Háromkirályok imádása (1475-76)
A Biblia egyik legfontosabb jelenetét tárja elénk a Háromkirályok imádása című festmény, középpontban Máriával és az újszülött kis Jézussal. Habár Botticelli egy jelentős vallási témát ragadott meg, a képen szerepelnek más kiemelkedő figurák is. Például a Medici család néhány tagja, akikkel a művész ekkoriban szoros kapcsolatban állt, többükről portrét is készített. Érdekesség, hogy a festményen maga Botticelli is szerepel, a kép jobb oldalán, szőkés hajjal, nagy palásttal és a nézőt szemlélve ábrázolta önmagát.
Madonna gyermekével és angyalokkal (1481)
A festmény első és legszembetűnőbb különlegessége, hogy kör alakú. Ez a technika az olasz kora reneszánsz idején volt jellemző a művészek körében, a tondók, vagyis a kör formájú domborművek és festmények ebben a korban terjedtek el. A képen, az arany szín dominál, ami szinte minden alakon feltűnik valamilyen formában. Mária koronáján, a ruhák szegélyein, sőt az alakok hajának hullámzásában is megtalálható a nemes árnyalat, aminek köszönhetően Botticelli legdrágább alkotása lett a reneszánsz kori tondó.
A tavasz (1482)
Botticelli jelentős alkotásai és az itáliai reneszánsz legismertebb művei közé tartozik az 1482-es A tavasz, amelyben a művész mitológiai figurákat jelenített meg, köztük Vénuszt, aki a kép középpontjában áll. Mellette Flora, a virágok és a tavasz istennője, akinek ruháját rengeteg virág díszíti és akinek alakja szintén meghatározó a festményen. A kert, a buja növényzet, a tavaszt idéző hangulat és a naturalista elemek hűen tükrözik a művész stílusát. Igazi mestermű, amelyből árad a harmónia, az elegancia és a szépség.
Vénusz és Mars (1485)
A képen látható férfi Mars, a háború istene, aki a harcoktól kifáradva, fegyvertelenül pihen, amíg Vénusz, a szeretet istennője éber és vigyázó tekintetével óvja őt. Körülöttük kis puttók, akik a férfi fegyvereivel és ruházatával játszanak. A művésznek a kép megfestéséhez minden bizonnyal Giuliano de’ Medici és Simonetta Vespucci szerelme adta az ihletet.
Fiatal lány portréja (1485)
A festményen Simonetta Vespucci, Botticelli számos női alakjának ihletője látható. A fiatal nemes hölgy nagy csodálatnak örvendett Firenzében, nem is meglepő, hogy sok művészt, többek között Botticellit is inspirált, aki több alkotásán, például a Vénusz születése és A tavasz című festményeken is Simonetta arcát jelenítette meg. A fenti képen például istennőként ábrázolta, ezt jól mutatja nő frizurája, amely szalagokkal, gyöngyökkel és tollakkal van feldíszítve.
A pokol mélysége (1485)
Az alkotás máig a leghíresebb és legkifejezőbb képi megjelenítése Dante ismert művének, az Isteni színjátéknak. A csaknem egy évtizedig készülő illusztráción jól látható a kilenc pokolgyűrű, amelyek mindegyike a bűn egy-egy fajtáját jelöli. A bonyolult és hihetetlenül részletes pokoldiagram nagyjából 32 x 47 centiméteres, kidolgozottságának köszönhetően életre kel rajta Dante poklának egésze.
Vénusz születése (1486)
A művészettörténet egyik legismertebb festménye a Vénusz születése, amelyet Botticelli A tavasz című festményhez hasonlóan korának művelt, irodalomban és filozófiában is jártas közönségének szánt. Olyanoknak, akik képesek megfejteni azt, amit látnak és annak rejtett jelentéseit is. A festmény középpontjában álló meztelen női alak a szépség és az anyag, valamint az eszme és a természet egyesüléséből jön létre.
Dante Alighieri portréja (1495)
A hagyományos ábrázolásoknak megfelelően Dante piros köpenyt és piros sapkát visel, amelyet egy hangsúlyos babérkoszorú díszít. A kép erőteljes színvilága, a költő éles, határozott arcvonásai és a visszafogott árnyalatú háttér nagyszerű egyensúlyt teremtenek. Kivételes darabja Botticelli életművének ez a portré.
Szöveg: Légrádi Júlia
Képek: Pinterest