Játékórák újszülötteknek, angoltanfolyam három hónapos kortól, olvasókönyv ovisoknak, iskolaelőkészítő kiscsoporttól. Fejlesztési láz van hazánkban, ezért a szülők úgy érezhetik, gyermekük boldogulását akadályozzák, ha nem viszik őt különórákra. De valóban lemarad, aki kimarad? Fekete Edina írása.

Játékboltban, könyváruházban, interneten böngészve feltűnő, hogy rengeteg játék, könyv vagy foglalkozás viseli a „fejlesztő” címkét. Már újszülöttkortól kínálnak programokat a különböző fejlesztő játszóházak, néhány hónapos csecsemőt is vihetünk babaangolra, babatornára, három év fölött pedig szinte kimeríthetetlen a kínálat, nem ritka, hogy egy ovisnak minden napjára jut valamilyen pluszelfoglaltság: lovaglás, tánc, sakk, nyelvtanulás, sport, melyek a nagycsoportosok nagy részénél még iskolaelőkészítővel is kiegészülnek. Nem kérdés, hogy a korai, speciális fejlesztésnek nagyon fontos szerepe van azoknál a csecsemőknél, kisgyermekeknél, akiknél valamilyen megkésett fejlődés látható vagy a rizikója valószínűsíthető. De mi a helyzet a normál fejlődésű gyerekekkel? Náluk milyen célja lehet a foglalkozásoknak?

Kecsegtető célok

„Az egyik fejlesztéssel foglalkozó hálózat például életre szóló előnyt ígér tanulásban, sportban, magánéletben az óvodás résztvevőknek, ami szakmai szemmel eléggé megfoghatatlan, és kevéssé bizonyítható – mondja dr. M. Ribiczey Nóra pszichológus, az ELTE PPK Fejlődés- és Klinikai Gyermekpszichológia Tanszékének adjunktusa. – Ennél konkrétabb egy másik szolgáltatás ígérete: a nagycsoportban megtanítják az iskola első féléves anyagát. Nos, amerikai kutatások szerint iskolakezdéskor valóban ügyesebbek, okosabbak a többieknél, akik már írás- és olvasástudással érkeznek első osztályba, de két év múltán ezek az előnyök eltűnnek. A laikus szülőknek az is pozitívumként tűnhet fel, hogy a fejlesztőmunka során rendszeresen felmérik a gyereket, így információt kapnak arról, hogy miben hány százalékot ért el, teljesítménygörbéken ábrázolható a fejlődése, látható, mely területekre kell jobban koncentrálni. A pici gyerek azonban így folyamatosan teljesítményhelyzetben van, és igaz, hogy rengeteg dicséretet kap a foglalkozások során, a felmérések miatt mégis gyakran kerül szorongáskeltő helyzetbe. Már szakemberként is jobban érthető az az ígéret, hogy a fejlesztő foglalkozás a legjobb iskolákra készíti fel a gyerekeket. Bár Magyarországon első osztályba nem lehet felvételiztetni, aki találkozott már ilyen szituációval, az tudja, hogy bizonyos iskolák játékos képességfelmérés címén ismerkednek meg a jelentkezőkkel, ami (bárhogy is nevezik) valójában egy felvételi, és a gyerek teljesítményét értékelik. A fejlesztéseken pedig az a cél, hogy felkészítsék az adott iskola felvételi feladatsorára a gyerekeket, akik ezáltal tényleg jobb eredményt érnek el a felvételin, de ez nem nevezhető képességfejlesztésnek.”

Jutalommatrica és százalékok

Nehéz a szülők helyzete, mert az egyre erősebb fejlesztési divathullám azt üzeni: ha nem viszed el a gyerekedet te is, akkor nem vagy jó szülő, hiszen a gyereked hátrányba kerül.

Arról, hogy mindezzel mi a probléma, a Nők Lapja Psziché 2017/6. számában olvashattok.

Szöveg: Fekete Edina

Illusztráció: Getty Images