Gyermeklányok. Még csak tizenévesek, amikor a szokatlant, a szenzációkeltőt kereső hollywoodi filmrendezők felfedezik a szép kislányokat. Nem gyermeksztárok — szerepkörük „nagylányosat” kíván tőlük. Legyenek „nimfák”, „Loliták”, utcalányok vagy ártatlan virágszálak, a lényeg: szoborszépségű, fiatal testük megmutatása.
Szexszel sűrített világba kell beleélniük magukat, legalábbis ebbe helyezi őket a rendező. A film fővárosában divattá vált a nagyon fiatal lányok, „a kis nimfák” kamera elé állítása. A hajdani gyereksztárok, Shirley Temple, Dianna Durbin és mások hajdanán aranyos, ártatlan kislányokként mutatkoztak be a filmvásznon. És jószerével magukat alakították.
A gyereksztárokból — akárcsak a csodagyerekekből — ritkán lesznek sikeres felnőtt színészek, világhírű zenészek. Elizabeth Taylornak, Natalie Woodnak, Judy Garlandnak sikerült, talán Jodie Fosternek, Nastassja Kinskinek, Brooke Shieldsnek is szerencséje lesz, lassan felnőnek, s ha Fortuna elég tehetségesnek tartja őket, tovább segíti útjukat.
Szex, gyilkos szerelem – és az irodalom
„Ha Hinck ma látna, álmai biztosan szertefoszlanának” — állítja Jodie Foster amerikai filmszínésznő. Hinck, azaz John W.
Hinckley, jelenleg a washingtoni Szent Erzsébet Komáz zárt osztályán elmélkedik tettéről. Ronald Reagan elnök ellen az akkor 25 éves férfi merényletet kísérelt meg. Láttuk a televízió képernyőjén: az elnök autójához lép. amikor eldördülnek a lövések. Egyik munkatársa megnyomorodik, az elnök csak könnyebb sérülést szenved. A merénylőt elfogják, jó házból való úrifiú, gazdag szülők gyermeke. Miért követte el tettét? Hinckley azt vallja, hogy „imádottjára’’, Jodie Fosterre akart mély benyomást gyakorolni. Az FBI a vizsgálat eredményét 1200 oldalon foglalta össze. A zavaros fejű, bukott diák csak a filmvászonról ismeri „szerelmét”, a 19 éves színésznőt. így akarta felhívni magára a figyelmet. Szerelmi vallomás gyilkossági kísérlettel?
Hinckleyt, elmeállapotára való hivatkozással, egyelőre kórházban kezelik. Áz orvosok szerint a fiú szerelme gyűlöletbe csapott át, egyre csak azt hajtogatja: erőszakot követ el a színésznőn, és megöli. Joyce Brother pszichológusnő nem titkolja: „Nem szeretnék a lány bőrében lenni. Életveszélyben forog.”
Jodie Foster a legfiatalabb, legimádottabb amerikai sztárok élvonalában áll. 14 éves koráig 13 filmben és két filmsorozatban szerepelt. „Oly régóta filmezek, egész életemben a filmvilág vett körül, hogy számomra ez az otthon” — mondja.
A szép, szőke kislány többre vágyott. Jodie a Yale egyetem irodalomszakára jelentkezett, és nagyon élvezi tanulmányait. Nyaranta változatlanul filmezik.
A nádszálkarcsú kislányból szemüveges, molett nő lett — komoly, terveket szövő ember. Tanulmányainak célja: novellákat, forgatókönyveket szeretne írni. És a film? Nem minden szerepet fogad el, de örömmel játszik tartalmas, értékes művekben.
A szenzációra éhes sajtó megzavarta az életét Hinckley merénylete után. A High Society című magazintól Jodie régi — meztelen — képeit rendelte meg a fiú. „Én már rég elfelejtettem, hogy ilyen képek is készültek rólam — mondta dühösen az egyetemista lány. — Ifjúkori botlás volt, ma a világ minden pénzéért sem tudnának pőrén kamera elé állítani.” Ilyen elhízottan — írja enyhe gúnnyal a Quick — bizonyára senki nem is invitálná a fotóstúdióba.
Lolitától a „Tiszta nő”-ig
Valóban világsztár? Erre a kérdésre kellett választ adnia Nastassja Kinskinek a Tess című filmben. Bár 13 éves korától filmezik, „beéréséig” kasszasikernek örvendő, de művészinek nem nevezhető filmek szereplője. Wenders rendező a kislányt egy diszkóban fedezte fel. Nastassjából „A sátán menyasszonya” lett, félvilági nő; a „Maradj, amilyen vagy” című filmben Lolita, a félvilági nő Marcello Mastroianni partnereként. Az ilyen és hasonló filmek a kislány meztelenségére „épültek”. Mit tehet erről egy gyerek? „Korábbi filmjeimet legszívesebben elégetném” — állítja az immár nagykorú filmszínésznő.
A színészmesterség nem új a családban, apját, Klaus Kinskit, W. Herzog filmjeiből ismerjük.
A nagy lehetőséget Roman Polanski kínálta fel az ifjú színésznőnek. Milyen különös… A szexfilmek gyermeklányában találta meg a rendező Tesst, a tiszta nőt, Thomas Hardy múlt század végi regényhősét. A regény 1891-ben nagy vihart kavart. Az álszent Albion nehezen viselte el a társadalombírálatot. Tess története egyszerű: az apa a lányt a gazdag D’Urbervilles család kiszolgáltatottjává teszi. A lányt megszégyenítik, megalázzák, megbecstelenítik. Férje kitaszítja házasságkötésük éjszakáján. A nő végső kétségbeesésében megöli megrontóját. Végzetszerű, hogy akasztófára került? Hardy tudja és érzékelteti, hogy Tess a kitaszítottság poklába lökött ártatlan áldozat; művében a bukástól a bitófáig sodródó nő tragédiáját írta meg.
Polanski tíz éve készült az angol klasszikus mű megfilmesítésére. A főszerepet feleségének, Sharon Tate-nek szánta. (Mint emlékezetes, a várandós színésznőt meggyilkolták.)
Tess — álomszerep. Igazi nagy feladat, erőpróba. A rendező szerint a fiatal Greta Garbo, s az ifjú Ingrid Bergman keveréke Nastassja. A francia—angol koprodukció megalapozta Nastassja Kinski karrierjét.
Hollywoodba hívták, Francis Ford Coppola (az Apokalipszis, most ünnepelt rendezője) szerződtette, az Akinek szíve van című filmjéhez. Szép és szexepiles, istenítik, akárcsak Marlene Dietrichet. Jelenleg abszolút sztár. „Milyen gyakran érezte, hogy jobb is lehetne?” — kérdezte tőle a Stern riportere. „Ö, nagy ég! Nálam ennek nincs határa.” Coppola régimódi románca Las Vegasban játszódik. A játékkaszinók metropolisát a stúdióban építették fel, mert a filmben a fényhatások is „játszanak”. A nagyvilági környezetben a rendező a „naivitás és gyermeki ártatlanság” érzését akarja felidézni. Ehhez kellett a Kinski lány.
Az ifjú színésznő viharos korszak után új lapot nyitott életében. A tiszta nőt Münchenben fagyosan fogadták, de a londoni, a párizsi és az amerikai közönségsiker kárpótolta
Sztárgyártás
A legjobban megfizetett kamasz sztár: Brooke Shields, Hollywood jelenlegi szépségideálja. A szépségpiac egyik szakembere szerint „A lány profi”. Nem csoda. A 17 éves lány 16 éve szerepel. 11 hónaposán lett szappanreklámmodell. Teri Shields karján egy kisbabával lépett be Scavullo fotóstúdiójába, egy ifjú sztárral távozott. Az asszony gyorsan beleélte magát a színpadi mamák nem éppen közkedvelt szerepébe. Brooke 18 hónapos korában ismét sikeres csecsemő modell, s ettől kezdve nincs megállás. Négyévesként divatbemutatókon arat sikert, kilencévesen állítják először felvevőgép elé. Az „Aliz, édes Aliz” című filmben debütál. A tízéves kislány meztelenül jelenik meg a „Kicsi asszony” című kiadványon. Alig 11 évesen Louis Malle „Csinos baba” című filmjében fiatal prostituáltat alakít… „Arca mint egy asszonyé, s a teste mint egy gyermeké” — áradozik a rendező. Talán nem minden alap nélkül mondják, hogy a kedves mama „eladja” egyetlen gyermekét.
„Egyszerűen szépnek született és szép maradt. Igen, hónapról hónapra szebb lett” — állítja Scavullo; s a nagy amerikai képeslapok címlapján is megjelent a kislány.
Franzo Zeffirelli rendezte a Végtelen szerelmet, Brooke nyolcadik filmjét. A Rómeó és Júlia világhírű rendezője új, amerikai Love storyt kreált. Korunk nagyvárosi — 1981-es — Rómeó és Júliája a kritika szerint nem kiemelkedő mű, de a két főszereplő, a 17 éves, első filmes Martin Hewitt és partnernője, a rutinos tinédzser, Brooke Shields, no, meg a „forró jelenetek”, kasszasikert ígértek.
A kék lagúnát nálunk is bemutatták. Brooke Shields fiatalsága, szépsége, a varázslatos Fidzsi szigeti táj, a romantikus történet biztosította, hogy ez a film is tekintélyes hasznot hozzon.
Brooke hetente 2000 levelet kap rajongóitól. Népszerűségét ügyes menedzseléssel ápolják. „Brooke könyve” például ugyancsak jó üzlet, a szép kislány szépségötletekkel szolgál. Tervezik, hogy nevével fémjelzett kozmetikai cikkeket is piacra dobnak. Hol vagyunk már az alvó-, a hajas-, a karakter-, az igazi babáktól? A karcsú, barna, szexis plasztik Brooke-babából 2 milliót dobtak piacra. (Made in Hongkong.) Ezt a luxusbabát a gyerekek nem hajítják a sarokba, a filmszínésznő |mini kiadása: „példakép”. Megfosztották a gyerekkorától, a lám, most 2 millió gyerekszobában „miről álmodik a lány…?”, hogy hozzá hasonló karriert fusson be.
Zavaró epizódok is adódnak az életében. Például kínos ügy játszódott le a bíróságon. Brooke, vagyis az anyja, kérte: a bíróság gátolja meg a tízéves korban készült aktképek árusítását. A kérést elutasították. A bíró az anya felelősségére mutatott rá: egyik oldalról kizsákmányolja, a másik oldalról védeni próbálja a gyerekét.
Bár jelenleg Amerika tíz legnépszerűbb sztárja közé sorolják, még nem bizonyos, hogy felnőttként is filmcsillag lesz.
Összeállította:
Szilágyi Éva
Nők Lapja 1982/51–52. (Forrás: Nők Lapja archívum)
Kiemelt kép: Matt Dillon és Brooke Shields Dillon tizenhatodik születésnapi partiján, 1980 februárjában (Hulton Archive/Getty Images)