Szinte nincs is olyan gyerekközösség, ahol ne lennének manipulátorok, vezető egyéniségek, akik nem feltétlenül hangos szóval, fizikai erőszakkal bántanak, mégis fájdalmat okoznak társaiknak, és tönkretehetik az egész közösséget. Vajon miért viselkednek így? Hatalomra vágynak, vagy ők is Félnek? Mit tehetünk, ha a mi gyerekünk az áldozatuk? Wéber Anikó írása.

„Engem sosem nyíltan bántottak – meséli a huszonkét éves Bianka. – A népszerű lányokból álló klikk kibeszélt, nevettek az öltözködésemen, vagy azt terjesztették a fiúk körében, hogy szerelmes vagyok valamelyikükbe. Felnőtt fejjel kicsit nevetségesnek is tűnik, hogy ilyen apróságokon kiborultam, de akkor ez nagyon fájt. Sokszor mentem hányingerrel iskolába, és az önbizalmamat is erősen megtépázták. Máig előttem van, ahogy az egyik legmenőbbnek tartott lány lebiggyesztett ajakkal, lekicsinylően rám néz. Nemegyszer. Mindennap. Nem tudom, miért utált ki a társaságból. Talán, mert három tanulmányi versenyben is legyőztem? Sajnos rá többen hallgattak, és jó páran tartottak is tőle, ezért én maradtam egyedül.”

ÉRZELMI ZSAROLÓ LÁNYOK

„Bár mindkét nemre jellemző lehet a manipuláció, a lányoknál gyakrabban fordul elő – mondja Sziladi Hedvig Andrea pedagógus, aki gyerekeknek tart egyéni coachingot. – A fiúk könnyebben konfrontálódnak, és a mozgásos tevékenységekben, például sportban, focizás közben feloldják a konfliktusaikat, míg a lányok a kommunikációban élik ki a versengést. Az érzelmi zsarolás, miszerint nem leszek a barátod, ha ezt vagy azt teszed/ nem teszed, könnyen befolyásolhatja a lányokat, akikben nagyon erős a félelem attól, hogy egyedül maradnak és kitaszítottá válnak.”

TAKTIKÁZÁS A HÁTTÉRBEN

A pedagógusok, a szülők és a diákok is hamar rásüthetik valakire: rossz gyerek. Ki szokta megkapni ezt a címkét? Többnyire a hiperaktivitással küzdő, szorongásait verekedéssel levezető vagy nagyszájú tanuló. Mivel a viselkedése látványos, ezért a pedagógusok és a szülők is könnyen észreveszik, csakhogy a bántalmazás nem mindig a felszínen zajlik, és nem mindig azok az elkövetők, akikre az iskola ráragasztotta a „rossz gyerek” címkét.

Kitűnő tanuló, versenyeredményekkel büszkélkedő, rendezett családi háttérből érkező diák is lehet „láthatatlan bántalmazó”. Különösen, ha ő az osztály népszerű diákja, vezető egyénisége, akire sokan hallgatnak, mások pedig félnek a hatalmától.

Az osztályközösségekben előfordulnak ilyen manipulátorok, akik a mások háta mögötti kibeszéléssel, pletykák terjesztésével, kétszínűséggel, egy-egy lenéző tekintettel, taktikázással érik el, hogy a kiszemelt áldozatuk a perifériára szoruljon és gyomorgörccsel járjon iskolába. A pedagógusok, szülők sokszor észre sem veszik, mi zajlik a háttérben, vagy nem tudják, mit lehetne ilyenkor tenni.

NÉPSZERŰTLENNEK LENNI A LEGROSSZABB

Vali, a 11 éves Flóra édesanyja is tanácstalan.

„A kislányom egyik nap sírva jött haza. Kiderült, hogy az osztálytársai, lányok és fiúk vegyesen, kibeszélték és kigúnyolták a napköziben, amíg zongoraórán volt. Az egyik társa később elmesélte neki, hogy miket mondtak róla a háta mögött. Azóta többször is előfordult, hogy összesúgtak a jelenlétében, kinevették, vagy úgy beszéltek róla csúnyaságokat, hogy direkt meghallja. Az osztályfőnök már számonkérte emiatt az érintett diákokat, de nem ért el eredményt – panaszolja Vali. – A lányom problémája sajnos nem egyedülálló. Tanárként én is azt tapasztaltam, hogy az osztály hangadói nyílt bántalmazás nélkül is rettegésben tudják tartani a közösséget. Miért? Mert ők dönthetnek arról, ki maradhat a társaságban és ki veszíti el a népszerűségét. A diákok pedig tudják: népszerűtlennek lenni a legrosszabb az iskolában.”

Miért lesz valaki manipulátor? Mit érezhet a másik? Mi a megoldás? Kiderül az összeállítás folytatásából a Nők Lapja Gyerek 2019/1. számából. A magazin augusztus 15-ig akciósan kedvezményes áron és ingyenes házhozszállítással rendelhető meg.

Szöveg: Wéber Anikó

Fotó: Getty Images