Schäffer Erzsébet: Éretlenségi, Nők Lapja, 1990/9.
Ismerősöm mondja, hogy nem bír a gimnazista fiával. Szemtelen. Amikor reggel időben kelti, hogy mozduljon, keljen, mert elkésik az első óráról, egyszerűen vállat von: „A tanárok is késnek”. Ha noszogatja, hogy tanuljon, készüljön, csinálja meg a feladatát, ránt egyet magán: „Már kész vagyok, hat órából ma is csak hármat tartottak meg… Az se jobb, ha az érettségire hivatkozik, hogy arra mégis csak tanulni kéne: „Nem hallottad, apa, visszavonják, az idén elmarad…!”
Hát ha el nem is marad, megtépázott tekintélyét nehezen fogja visszaszerezni. Tavaly a tételek körüli bunda-ügy még mosolyt fakasztott. Cinikus és keserű volt ez a mosoly, mert nehéz volt ép lélekkel elismerni, hogy a korrupció és az erkölcstelenség, no meg ezek fölötti tehetetlenség a gyerek-, ha úgy tetszik az embernevelés terén is gáttalan.
És most itt volt ez az új érettségi botrány, aminek híreit még a napilapok is csak lihegve tudták követni. Kapkodó, egymásnak ellentmondó intézkedések, kétségbeesett tanári tiltakozások és cinikus diáknyugalom: „Valami úgyis történik, de az minket kevéssé érdekel.”
Ahogy sokan jósolták: visszavonták az új szellemben fogalmazott tételsort. Nagyjából marad minden a régiben, már csak a titkosításról kell gondoskodni. Ott még történhet egy s más, gondolhatják az örök kételkedők.
Pedig túlontúl sok történt már. Iskolaügyekben is. Reményt keltő hírek után számos beváltatlan ígéret. Sok minden összegyűlt ahhoz, hogy hite és hitele vesszen embernek, dolognak. Most és itt különösen rosszat tesz nekünk, hogy minden fordítva történik.