Hollywood a kezdetektől szereti a cukormázat, túlidealizált világát pedig hajlamosak vagyunk valóságnak hinni. Még a kapcsolatokról alkotott képét is igaznak véljük, és előfordul, hogy az elvárásainkat is ahhoz igazítjuk, ahogy a romantikus filmekben a szerelmet ábrázolják. Holott a boldogság leple alatt torz üzenetek búj(hat)nak meg.

A happy end felszabadít, azt az érzést kelti bennünk, hogy a sok csavar ellenére végül a világban minden a helyére kerül. A gonosz megkapja méltó büntetését, a jó a jutalmát, a szerelmesek pedig egymásra találnak. A „Happy end a hollywoodi mozikban” című tanulmánykötet szerint 1939 és 1950 között a boldog befejezés szinte általánosnak mondható lezárás volt az alkotásokban, egyedül a második világháború után kezdtek megjelenni a filmekben a keserédes megoldások.

Ez a túlidealizált világ viszont nem a valóság, hanem a szórakoztatóipar szüleménye. Hogy miért kell ezt külön hangsúlyozni? Mert a modern kor emberének médiafogyasztása olyan mértékeket öltött az elmúlt évtizedekben, hogy már a világról és az emberi kapcsolatokról való gondolkodását is nagyban befolyásolja az, amit a képernyőn lát. Így természetesnek veszi, hogy a romantikus filmekben ábrázolt szerelmek is egybecsengnek a valósággal. Ez azonban téves elképzelés, ami sokban gátolhatja az embert, hogy egészséges kapcsolatot létesítsen mással. Összeállításunkban éppen ezért a filmtörténet legismertebb romantikus klasszikusan keresztül mutatjuk be, milyen lehetséges veszélyeket rejthetnek.

Van, aki forrón szereti (1959)

A húszas évek végén játszódó történet középpontjában két muzsikus áll, akik végső elkeseredésükben egy női zenekarba jelentkeznek. Ahhoz pedig, hogy felvételt nyerjenek, női ruhába bújt decens hölgyeknek adják ki magukat. A siker nem marad el, Floridába indulnak a zenekarral, amelynek egyik elbűvölő tagja, Sugar Kane rögtön leveszi mindkettejüket a lábáról. A „nőimitátorok” egymással versengve próbálnak harcolni a kegyeiért, mivel azonban Sugar nem randizik nőkkel – de még csak szegény férfiakkal sem –, Joe kiterveli, hogy napközben hölgyként férkőzik a bizalmába, a fellépések között azonban gazdag úriembernek adja ki magát, és így próbálja elcsábítani a lányt.

Lehetséges negatív hatások: Akárhonnan is nézzük, a film azt sugallhatja, hogy csak úgy tudjuk elnyerni a kiszemeltünk kegyeit, ha másnak adjuk ki magunkat, mint amilyenek valójában vagyunk. Joe-nak egyedül női jelmezbe bújva vannak őszinte pillanatai a Marilyn Monroe által alakított Sugarral, férfiként alig árul el magáról valamit – amit mégis, az hazugság –, a nő viszont így is beleszeret. Hiába lepleződik le a férfi a végén, a kapcsolatuk hamis képen, átverésen alapul.

Álom luxuskivitelben (1961)

Holly Golithly élete a luxusról és az az iránti vágyakozásról szól. A szülővárosát és vele együtt a férjét is azért hagyta el 18 évesen, hogy a New York-i „playgirl”-ök fényűző életét élje. Gazdag barátokkal, tehetős mecénásokkal veszi körül magát, partiról partira jár, az élete mégis üres és érzelmektől mentes. Egészen addig, amíg meg nem ismeri az ágrólszakadt írót, Pault, akivel egymásba szeretnek.

Lehetséges negatív hatások: Holly Golithly felszínes és arrogáns nő, akinek legtöbb tettét a saját, önös érdekei vezérlik – Paul azonban így is beleszeret. Ezzel viszont azt sugallhatja, hogy, ha betoppan a „nagy ő” az életünkbe, kötelesek vagyunk mindent elviselni tőle – többek közt még azt is, hogy kompromisszumokra sem képes és önző. A valóságban viszont rengeteget kell tennie a másiknak azért, hogy megbízzunk benne és működjön a kapcsolat. A vonzalom önmagában nem elég.

Grease (1978)

Danny Zuko és Sandy Olleon nyaralás közben találkoztak, és rögtön egymásba szerettek – a nyár végeztével pedig könnyes búcsút vettek egymástól abban a hitben, hogy sosem fogják újra látni egymást. A gimnáziumban viszont ismét összefutnak. A baj csak az, hogy a két fiatal ott nagyon más klikkbe tartozik: míg Danny a társaság középpontja, addig a visszahúzódó Sandy még csak álmodni sem mer arról, hogy egyszer ő is népszerű legyen. Egy kis változtatással azonban mindent sikerül megoldania.

Lehetséges negatív hatások: Leginkább a fiatalok számára közvetíthet téves üzenetet azzal, hogy csak úgy szerethet minket a másik, ha teljesen megváltozunk, és szinte egészében az ő képére formáljuk magunkat.

Harry és Sally (1989)

Harry és Sally megismerkedésük óta vallják, férfi és nő között nem lehet barátság, azt ugyanis mindig tönkreteszi a szex. Az évek során újra és újra összefutnak, ám igazán szívfájdalmuk kovácsolja össze őket. Barátokká válnak, mígnem egy éjszaka az ágyban is egymásra találnak.

Lehetséges negatív hatások: Mivel Harry és Sally azt követően kezdenek egymáshoz nőként és férfiként közeledni, hogy a legjobb barátaik is összeházasodtak, a film tévesen olyan gondolatokat ébreszthet a nézőben, hogy a társadalmi nyomásnak engedve – ha más nincs – akár a hozzánk legközelebb álló emberrel is „beérhetjük”, csak, hogy ne maradjunk egyedül.

Micsoda nő! (1990)

A jóképű és igen gazdag Edward egy átmulatott éjszaka után felcsípi a kezdő örömlányt, Vivient. Légyottjuk azonban nem csak egy éjszakára szól, másnap ugyanis a férfi ajánlatot tesz a lánynak: tetemes összeg ellenében megkéri, vegye át partnere szerepét egy igen fontos üzleti héten. Vivan rengeteg kihívással találja szembe magát, ám a legnagyobb mégis az, hogyan hódítsa meg a jégszívű férfit.

Lehetséges negatív hatások: A filmről a napokban árulta el Jeffrey Katzenberg stúdiómogul, hogy eredetileg egy sötét drámának képzelték, aminek a végén Vivian meghal – a Disney azonban nem akart ilyen negatív kicsengésű történetet forgatni. Az alkotás így igazán meseszerűre sikerült, leginkább azért, mert úgy vehetjük ki belőle, minden érzelmileg zárkózott, rideg embert – mint Edwardot – meg lehet menteni. Ez a szerep azonban hosszú távon minden nő számára szenvedést hoz.

Aludj csak, én álmodom (1995)

Lucy magányos életet él, a metrón árulja a jegyeket, napja egyetlen fénypontja pedig, amikor ugyanabban az időben egy kedves férfi elrohan előtte. A kiszemelt azonban egy nap rosszul lesz, és a sínek közé esik – Lucy menti meg az életét. A lány második látásra is beleszeret Peterbe. A férfi kómába esik, ám Lucy kitartóan látogatja a kórházban. Egy véletlennek köszönhetően, egyik látogatása során összefut Peter családjával is, akiknek az ápolónő a férfi barátnőjeként mutatja be. Ők rögtön elfogadják Lucyt, akit boldoggá tesz, hogy végre „igazi” családja lehet. Sőt, több is annál, hiszen beleszeret Peter bátyjába. De vajon hová vezet ez a sok hazugság, és mi történik, ha Peter felébred?

Lehetséges negatív hatások: Az Edinburgh-i Heriot Watt Egyetemen egy igazán érdekes kutatást végeztek el korábban: a 40 legnépszerűbb romantikus filmet vizsgálták 1995 és 2005 között, ami után több száz résztvevővel töltöttek ki egy kérdőívet. Arra voltak kíváncsiak, hogy a nézők mit hisznek a szerelemről, illetve milyen elvárásaik vannak vele kapcsolatban. Az eredmények szerint Az aludj csak, én álmodom film rajongóinak gyakran komoly kommunikációs gondjaik vannak a párjukkal. Sokan ugyanis úgy tartották, hogy egy jó kapcsolatban, ha valakinek tényleg fontosak vagyunk, akkor az szó nélkül is tudja, mire van szükségünk, mik az aktuális problémáink. A valóság azonban nagyon is más…

Szerelem a végzeten (2001)

Jonathant és Sarah-t az ünnepi vásári forgatagban összehozza a véletlen, vagyis inkább egy pár kesztyű, amit megvásárolnának. Már az első perctől erős vonzalmat éreznek a másik iránt, és annak ellenére, hogy mindkettőjüknek van párja, az egész estét együtt töltik. Végül azonban Sarah javaslatára nem cserélnek számot, hanem a sorsra bízzák magukat, mondván: ha egymásnak rendelte ugyanis őket az ég, meg fogják találni a másikat. Ez sikerül is, csakhogy éppen az esküvőjükre készülnek mind a ketten, amikor ez bekövetkezik…

Lehetséges negatív hatások: Olyan üzenetet közvetíthet, hogy az igaz, sírig tartó szerelem csupán sorsszerű találkozásokon múlik, tehát rátalálni egy olyan folyamat, amibe nincs beleszólásunk. Illetve, azt is sugallhatja, hogy a saját boldogságunk érdekében nyugodt szívvel átgázolhatunk akár másokon is – ahogyan Jonathan és Sarah végül lemondták az esküvőjüket, hogy egymással lehessenek.

Minden végzet nehéz (2003)

Harry, a javíthatatlan playboy, aki mindig nálánál jóval fiatalabb nőkkel randevúzik. Az egyik ilyen találkozón azonban szívinfarktust kap kedvese anyjának, Ericának a nyaralójában, aki mint kiderült, mégsem maradt a városban. Az orvos pihenésre inti Harryt, és nem engedi vissza New Yorkba, hanem az elvált Ericára bízza. Harryben pedig mély vonzalom alakul ki a nő iránt, aki egyidős vele.

Lehetséges negatív hatások: A film egyik nagy kedvencünk, ám olyan üzenetet is közvetíthet, hogy ha valakivel együtt szeretnénk lenni, ha szeretni akarjuk a másikat, akkor azokat a tulajdonságait is el kell fogadnunk, amikkel csak nagy nehézségek árán tudunk megalkudni.

Szerelmünk lapjai (2004)

Allie-t és Noah-t tiltják egymástól a lány tehetős szülei, ám a két fiatal mégis egymásba szeret. Kapcsolatuk viszont nem tarthat tovább a nyárnál, aminek végén Allie szülei erőszakkal visszahurcolják őt felszínes világukba. Néhány évvel később viszont a fiatalok újra találkoznak, és a lánynak választania kell a társadalmi rangja és a szerelme között.

Lehetséges negatív hatások: Ugye, senki sem gondolja, hogy a szerelem abból áll, hogy a másikat évekig váratjuk, és mikor újra felbukkanunk, ismét kitehetjük annak a tortúrának, hogy valójában nem tudjuk, vele akarunk-e lenni vagy sem – csak azért, mert a társadalmi konvenciók kötnek? A valóságban szerintünk ezt senki sem teheti meg a másikkal.

Kaliforniai álom (2016)

A feltörekvő fiatal színésznő és a szépreményű jazz zongorista kitartóan küzdenek az álmukért, egy fényes hollywoodi karrierért. Sebastian és Mia egymásba szeret, de vajon meddig képesek összetartani a kapcsolatukat, ha mindketten éppen a legnagyobb vágyukat igyekeznek beteljesíteni? Mehet a kettő együtt, vagy meg kell hozniuk életük legfájdalmasabb áldozatát?

Lehetséges negatív hatások: Ha úgy nézzük, a Kaliforniai álom is happy enddel végződik, hiszen a főszereplők legnagyobb álma beteljesül. Viszont felvet egy fontos kérdést is az önmegvalósítással kapcsolatban. A modern kor embere hol kevesebb, hol nagyobb sikerrel lavírozik a karrierje és a magánélete között. Az álmok beteljesítése pedig sokszor komoly áldozatokat követel. Mindenkinél máshol húzódik a határ, amit még hajlandó átlépni a sikerért, viszont negatív üzenet lehet azt sugallni, hogy mindenképp a magánéletnek kell lennie, amit a szakma miatt süllyesztőbe küldünk. Így ugyanis a boldogság sem lesz soha teljes.

Mit mond Hollywood a happy endről? Mi az aktuális üzenete a boldogságról? Többek közt ezekre a kérdésekre is választ kaphattok a Nők Lapja legújabb, 2017/11. számából. A magazin az előfizetőkhöz és az újságárusokhoz március 14-én jut el. 

Szöveg: F.R.

Fotó: Pinterest