Vekerdy Tamás: Fiúk, lányok, Nők Lapja, 1992/9.
– A kamaszt kamaszkora előtt kell nevelni! – tartja a régi mondás.
Igen, a gyerekkori, a kisgyerekkori megalapozáson múlik, hogy kamasz gyerekünk hogyan éli –s nemegyszer, velünk együtt, hogyan vészeli át– kamaszkorát.
Mondtuk a múltkor: ez a második születés kora. Most egy önálló –vagy legalábbis önállóságra törekvő– személyiség készül a világra jönni.
Eljött az az idő, amikor önálló utakra indul, amikor nem lehetünk mindig mellette, nem foghatjuk a kezét –mint kisgyermekkorában–, amikor el kell engednünk őt, hogy egyre növekvő szabadságban próbálhassa ki magát, megismerhesse erőit és gyengeségeit.
Biztos, hogy a tévedések és kudarcok –netán: bukások– egy részétől nem fogjuk tudni megóvni őt, még ha jó trénerként ott is állunk mindig a közelben, hogy elkapjuk, ha túl nagyot esne.
Vannak persze gyerekek, fiatalemberek, akiknek a kamaszkora úgyszólván észrevétlenül zajlik le. (Inkább a lányok között találkozunk ilye nekkel.) Ezekben az esetekben azonban sokszor egy-két évvel később bukkannak fel más természetű problémák: az ilyenfajta „jó gyerek” sokszor nem találja helyét kortársai között, nincsenek barátai, nincs társasága, akkor sem, amikor már szeretné…
A kamaszkori veszélyes sodródásoktól az érzelmi igényesség védheti meg a gyereket.
Mit jelent ez?
Aki újszülöttkora óta –de mondhatnánk: magzatkora óta– az érzelmi biztonság légkörében növekedhetett fel, s aki ennek következtében megtanult érzelmeket kapni, elfogadni és adni, az későbbi emberi viszonylataiban, a családon kívül is, igényelni fogja az érzelmi minőséget, az vissza fog riadni a szerénytelen –tehát például a személyiséget nélkülöző csak szexuális– kapcsolatoktól.
Az így felnőtt gyerek kamaszkorában –talán kétségbeesetten– azt fogja érezni, hogy ő is szeretne könnyen és gyorsan váltakozó kapcsolatokba bonyolódni (mint ahogy ezt esetleg többen is híresztelik magukról az osztályban, közvetlen környezetében), de nem tud.
Az az átkozott görcsösség! A gátlások!… – szidja magát, hogy milyen „béna”, tehetetlen. Pedig valójában: érzelmi igényessége óvja meg attól, hogy ezekbe a gyorsan váltakozó személytelen kapcsolatokba bonyolódjék, melyekről ma már tudjuk, hogy nagyon hamar vezetnek el a személyiség neurotikus, szorongó vagy kiégett, mélyen lehangolt vagy a személyiségvesztés tüneteivel járó állapotig.
Ami nagyon szomorú és sokszor majdnem megoldhatatlan problémát jelent: a kamasz- és ifjúkorban éppen azok keresnek érzelmi jellegű kárpótlást e gyorsan váltakozó kapcsolatoban, akik gyerekkorukban úgyszólván az érzelmiéheztetés állapotaiban nőttek fel – és persze nem találják, itt sem, így sem találják meg azt, amit keresnek. (Itt csak az emberi individualitás, az ,,én” úgyszólván csodatevő erőinek felébresztése segíthet.)
Divatok is végigsöpörnek a kamaszvilágon – ismerjük ezeket külföldről, és a hazai tapasztalatokból is. Ilyen divat lehet eljátszani azt is, hogy „én már mindenen túl vagyok” – holott még semmi sem történt meg velem a szexualitás, az erotika „nagy élményei” közül – de a szexipar befolyásolta közhangulatban ezt úgyszólván szégyellnem kell, akár fiú vagyok, akár lány.
Hazugsághullámok ömlenek a képernyőről, a mozivászonról vagy a könyvekből… Ilyen hazugság például az, hogy „a szerelem boldoggá tesz”.
Az igazság ugyanis az, hogy a szerelem –mint a másik emberhez, a többi emberhez fűző, megismerőerejű kapcsolatok általában– kitágítja élményeink, tapasztalataink körét, mindkét irányban… Az örömök és a fájdalmak, a kéjek és a kínok, a jó és a rossz felé egyformán.
A szerelemről is tudniok kellene a gyerekeinknek, hogy nemcsak örömei, elragadtatott, ihletett állapotai vannak – hanem rettenetes kínlódásai és gyötrelmei is. Különösen az első szerelmek, a kamaszkori szerelmek esetében éri ez megrázóan váratlanul a szerelmeseket, aminek –Magyarországon sajnos nagyon is gyakran– végzetes következményei is lehetnek.
Hiszen a kamasz –legyen az fiú vagy lány– úgyis szélsőséges érzelmi állapotok között hányódik. Egyrészt: mindenestől elégedetlen önmagával (és ennek következtében a világgal is) másrészt hihetetlenül önhitt. És a két érzés –csúnya vagyok, buta vagyok, tehetetlen vagyok, csak én nem járok még senkivel; illetve zseniális vagyok és szép, mindenben nekem van igazam– nemcsak váltogatja egymást, hanem sokszor úgyszólván egyszerre van jelen. Ugyanígy váltakozhatnak a bénító gátlások és az egészen zabolátlan indulatkitörések…
És: minden ellenkező ellenére, fiúk és lányok a kamaszkorban nehezen találják meg egymás felé az utat. A tizennégy-tizenöt éves lányok már nagylányok, akiknek tizenhét-tizennyolc éves vagy még nagyobb fiúk udvarolnak, a tizennégy-tizenöt éves fiúk még „kisfiúk”, akikre legfeljebb a tizenegy-tizenkét éves kislányok néznek fel rajongva. A fiúk fantáziái merészek –és sokszor: személytelenek; elsősorban a női testre irányulnak– míg a lányok közelébe kerülve esetleg meg se tudnak mukkanni. A lányok álmodozóbbak, de ugyanakkor különös módon inkább valóságközelben élnek, mint a fiúk. Azt azonban ők sem tudják, nekik is először meg kell tapasztalniok, hogy az első szerelmek –és ezekből általában több van!– bizony halálra ítéltek. Rómeó és Júlia szerelme azért örökéletű, mert ott maguk a szeretők haltak meg. S ahol az első szerelemből házasság lesz, ott a házasságban kell majd végigkínlódni mindazt, amit a szerelem idején megspóroltak.
Bizony: a próbálgatás nehéz évei ezek – s a látszólag oly hetyke magányban járó kamasz fiú vagy lány nagyon is igényli a biztonságot adó családi hátteret, ahová –tapintatot is remélve!– visszamenekülhet.