Vannak különösen szerencsés találkozások – meséli Vidor Judit, a ház asszonya –, ilyen volt, amikor Glück Endre építésszel és a többi szakemberrel találkoztunk. A ház tervezése és kivitelezése nagyon precíz munkát igényelt, és ők tényleg összedolgoztak. A végeredmény egy olyan ikerház lett, amit mi már három éve belaktunk, és teljesen tükrözi az igényeinket.” A közel tökéletes végeredményhez azonban nemcsak a szakemberek precizitása és magas szakmai tudása volt szükséges, hanem az is, hogy a megrendelők maguk is pontosan tisztában legyenek az igényeikkel, amibe a térigénytől kezdve az egyes helyiségek egymáshoz való kapcsolódásán át a világításig minden beletartozott.
Volt már tapasztalatuk az építkezésben, első otthonuk ugyanis Pilisvörösváron épült fel, amit később egy csobánkai követett. A házigazda, Tamás töredelmesen bevallja, hogy ő az átlagtól eltérően örömét leli egy új ház megálmodásában, felépítésében, valószínűleg építész lenne a második szakmája, ha lehetne másodikat is választani. Azt vallja, hogy minden élethelyzethez másféle tér, másféle otthon szükséges, és ezért mindig el tudták engedni a régit és bele tudtak vágni az újba. A mostani házuk a jelenlegi szükségleteiket elégíti ki, és tükrözi azt a szemléletváltozást is, ami bennük végbement. Csobánkai otthonuk 1998-ban épült, és azt is nagyon szerették, építészetileg kiemelkedő színvonalú volt, megkapta az év háza díjat, de még nem volt passzívház. Az ezredforduló előtti Magyarországon ilyesmiről még nem is nagyon lehetett hallani. Közben felnőttek a gyerekeik, egyre nehézkesebbé vált a bejárás Budapestre, úgy érezték: váltani kell! És ha már más kell, akkor olyan házat szerettek volna, amelyik majdnem önellátó, de legalábbis sokkal függetlenebb energetikailag, mint a korábbiak, és akkor is fenn tudják tartani, ha nehezebb élethelyzetbe kerülnek. A passzívház építési költségei ugyanis kicsit magasabbak, de utána sokkal kevesebbe kerül a fenntartás, és az a jó érzés is társul az ottani élethez, hogy nem szennyezi a környezetet. Új otthonuk be is váltotta a hozzá fűzött reményeket, éves energiaköltsége ugyanis mindössze 120-130 ezer forint, ami magában foglalja a meleg víz, a fűtés és az összes elektromos készülék áramköltségét is. Ezenfelül a ház rezsiköltségébe csak a vízdíj tartozik, ami azt jelenti, hogy ezt a 125 négyzetméteres otthont akár egy kisnyugdíjas is fenn tudná tartani.
A belső terek kialakításáért főképp Judit volt a felelős, de mindenütt igyekeztek összehangolni a férfi – és a női minőségeket. Összességében az egyszerűségre, a tisztaságra és az otthonosságra törekedtek. Mindössze három alapszínt használtak az egész ház berendezési tárgyaiban és belsőépítészeti elemeiben: a fehéret, a tölgy meleg színét és kontrasztként egy kevéske feketét. Az alsó szint körülbelül hetven négyzetméteres terében kapott helyet a konyha-étkező- nappali harminc négyzetméterén túl egy közös dolgozószoba, egy fürdőszoba, és egy lenti vécé is. A földszinten található a ház egyetlen igazi luxuseleme, a fürdőszobába épült szauna, ami igazi pihenő- és beszélgetőhely, a háziak nagy kedvence, ahonnan nehéz szabadulni, és ahová érdemes mindig visszatérni. De a dolgozószobát is igyekeztek úgy megtervezni, hogy öröm legyen benne a munka, és valóban igazi esztétikai élményt nyújt a könyvespolcok közé beékelődött fektetett téglalap alakú ablak és az íróasztal fölötti ablakból nyíló festői kilátás. A nappaliban egy hatalmas üvegfelület nyújt télen-nyáron varázslatos panorámát a kertre. Az eredeti tervekben még az egész fal ablakként jelent meg, de ezt épp a passzívház szigorú energetikájának köszönhetően végül csökkenteni kellett. Az ablak déli fekvése miatt a nap télen melegíti és elegendő fénnyel látja el a házat, nyáron mégsem lesz túl nagy hőség, mert az épületre egy oldalkiugrást terveztek, és ez megakadályozza, hogy a legmelegebb órákban betűzzön a fény. A konyhát a konyhasziget teszi izgalmassá, ami egyszerre funkcionál elválasztóként a nappalitól, és színtere a gyorsabb étkezéseknek. Az emeleten a nagyfi úk, Ádám és Gergő, valamint a szülők hálószobája kapott helyet, de itt található a mosókonyha is, ami lehetővé teszi, hogy a mosógépek ne rombolják a fürdőszoba fi nom szobaszerűségét. Judit vágya volt a csempék nélküli megoldás, ami kiemeli a lábas lemezkád egyszerű szépségét. Minden szobában található valami egyedi, a fi úk szobájában például a táblafestékes falfelület, ami számoló- és üzenőhely egyszerre. A szülői hálószobában egyértelműen a női erők győzedelmeskedtek, a finom csipkefüggöny, az apró virágmintás tapéta árulkodik erről.
Szöveg: Rist Lilla
Fotó: Batár Zsolt
Stylist és smink: Kovács Petra