-gálára. A kosztümös horror az európai történelem egy megrázó, eddig elfeledett fejezetét tárja fel. A hátborzongató történet Anja Plaschg (aki Soap & Skin néven a film zenéjét is szerezte) főszereplésével a 18. századi Európa peremvidékein élő asszonyok életét mutatja be, akik szigorú vallási dogmák mentén élték életüket.
Szintén a versenyprogramban vetítik a kortárs brit film egyik legnagyobb sztárrendezőjének legújabb alkotását, a Birdöt. Andrea Arnold (American Honey, Fish Tank) Barry Keoghan (Saltburn) és Franz Rogowski (Passages) főszereplésével készült filmjében lebilincselő és reményteli történetet mesél identitásról, szexizmusról, magányról és a szigetország történelméhez méltó osztályharcros küzdelemről – megszilárdítva Arnold helyét a kortárs filmművészet legjellegzetesebb női hangjai között.
A versenyprogramban lesz továbbá látható a LUX – az Európai Parlament és az Európai Filmakadémia közös filmművészeti díj öt döntősének egyike, az Animal is.
Idén a versenyprogramban szereplő mind a tíz filmre a helyszínen tudnak szavazni a nézők, ezek alapján adják át a zárógálán a közönségdíjat.
Kísérleti filmek és klasszikusok
Az Anzix: Kísérleti mozi szekcióban olyan kortárs alkotók filmjei láthatóak, akik merészen tágítják a film médiumának látókörét, és határaikat feszegetve kísérleteznek új filmnyelvi formákkal.
Az I. BIFF retrospektív programja a 100 év Sherlock és a mozi nyomában címet kapta. A detektív karaktere a mozi egyik emblematikus alakja és motívuma, aki megannyi köntösben tűnt fel a vásznon a 20. század során. A retrospektív sorozat Buster Keaton Sherlock Jr. című filmjének 100. évfordulója alkalmából a mozgókép örök alakváltó figurájánák történetét meséli el a filmnyelvi formák állandó változásában és reinkarnációiban.
A szekcióban egymást követően lesz látható az Alain Delon főszereplésével készült, 1970-es A vörös kör (The Red Circle), az óriási nemzetközi elismerésnek örvendő iráni filmrendező, Abbas Kiarostami Close-up című filmje 1990-ből, valamint A bombák földjén című filmjéért Oscar-díjat kapó Kathryn Bigelow 1995-ös alkotása, a Strange Days – A halál napja.
A teljes program
A teljes program kihirdetésével egyidőben elindult a BIFF jegyértékesítése is. Az legelső BIFF létrejöttét a Telex Afterrel közösen szervezett nyilvános bulival ünneplik a szervezők: október 29-én este 11 órától a Turbinában a Wavy kortárs hiphop kollektíva oszlopos tagjai Dom Beats és Orlando, illetve a Telex részéről Yungmatka b2b Pueblo Junior várja a látogatókat.
A BIFF ideje alatt fesztiválközponként is funkcionáló Turbinában több kísérő esemény is lesz majd, a friss hírekért érdemes követni a BIFF Facebook- és Instagram-oldalát.
A filmekről részletes információk, a vetítési időpontok es a jegyvásárlás is elérhető a biff.hu oldalon.
Ha inkább otthon kuckózva néznél filmeket októberben, arra is van néhány ötletünk.
Kiemelt kép: pr/nőklapja.hu