A Kékszalag vitorlásverseny távja légvonalban mintegy 160 kilométer, ezt a vitorlások ügyes navigálással és a lehető legrövidebb idő alatt igyekeznek teljesíteni.
A rajt- és egyben célvonal a balatonfüredi kikötő. Igazi látványosság lehet, az arra járóknak!
Az első pályajel Balatonkenese előtt található, innét Siófok irányába haladnak a versenyzők, majd a Tihanyi-szoroson át egészen Keszthelyig hajóznak, aztán ugyanezt a távot megteszik visszafelé.
A versenyt először 1934-ben írta ki a balatonfüredi Hungária Yacht Club. Céljuk az volt, hogy a Balaton kék szalagját bármelyik vitorlás elnyerhesse, aki a kiírt távon, az óramutató járásának megfelelően a leggyorsabban körbehajózza a tavat.
1942-ig a versenyt kétévente rendezték meg, aztán a háború miatt elmaradtak a vitorlás megmérettetések. A hagyomány 1947-ben éledt újra.
2001 óta évente rendezik meg a Kékszalag vitorlásversenyt, amely az évek során Európa legnagyobb tókerülő versenye lett. Ezt az is mutatja, hogy évente több mint hatszáz hajó indul el a megmérettetésen.
Az első rekord 1955-ben született: a Nemere II. nevű 75-ös cirkáló 10 óra 40 perc alatt teljesítette a kiírt távot. Ezt csak 57 évvel később, 2012-ben sikerült megdöntenie egy hightech anyagokból készült katamaránnak.
A „leglassúbb győztes” díját 1953-ban oszthatták volna ki, ugyanis olyan gyenge szél fújt, hogy a fent említett későbbi rekorder, a Nemere II. 75-ös cirkáló 40 óra alatt ért a célba.
Minden évben július azon hétvégéjén rendezik meg a versenyt, amely a legközelebb van a holdtöltéhez. A rajt sokáig péntek reggel volt, az utóbbi időben viszont átkerült csütörtökre.
A vitorlázás szerelmeseinek a Kékszalag több szempontból is kihívás: a legtöbb induló több mint egy napig van vízen, ami nemcsak fizikai, de pszichológiai megterhelést is jelent, ugyanakkor a víz közelsége, a friss levegő és a mesés látvány egy nem mindennapi élményt nyújt!
Jó szelet kívánunk! ⛵💨
Összeállította: L. J.
Képek: Instagram