A Decathlon előtt úgy húsz méteres sor vár, ehhez hasonlót akkor lehet látni az üzletek előtt, amikor valamilyen óriási árleszállítás a csali. Ezúttal azonban nincs akció, csupán beköszöntött a koronavírus-járvánnyal járó új élet: mindennapjaink része lett a maszk viselése, a fertőtlenítőszerek használata, és a biztonságos távolságtartás miatt egyebek mellett ahhoz is hozzá kell szoknunk, hogy még egy egyszerű ruhavásárláshoz is sorba kell állnunk.
„Számolom, hogy hány embert engedtem be, kilencvennél többen nem lehetnek az üzletben. Mindig annyi embert engedek be, ahányan kijönnek” – mutat a mozgólépcsőre a Decathlon dolgozója, aki jelenleg a beengedő szerepet tölti be, és egyúttal mosolyogva jelzi két várakozónak, hogy mehetnek. De csak miután használták a kihelyezett kézfertőtlenítőt, és persze felvették a maszkot, amelynek viselése minden üzletben kötelező. Ezt a 2020. május 4-től hatályba lépett 167/2020 (IV. 30.) kormányrendelet mondja ki, amely szerint mindenki köteles üzletben történő vásárlás és tömegközlekedési eszközön történő tartózkodás során a szájat és az orrot eltakaró eszközt (például orvosi maszk, sál, kendő) viselni.
Vásárlás karosszékből
A hatalmas üzletben úgy tűnik, visszatért az élet, egyes részlegek szinte ki vannak fosztva, a karantén alatt népszerűvé vált jóga szekcióban például szinte az összes matracot elvitték. Úgy tűnik, ha még egyelőre őrlángon is, de kezd visszarendeződni az életünk, kinyitottak a vendéglátóhelyek, és újra lehet személyesen vásárolni a ruhaüzletekben, amelyek egyébként a koronavírus-járvány egyik nagy vesztesei lettek. A GlobalData piackutató cég számításai szerint a Covid-19 akár 300 milliárd dolláros bevételtől foszthatja meg idén a globális ruházati ipart. Ez a becslés pedig csak a ruházatra vonatkozik, nincs benne a textil- és a bőr-, valamint a cipőipar. De a hazai piac sem kivétel: a KSH áprilisi, kiskereskedelemre vonatkozó adatai alapján a textil-, ruházati- és cipőüzletek forgalma 90 százalékkal csökkent. A CNBC összefoglaló cikkében azt írja, hogy a régi nagy vásárlókedvre is várni kell: legalábbis a Wells Fargo elemzője szerint, a fogyasztói kereslet egy 5-10 százaléka örökre elveszett a járvány miatt, többek között a ruhák és cipők iránt, és ezt az egyre népszerűbb online eladások sem tudják pótolni. A szakértő számításai szerint legalább 9 hónapba telik majd, mire az értékesítések visszaállnak a korábbi szintre, bár hozzáteszi, hogy ezek a jóslások igencsak pesszimisták, ugyanis a járvány csúcsán készítették a felmérést, amikor az emberek még nagyon meg voltak ijedve. A felméréséből kiderül az is, hogy a válaszadók 40 százaléka azt mondta, hogy a kijárási korlátozások feloldása után 3 hónapon belül elmenne ruhákat vásárolni, 20 százalék több mint 3 hónapot várna, 11 százalék pedig addig nem vásárol offline ruhát, amíg nincs vakcina a koronavírus ellen. Az eredmények azt is mutatják, hogy a vásárlások áttevődtek az online térbe, jelenleg a ruhák és cipők negyedét veszik meg online az amerikai fogyasztók, de az online vásárlás aránya a járvány miatt még növekedhet.
„Egyelőre alig érezhető, hogy a korlátozások fel lettek oldva, nálunk ugyanis nagyrészt turistákból áll a vásárlókör, sok hazai vásárlónk pedig talán még nem mer ruhaüzletbe menni” – mondja a Madách téren található vintage Ludovika Shop tulajdonosa, Gyöngyösi Dóra, és hozzáteszi, hogy korábban alig használták az online felületeiket. Ez a karantén alatt megváltozott, amikor ők is arra kényszerültek, hogy bezárják az üzletet. „Meglepődtünk, hogy ilyen sokan rendelnek online, anélkül, hogy nem tudnak próbálni. Sok csomagot adtunk fel külföldre és vidékre is, ezért a jövőben valószínűleg az online értékesítésre jobban fogunk koncentrálni” – mondja.
De mi a helyzet, ha szeretnénk személyesen elmenni vásárolni, megtapintani, felpróbálni a ruhát, a tükör előtt illegni benne, mielőtt kifizetjük? Mehetünk akkor, amikor szeretnénk, vagy az élelmiszerüzletekhez hasonlóan a korunknak megfelelő idősávban léphetünk csak be?
Hogy ezt kiderítsük, felhívtuk a magyar kormány koronavírus tájékoztató oldalát, ahol elmondták, hogy külön rendelet nem szabályozza a ruhákat árusító helyek működését. Kötelező viszont a maszk viselése, mind a dolgozók, mind a vásárlók számára, és ajánlott a bejáratnál kihelyezett táblákkal vagy szóban tájékoztatni erről a vásárlókat, ahogy a 1,5 méteres távolság betartására is érdemes felhívni a figyelmet, és felmatricázással jelölni ezt a pénztáraknál. Emellett ajánlott kézfertőtlenítőket is elhelyezni az eladótérben.
Ahány hely, annyi szabály
Mivel nincs központi szabályzás, ahány helyen jártam, annyiféle működéssel találkoztam. A Váci utcai H&M-ben, ahol békeidőkben rengeteg ember megfordul, a Decathlonnal ellentétben nem limitálják a vásárlók létszámát, de ebben közrejátszhat az is, hogy hatalmas alapterületről beszélünk, három szinten oszlik el a vásárlók tömege. Zsúfoltság egyelőre nincs, pedig már nagyban zajlik a szezonközi leárazás, így a másfél, de akár a hat méteres távolság is simán tartható, pláne, ha nem a leárazott termékek részlegén tartózkodok.
Az öltözők alapból hatalmasak, vagyis itt sem jelent gondot a biztonságos távolság betartása, nem láttam kihelyezett a kézi fertőtlenítőszert, amit azért hiányoltam. A Zara Váci utcai üzletében például a Decathlonhoz hasonlóan elhelyeztek a bejárathoz egy automatát, mégiscsak biztonságosabb érzés azzal a tudattal vásárolni, hogy aki belépett az ajtón, fertőtlenítette a kezét. Tovább sétálva, az egyik cipőüzletbe, a Deichmannba is betértem, itt nem tapasztaltam látványos óvintézkedést, viszont a hangszórókból megállás nélkül szólt a figyelmeztetés a maszk viselésre, a távolságtartásra, és a biztonságosabb bankkártyás fizetésre (ez egyébként mindenhol így van). Egy kicsit távolabb a Váci utcától, az egyik legrégebbi és legnagyobb magyar vintage üzletben, a Retrock Budapestben például ingyen adnak maszkot, ha a vásárló esetleg otthon hagyta, és több helyen kihelyezett fertőtlenítőszert is találunk. „Kiírva ugyan nincs, de van egy szóbeli megállapodásunk arról, hogy tíznél több vásárló ne legyen bent egyszerre. De mivel a turisták eltűntek a városból, és még egyelőre nem jöttek vissza, így nagy tömegekkel sajnos nem kell számolnunk” – mondja Mojzes Dóra üzletvezető, hozzátéve, hogy a koronavírus-járvány óta átgondoltabban, céltudatosabban vásárolnak az emberek.
„Míg korábban több holmit is megvettek, most inkább csak egy-egy darabot visznek a kasszához. Inkább örök darabokat vásárolnak, mint a farmernadrág, farmerkabát, azokat is a strapabíró, márkásabb fajtákból. Kevésbé vesznek most egy szezon alatt kifutó, trendi darabokat”
– magyarázza, hozzátéve, hogy a koronavírus előtt, amikor egy héten emberek ezrei fordultak meg az üzletben, a legjobb szándék mellett sem volt idő mindenkivel elbeszélgetni, segíteni a választásban, de ez mostanra megváltozott, és minden belépő vásárlónak kiemelt figyelmet szentelnek. Ők a webes jelenlét helyett inkább az akciókkal próbálják magukra vonni a hazai vásárlóközönség figyelmet.
Az Andrássy úton végigsétálva még mindig az az érzése az embernek, mintha egy alvó városban korzózna, bár legalább már a teraszos helyek nem kongnak az ürességtől. Nem úgy a luxusüzletek, amelyekben vásárlók helyett leginkább csak a bolti eladókat lehetett látni rendezkedni. Egyikük azt mondta, ők eddig is kiemelten odafigyeltek a higiéniára, de a koronavírus-járvány kitörése óta még gyakrabban törölgetik, fertőtlenítik a pultokat, és mivel az árkategóriát tekintve egyébként sem jellemző, hogy egyszerre sokan vásárolnának, így nincs beléptetői limit. Egyébként nem csak nálunk változó, hogy melyik üzlet mennyire elővigyázatos: a The New York Times az egyik cikkében azt írja, hogy míg például a népszerű Nordstrom ruhaüzletben minden alkalmazott kesztyűt visel, addig egy másik üzletben, a Saksban viszont nem kötelező. A cikkben Andrew Keith, a Lane Crawford hongkongi csúcskategóriás áruházlánc elnöke is megszólalt, akit azt mondja, hogy ezekben az időkben most különösen számít, hogy a vásárlók lássák a végrehajtott intézkedéseket. Szerinte fontos, hogy biztonságban érezzék magukat, ehhez pedig jó, ha érzik, látják, hogy az üzletben különös gondot fordítanak a higiéniára, a megelőzésre. Ezt egyébként magamon is észrevettem, sokkal nyugodtabban sétálok be egy olyan üzletbe, ahol látok kézfertőtlenítőt, ahol kevesebb a vásárló, ahol úgy érzem, hogy a korlátozások enyhítésével nem feledkeztek meg arról, hogy a koronavírus még mindig jelen van. De nem mindenki van ezzel így: az egyik nagy bevásárlóüzletet járva a legtöbb általam megkérdezett vásárló legalábbis azt mondta, hogy nincs bennük félelem, amikor belépnek egy plázába, ahol nagy eséllyel még a koronavírus ideje alatt is nagyobb tömeggel számolhat az ember. Egy fiatal pár pedig azt mesélite, hogy ők már kezdenek visszatérni a régi rutinjaikhoz, és nem csak akkor mennek a bevásárlóközpontba, ha valamit vásárolni szeretnének. „A karantén után kicsit furcsa volt, de pár alkalom után megszoktam, ahogy ezt is” – mutat az arcán lévő maszkra, amely ma már a mindennapjaink részévé vált. És úgy néz ki, az is marad még egy ideig.
Mert addig, amíg a vírus jelen van, és miatta egyes országokban még mindig arat a halál, ha paranoiásnak nem is kell lenni, azért nem árt az elővigyázatosság. Még akkor is, ha meglehetősen kicsi arra az esély, hogy a ruházatunk és a cipőnk által fertőződünk meg. Dr. Vincent Hsu, az orlandoi AdventHealth egészségügyi intézmény belgyógyász, infektológus, megelőző orvostan és népegészségtan szakorvosa ugyanis azt mondta a Healthline szakfolyóiratnak, hogy a jelenlegi ismereteink alapján, ha kimegyünk a környékre futni, vagy ha gyorsan beugrunk egy élelmiszerboltba, meglehetősen valószínűtlen, hogy megfertőződhetünk a COVID-19 vírussal a ruházatunk vagy a cipőnk által. „Véleményünk szerint nem a cipő vagy a ruházat a terjedés legfőbb forrása” – nyilatkozta a szakfolyóiratnak. Fontos továbbra is a maszk viselése, a kéz fertőtlenítése az üzletbe belépés előtt és után is (de az a legjobb, ha mindezt kézmosással helyettesítjük), a megvásárolt ruhát pedig a biztonság kedvéért mossuk ki otthon, mielőtt felavatnánk.
(Kiemelt kép: Vásárló egy ruhaüzletben, Athén, 2020. május 26. Fotó: Yorgos Karahalis / Bloomberg via Getty Images)