Görögország: Szoborpózok
Játékosok: legalább 4 fő, 4 éves kor felett
Görögország és az antik kultúra találkozásából született a szobros játék, amit négy éves kor felett bármelyik gyerek játszhat. A kicsik körbe állnak, de közülük egy csukott szemmel a kör közepére megy és tízig számol. Amíg ő ki nem nyitja a szemét, a többieknek tetszőleges szoborpózt kell felvenniük, amikor pedig a kör közepén álló kiválasztott elkiáltja magát, hogy „Agalmata!”, ami szobrot jelent, mindenkinek véglegesítenie kell az ötletét, amihez egyébként a kéznél lévő tárgyakat is használhatják. Az a győztes, aki a legtovább belemerevedik egy pózba, nem neveti el magát és nem is mozdul meg.
Pakisztán: Egyszer fent, egyszer lent
Játékosok: legalább 4 fő, 5 éves kor felett
Amire szükség van: Kültér és sok akadály, például fatörzsek, csúszda, hinta, nagyobb sziklák, vagy erős padok
A gyerekek kiválasztanak egyet maguk közül, ő lesz a „narrátor” aki irányítja a játék folyását. Amikor a ő azt mondja, hogy le, akkor a talaj nem biztonságos többé, és mindenkinek fel kell ugrania a hozzá legközelebb eső akadályra, amikor pedig a fel hangzik el, akkor a talajra kell leérkeznüik a játékosoknak. Itt minden az ellentétekre épül, aki a legutolsónak reagálja le az elhangzott iránymutatást, az kiesik. Aki a legvégén marad, az lesz a következő narrátor. Kicsit olyan ez, mint a Simon mondja, könnyen belekavarodnak a gyerekek az ellentétes utasításokba, de pont ettől olyan jó a játék.
Ausztrália: Skippyroo, a kenguru
Játékosok: legalább 6 fő, de akár 25-en is játszhatják, 3 éves kor felett
A gyerekek körben ülnek, középen egy felnőtt guggol csukott szemmel, ő az első Skippyroo. Miközben ő guggol, a gyerekek ezt kántálják: „Skippyroo a kenguru, szunyókált a tűző napon, jött egy vadász, futott nagyon!” Ezután valamelyik gyerek odalopózik Skippyroohoz, és ezt mondja neki: „Találd ki, ki fogott el!”. Ha a kenguru kitalálja a hang alapján, hogy melyik játékos érintette meg a vállát, akkor helyet cserének. Ha nem, akkor a játék addig folytatódik, míg ki nem találja, vagy fel nem adja a játékot.
Szumátra: Hangya, férfi, elefánt
Játékosok: 2 fő, 3 éves kor felett
A szumátrai Hangya, férfi, elefánt nevű játék nagyon hasonlít a mi Kő, papír, ollónkhoz. A gyerekek háromig számolnak, majd négyre felmutatják a kisujjukat – ez a hangya –, a mutató ujjukat – ez az ember –, vagy a hüvelykujjukat – ez az elefánt. Az elefánt legyőzi az embert, mert erősebb, az ember legyőzi a hangyát, mert nagyobb, a hangya viszont legyőzi az elefántot, mert belemászik a fülébe és megharapja. Amikor a játékosok ugyanazt az ujjukat mutatják fel, meg kell ismételniük a játszmát.
Korea: Kövezés
Játékosok: 2 vagy több fő, 5 éves kor felett
Amire szükség van: 5 darab apró kő
Az első játékos elszórja a köveket a földön, aztán felveszi az egyiket, feldobja a magasba, majd megpróbál egy másikat felmarkolni a kezével. A következő körben már kettőt dob fel, és a harmadikat dobja a magasba. A harmadik körben hármat dob, és a negyediket markolja – és így tovább, míg az összes követ fel nem szedte. Amikor a kavicsok a kezében vannak, a kézfejére teszi őket és így dob egyet, de aztán megint a tenyerével kap utánuk. Ha végigviszi, azaz minden körben összeszedi az előírt köveket, akkor jó eséllyel nyert, ha nem, akkor a kövek és a próbálkozás lehetősége a következő játékosra szállnak. Az nyer, aki több kört tud teljesíteni.
A Nők Lapja 2016/21. számában többek között a játék szerepével is foglalkozunk. A magazin az előfizetőkhöz május 24-én, az újságárusokhoz május 25-én érkezik.
Forrás: parents.com
Szöveg: D. A.
Fotó: Thinkstock