Vekerdy Tamás: Dackorszakok, Nők Lapja, 1992/3.
– Nem, nem, nem…! – kiáltja a toporzékoló gyerek (esetleg a földre is veti magát), és szinte mindegy, hogy miről van szó, ez a jelenet –így vagy úgy– egy idő óta mindig újra megismétlődik.
Esetleg más szavakkal, esetleg gúnyos felhanggal, ha nagyobbacska gyerekről van szó.
– Na persze!
– Nem megyek el!
– Nem hagyom abba!
– De megverem!
– Te hagyjál békén! – és így tovább, a gyerek szemtelen, a gyerek elviselhetetlen.
Hány éves ez a gyerek?
Az egyik –aki csak egyszerű nemmel válaszol, vagy azt ordítja, hogy én akarom! (például: befűzni a cipőjét, de nem tudja)– bizonyára olyan három év körüli lehet. A másik, aki már rafináltabban szemtelen, talán nem régen múlt kilenc. A harmadik, aki, ha még szóba áll velünk, folyton vitatkozik, talán nemsokára tizennégy lesz (vagy már el is múlt annyi).
E három válságosabb korszaknak –kinél az egyik jelentkezik erőteljesebben, kinél a másik, és persze olyan is van, hogy szinte feltűnés nélkül múlnak el (de akkor később jelentkező más természetű gondokra számíthatunk)– sok közös jellemzője van, de mégis, a különbségek is nagyok köztük.
Közös jellemzőjük az én-tudat –az öntudat– valamiféle erősödése. Hároméves kor körül pedig éppen: első felbukkanása.
– Az én első szava a nem! – mondja C. G. Jung, századunk egyik nagy lélekbúvára.
És hasonlóról mesél nekünk –illetve athéni bíráinak– Szókratész is, amikor arról beszél, hogy az emberben (őbenne) egy kis daimonión, egy kis istenség lakik, aki mindig megmondja, hogy mit ne tegyünk (de azt nem szokta megmondani, hogy mit kell cselekednünk).
Mindnyájan tudjuk: a gyerek először harmadik személyben beszél magáról. Úgy beszél magáról, ahogy mi szólítjuk meg őt.
– Péterke labdázni akar.
– Panni szomjas…
– Évának add a babát, Évának add! – és magára gondol, ő az Éva.
És akkor, valamikor a második és a harmadik életév között egyszer csak azt mondja:
– Én!
A folyamat rejtélyes.
Ezt, hogy én mindenki csak önmagára mondhatja, a szónak különben nincs értelme. Honnan tudja meg az egyébként a világot utánzással tanuló gyerek, hogy nem apját vagy anyját kell „én”-nek szólítania, akik magukról ezt mondják, s az utánzás felületes logikája szerint neki egyszerűen anyjára vagy apjára kellene ezt a szót mondania – honnan tudja meg, hogy mi a helyes használata?
Mert a gyerek nem felszínesen utánoz, hanem –talán ezt mondhatnánk– a belső állapotokat, a belső szándékokat is felfogja (ki tudja hogyan?) és utánozza.
A játszótéren sokszor megfigyelhetjük, hogy a gyerekek a második, harmadik életévben hogyan merészkednek mind messzebb anyjuk szoknyája mellől. A kisgyerek elmegy–visszafut. Azután újra el –talán most már kicsit messzebb és hosszabb időre– és megint vissza.
Azt is mindennap átélhetjük, hogy ebben az időszakban hogyan lesz napról napra „akaratosabb”, „önfejűbb”, „makacsabb”, „dacosabb ”.
Elkövetkezik az az időszak, az a korszak a gyerek életében, amikor a ravaszabb apa, ha azt szeretné, hogy kisfia vigye oda neki a papucsát, azt mondja egy cinkos szemvillanással:
– Nehogy ide hozd a papucsomat! Nehogy ide merd hozni!
És a gyerek boldogan kaccant egyet –mert a tréfát is átlátja a dologban–, és máris rohan a papucsért.
Egyszerűen: jólesik neki az ellenkezőjét tenni, csinálni annak, mint amit mondanak neki.
De sajnos, az időnk kevés, sokat kell rohannunk –nemegyszer gye rekeinkkel együtt–, viccelni való kedvünk is ritkán van, és így csak ennek az ellenkezőjét élhetjük át gyakran: mi akarunk a gyerektől valamit, de ő nem akarja vagy mi nem akarjuk és ő –sokszor sírva, üvöltve, toporzékolva– de mindenképpen szeretné.
Mindennek a hátterében az én –az önálló, az elkülönült individualitás– születésének, lassú világra születésének feszültségeit, kínjait, zavarait és szorongásait kell keres nünk.
Ilyenkor –a hároméves kori rombolások idején– nagyon ajánlható a szülőknek, nevelőknek az a fajta nyugodt, higgadt magatartás, amit esetleg még némi „közöny” is tovább hűt és tárgyilagosabbá tesz.
Kis dolgokon ilyenkor semmiképpen sem érdemes vitatkozni. A néhány –kevés– nagyobb dologban (mint például a lefekvés ideje) semmiképpen sem szabad engedni (kicsit alkudozni persze, itt is lehet).
Tudnunk kell: határozottságunk –ha ez csak a fontos dolgokban nyilvánul meg egyértelműen– megnyugtatja, határozatlanságunk szorongóvá teszi a gyereket (és ilyenkor mindig újra kell próbálgatnia, hogy meddig is mehet el, hol vannak végre a biztos, a végső határok – és ez a folyamat az elviselhetetlenségig fokozódhat).
A nagyobbak dackorszakairól legközelebb fogunk beszélgetni.